Gå till innehåll

Infinity 200. 1200l


nikosmaximus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har samma tanke som Blåbert - hur skall du kunna nå ner i akvariet?

Oceansons akvarium är ofta "byggda på höjden" vilket innebär för saltvatten att du har en stor vattenkolumn du inte använder samt ffa att ljuset har svårt att nå ner till korallerna.

Du har en liten bottenyta att jobba med t.ex när du skall placera ut sten.

Smaken är som baken - vi alla tänker olika och jag hoppas du blir nöjd med ditt nya akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det håller nog, men hur ska du nå ned i botten?

Sen förstår jag inte varför saltvattenfiskar skulle ha mindre krav på simlängd än sötvattens-dito?

Det är något jag har sagt till honom, han har redan sötvattensfiskar från ett tidigare kar som han gett bort och just dessa fiskar behöver större utrymme på längd tydligen.

Saltvattensfiskar håller sig ofta till revet och sitt revir, självklart beror det på art, tryckare är inte så te.x. de är mer frisimmare men han har inga saltfiskar just nu som han måste anpassa utifrån akvariet utan tvärt om får han anpassa fiskarna till akvariet men han kommer troligtvis kunna ha de fiskar han vill ha.

Jag har också ett högt akvarium, glaset är 65 och bänken kanske 90 cm(?), nu kan ju jag själv stå på bänken då det just nu finns utrymme för det men när det inte finns det (vid köp av nytt akvarium) får man stå på stege - enklare än så är det inte. SVÅRARE ÄN SÅ ÄR DET INTE - ska det självklart stå haha... Hejdå nu behöver jag ta min kaffe och min morgoncigg för att vakna upp lite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något jag har sagt till honom, han har redan sötvattensfiskar från ett tidigare kar som han gett bort och just dessa fiskar behöver större utrymme på längd tydligen.

Saltvattensfiskar håller sig ofta till revet och sitt revir, självklart beror det på art, tryckare är inte så te.x. de är mer frisimmare men han har inga saltfiskar just nu som han måste anpassa utifrån akvariet utan tvärt om får han anpassa fiskarna till akvariet men han kommer troligtvis kunna ha de fiskar han vill ha.

Jag har också ett högt akvarium, glaset är 65 och bänken kanske 90 cm(?), nu kan ju jag själv stå på bänken då det just nu finns utrymme för det men när det inte finns det (vid köp av nytt akvarium) får man stå på stege - enklare än så är det inte. SVÅRARE ÄN SÅ ÄR DET INTE - ska det självklart stå haha... Hejdå nu behöver jag ta min kaffe och min morgoncigg för att vakna upp lite!

Det är inget litet kar, så det klarar sig nog, men argumentet att karet inte skulle funka till sötvatten är lite befängt.

Sen är set nog lite svårare än stege om man vill nå ned i motsatt hörn (diagonalen blir 105 cm), så för alla med normala armar sår det förutom stege både cyklop och snorkel som gäller....

Överlag får jag tyvärr intrycket av att detta är lite förhastat. Tex så sades det något om ytterfilter... Men jag hoppas att du har valt sumpavrinningen och tänker ha en rejäl sump till detta?

I övrigt hoppas jag att du även är medveten om att schablonen att saltvatten kostar 100kr/ liter att dra igång snarare är en siffra i underkant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kanske det är, men den diskussionen lägger inte jag mig i ;)

Mitt akvarium är 169 cm högt från golv till toppen av akvariet - Jag är 156 cm lång (kort) och jag står på bänken när jag håller på och jag når ner bara att hela armen då är nere och typ halva min överkropp är blöt men huvudet håller sig torrt. Detta akvarium är 185 cm och självklart kommer man bli blöt när man ska ner och hålla på med scapingen/sätta ut koraller om man inte har en lång pincett. Men som sagt jag är kort och är tjej och jag når ner i mitt, en normallång man når nog ner - eller i värsta fall får det bli cyklop och snorkel.. Bara roligt hehe.

Han kommer ha sump, och han kommer använda ett ytterfilter tillsammans med skummare. Man KAN använda ytterfilter till salt jag använder det själv dock har jag inga filtersvampar i min utan jag har kol och zeolit i den just nu. Man får bara göra rent oftare och hålla koll på slangarna så att de inte hårdnar då de ju tenderar att göra det i salt. Men dock är det inte vanliga slangar som hans ytterfilter har utan några andra som ska vara bättre (ingen aning vad för slang det får han isåfall förklara)

Att det är dyrt med salt vet väl alla så jag förstår inte varför du valt att skriva det. Jag har själv salt och pratar med Nikos ständigt sen han börja gå in i dessa tankar själv så han själv är ju väl medveten om att det ÄR dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drog mig bara till minnes någon för en tidnsedan som köpte ett jätte-infinty och sen la ned ganska omedelbart när han insåg hur pengarna dro iväg.

Nåja. Vore kul att höra vilken teknikuppttning som är tänkt förutom ytterfilter, för visst kan man ha det som rektor/filtrering om man vill. Bara det är rätt plastfrunka som levereras så att han får sumpavrinningen, för så är det väl tänkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft ett sådant kar (finns nog länk kvar till gamla bloggen), enda jag kan klaga på var att det var svårt att få till cirkulationen i hela karet. Glaset är någon typ av "weissglas" , lite renare än vanligt glas men kanske inte riktigt lika rent som optiwhite. Var nöjd med konstruktionen även om jag lyckades knäcka två revben en gång när jag var tvungen att nå hela vägen ner till botten :D.

Ang höjden så är det är nästan 15 cm ram ovanför också som bidrar till totalhöjden för karet, totalvolymen är snarare 550 liter än 680, vilket jag fick erfara vid uppstart och en rejäl överdos av salt .

Har sett andra som kört detta med sötvatten, grymt snyggt men då hade dom tagit bort mittenavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...