Gå till innehåll

Styrning av dimmbar armatur


wrang

Rekommenderade inlägg

Nån som riktigt fattar hur denna skall kopplas in. Att bygga är ej så svårt eller få tag på delar.

men skall man mata 12V, 24V eller 230V på styrenheten?

eller är det bara matning av 230 till drosseln?

Vad betyder detta?? Schaltkontakt steurung

Schaltplan.jpg

http://www.redwild.de/dimmung.htm

Description of function of electronics: When putting on the two are unloaded of supply voltage 230V to the EVG (switch on in the morning) in row geschaltenen condensers with in each case 100,000 µF. The lamps begin to shine with approx. 3%. With the tension of 10V = at the Dimmausgang of the EVG the condensers are loaded now slowly over the resistance g 1 (1 kOhm). After approx.. 20 minutes shine the lamps with 100%. In the evening over the switching contact of the SPS the resistance R2 (2 kOhm) is switched parallel to the two condensers. The condensers unload themselves over that in addition geschaltenen resistance. In a time of approx.. 20 minutes reduce the lamps their brightness of 100% to 3%. After a desired time then the EVG with the remainder brightness of 3% (dawn light) switches off completely.

http://www.norbert-geister.de/seite2.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schaltkontakt Steuerung är "dimma upp - ned" t.ex en utgång på logon. Från är dimma upp och tänt. Till är dimma ned och släckt. Tyvärr står det inte vad han har för T5 reaktor men T8:an är från Conrad electronics. Jag skulle tro att det går med vilken dimmbar reaktor som helst, men säker är jag inte. Kondensatorena är backupkondensatorer för dataminnen (0,1 F på Elfa t.ex). De behöver tåla ungefär 10 mA. Vanliga elektrolyter har lite för hög läckström för att fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey Stig så man skulle behöva 2st utgångar på PLC för att sköta denna dimmer

Denna länk så är det ju 3st "kontakter" har du förstått varför denna har 3 och den innan har 1

Finns alla delar för att bygga en på Elfa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det räcker med en utgång men reläet måste ligga fritt från nätspänning.

Brytaren S3 i andra länken är för snabbtändning för hand så den har man väl separat.

Backupkondensatorn kan vara 67-586-27. Men som sagt var: Jag vågar inte lova att det fungerar med alla typer av dimmbara reaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det räcker med en utgång men reläet måste ligga fritt från nätspänning.

Brytaren S3 i andra länken är för snabbtändning för hand så den har man väl separat.

Backupkondensatorn kan vara 67-586-27. Men som sagt var: Jag vågar inte lova att det fungerar med alla typer av dimmbara reaktorer.

Okey ja då den startar så lägger man ett relä parallet som drar samtidigt som den sätter på lampan

Får skicka han ett mail och fråga ifall det är T5 eller T8 armatur han har men det är ju ändå samma ide med 1-10V på både T8 och T5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skall nog chansa dom du skriver har skickat han ett mail å frågat om det går att köra med T5 drossel oxså

Fattar ej exakt vad jag skall ha för att bygga den modulen så har du tid å lust så skriv gjärna vad som behövs från elfa etc :)

Fattar ej vad det skall vara

1 Stk. Streifenrasterplatine Hartpapier - Kretskort

2 Stk. Speicherkondensator 100.000µF - Kondensator 100.000µF

1 Stk. Kohleschichtwiderstand 1/4W, 5% 1,0 K-Ohm - Motstånd ??

1 Stk. Kohleschichtwiderstand 1/4W, 5% 2,0 K-Ohm - Motstånd ??

1 Stk. Anschlussklemme 3-polig, RM 5,08 - Anslutnings bygel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan detta stämma:

1st Kopplingsplint CUU5/2 2plintar Artnr 48-379-28

2st Backup-kond 0,1F/5,5V artnr: 67-586-27

1st Kolytskiktsmotstånd, 1/4 W Tolerans: ±5 % 1,0 k artnr: 60-104-90

1st Kolytskiktsmotstånd, 1/4 W Tolerans: ±5 % 1,8 k artnr: 60-108-88

Fanns ej 2.0 nästa är 2.2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plinten är ju schysst för att koppla in grejorna med. Ursprunget var att använda ett papperslaminat förborrat med 2.5 mm delning, men jag är inte förtjust i att använda papperslaminat i fuktiga miljöer så jag kör med epoxi = glasfiberlaminat. Eftersom man bör ligga över 4 mm kontakt avstånd mellan bruten 230 och live eller 1 mm mellan fas och noll fotokopierar jag mina kort. Jag ritar layouterna i ett gammalt och oöverträffat DOSprogram som heter Boardmaker och kopierar och etsar själv. Om jag inte kunde göra så hade jag gjort en "luftkoppling" och sprayat komponenterna med maskinplast för fuktskyddet. Två seriekopplade 1 K är ju 2 K så jag skulle bara bara beställa ett Kohm.

Tyvärr verkar firman ha försvunnit och vad man hittar på Google idag som boardmaker är något helt annat. Jag har testat ett antal nyare program och underkänt alla. Oftast har de autorouting i flera lager som inte går att koppla bort eller så kan de inte skilja på 10 uF elektrolytkondensator från 10uF Polyester som är mycket längre mellan anslutningarna. När jag gör enklare grejor som en Wavemaker eller delningsfilter till högtalare har jag ingen glädje av flera lager och när jag byggde förstärkare ställde autoroutingen bara till med skit eftersom den inte tog hänsyn till magnetfälten mellan ledningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ljusstyrning sker med DALI eller som i ditt fall 1-10V.

vad jag vet så kopplas styrningen till en potensiometer[vridresistor] en sån som finns till glödlampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...