toompa Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Igår köpte jag mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Rsm 130d som en polare ville bli av med. Köpte det med sten och levande så det blev lite "snabbstart" Här kommer lite bilder från uppstarten Ja jag ska köpa mera sten Ska bli riktigt spännande det här Citera
Heske Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Grattis och välkommen till en härlig och spännande hobby. Är du säker på att det verkligen är ett 130d? Tycker själv det ser mer ut som ett 130. Ta det lite lugnt nu bara innan du stoppar i mer levande så allt får stabilisera sig lite. Citera
toompa Postat 17 maj 2013 Författare Postat 17 maj 2013 Tackar Han snacka om det men är inte helt 100. Har balkongen i alla fall på ytavrinningen. Men nu när du säger det så verkar du ha rätt Jo det lär bli lugnt med levande på ett tag nu, men sten kan jag väll köpa? Citera
Heske Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Jo, såg balkongen. Men både möbeln och öppningen av locket skvallrar Sten ska säkert inte va några problem. Citera
toompa Postat 18 maj 2013 Författare Postat 18 maj 2013 Ser att jag tyvärr har rätt många glasrosor. Hur får man bort dom enklast? Sen måste jag försöka se om det går att få ner ljudnivån på skummaren för den låter verkligen illa. Annars får man väll köpa tunze 9002 nano Citera
Heske Postat 18 maj 2013 Postat 18 maj 2013 Enklast vet jag inte, men både pepparmintsräkor och filfiskar ska äta glasrosor. Annars brukar en spruta med kokande vatten ta kål på dom. Ska finnas något kommersiellt medel också som sägs funka bra men jag har klarat mig bra med kokande vatten och inköp av en filfisk. Citera
HiTeq Postat 19 maj 2013 Postat 19 maj 2013 Bromma Zoo hade väldigt många pepparmintsräkor inne förra veckan. Köpte 2 och mina glasrosor försvann första natten.Ser att jag tyvärr har rätt många glasrosor. Hur får man bort dom enklast? Sen måste jag försöka se om det går att få ner ljudnivån på skummaren för den låter verkligen illa. Annars får man väll köpa tunze 9002 nano Citera
toompa Postat 25 maj 2013 Författare Postat 25 maj 2013 Idag fick man hem lite mer sten så nu har man försökt bygga om lite. Citera
alexochingencarina Postat 25 maj 2013 Postat 25 maj 2013 Denbästa tekniska metoden tycker jag är ättika i en spruta! Dödar direkt.Nu när du har ny sten i tycker jag att du ska hålla lite uppsikt över nitrit och nitrat. Jag skulle göra några stora vb ett par gånger i veckan. Citera
toompa Postat 31 maj 2013 Författare Postat 31 maj 2013 Suck känns inte som man får någon ordning på karet. microbubblor o partiklar som aldrig vill försvinna, glasrosorna blir flera :/ Måste få tag på någon pepparmintsräka eller nått annat som käkar dom. Är inte helt nöjd med scapet heller. Citera
toompa Postat 2 juni 2013 Författare Postat 2 juni 2013 Igår köpte jag lite sand och det blev ett stort lyft tycker jag Denna fina krabat som jag inte vet namnet på gillade sanden Igår såg jag den mer än sen jag köpte karet Citera
toompa Postat 11 juni 2013 Författare Postat 11 juni 2013 Nu börjar det bli dags att skaffa sandvändare men Valencienna puellaris verkar vara slut överallt här i närheten Citera
toompa Postat 4 juli 2013 Författare Postat 4 juli 2013 Idag kom det hem ett paket med min osmosanläggning Hade ju först tänkt skippa osmos men det verkar dumt hehe. Blev perfekt att gömma den under bänken i tvättstugan/grovköket Citera
toompa Postat 6 juli 2013 Författare Postat 6 juli 2013 Idag så blev det en ny invånare i baljan Salaris är ju så coola Citera
Jim_J Postat 6 juli 2013 Postat 6 juli 2013 Helt klart min favorit i karet! Ett tips när det gäller att göda den lilla grisen är algtabletter. Min är helt galen i dem! Citera
toompa Postat 6 juli 2013 Författare Postat 6 juli 2013 Okej tack för tipset Alltså dom vanliga algtabletterna jag har till mina malar i sötvattnet? Citera
Jim_J Postat 6 juli 2013 Postat 6 juli 2013 Japp, precis dem!Det gäller att få dem att äta, för algerna i karet överlever de inte länge på. Kolla min tråd länkat i signaturen, lade upp en bild ikväll på hur en mätt salarias ser ut om magen Citera
toompa Postat 6 juli 2013 Författare Postat 6 juli 2013 Okej Värsta är ju att mina putsarräkor snor ju typ allt!!! heeelt galna i mat! hahaha vilken tjockis Citera
toompa Postat 25 augusti 2013 Författare Postat 25 augusti 2013 Karet rullar på och såhär ser det ut idag. Börjar redan bli sugen på ett större o håller på att kollar runt lite. Någon som vet varför min fina Bubbeltipp anemon inte vill blåsa upp några "bubblor" längre utan armarna är mer långa o tråkiga. Här är dagens inköp Blev lite knappar. Citera
Andreas_Lindholm Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Hej! Tycker ditt akv är snyggt! Jag har precis kommit igång med mitt juvel 120, men funderar som du att det skulle vara roligt med ett större akv :-) Kika på mitt akv "antes juvel 120" och kom med tips på koraller m.m. Gillar ytorna med sand i din burk och scapingen. Är det mestadels ls? Citera
toompa Postat 26 augusti 2013 Författare Postat 26 augusti 2013 Tackar Ja jag har bara byggt upp det av ls om det va så du menade? Har ingen "död" sten i karet Citera
Wigge Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Juwel lido 120 och RSM130 är trevlig kar. stanna kvar på de karen ända tills korallerna vuxit ur karet=) Citera
Andreas_Lindholm Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Jag gillar måtten på burkarna, passar mig som nybörjare. Vi har väl lyckats när korallerna växer så att rutorna buktar utåt :-) Citera
toompa Postat 1 september 2013 Författare Postat 1 september 2013 Idag blev det några nya knappar igen Detta verkar vara en lite udda sort? Han i butiken hade inte sett dom förut. Här är bild på 2 av dom. Någon som vet va det kan vara? Jag funderar på om det kan vara Purple Puddle Citera
Andreas_Lindholm Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Hej! Kan inget om knappar men tycker att de är snygga! Är dom svåra att hålla under 2*24 w t5:or? Behöver dom utfodras? Med vänlig hälsning, ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.