Gå till innehåll

Nystartat 240 liters Fish Only med Levande Sten, tips och hjälp!


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej saltvattensakvarister!

Då var det dags för saltvatten ännu en gång då jag har provat lite innan och fått mersmak. Jag tänkte starta denna står för att få hjälp vid uppstarten och på så vis kunna undvika att ställa till med mer problem än vad som nödvändigt behövs :P

Det jag har tänkt mig att starta upp just nu är ett Fish Only kar med Levande Sten. Detta för att göra min introduktion till hobbyn så "lätt" som möjligt och på så vis i efterhand kunna bygga på det till ett härligt korallkar med tiden.

Då ska vi se här...

Det jag har just nu är:

240 liters akvarium

Lysrörsramp med 2st 36W T8 lysrör för saltvatten

2 stycken cirkulationspumpar (Vanliga sötvattenspumpar som jag har satt i) AquaClear Powerhead 70. 1514 l/h. Och sedan en Fluval Flu 4 plus. Skulle gissa på att den kör 1000 l/h. Dessa är positionerade på varsin sida av karet för att ge så bra och uppdelad cirkulation som möjligt tills jag köper mig "riktiga" streamers.

Ytterfilter SunSun HW-302A 1000 l/h

Uppstarten:

Dag 1, sköljt ur akvariet flertalet gånger, fyllt på med vatten och lite sand på botten.

Dag 2, preparerat vattnet med AquaSafe (Skall ta bort metaller och gift ur vattnet. Ansåg detta vara en väg att gå om man ej har osmosvatten) Blandade ner salt i vattnet tills det låg på på salthalt 1.023. På med pumpar och belysning. Slängde även ner några faxekalk stenar för syns skull.

Dag 3, har nu inhandlat några kilo Levande Sten för påbörja "mogningsprocessen". Då vissa på nätet har skrivit att man kan ha i LS på samma dag som man startar det, och vissa hellre ser att man väntar några dagar så tänkte jag börja med att fylla på några kilo i taget med några dagars mellanrum.

Det är här jag är nu.

Har jag, vad som kan komma fram av texten, gjort några fatala misstag hittills?

Planen framöver är att nu (till löningen kommer) köpa mig en rejäl skummare som får stå på hela tiden och fylla på med LS tills önskad mängd är uppnådd.

Förhoppningen är även att LS:en skall skicka över lite av sin näring och bakterier till Faxekalk stenarna med tiden.

Under denna mognadstid så kommer jag att om ungefär en vecka sätta igång med mätningar och ta prover av vattnet. Som jag har förstått det ska brunalger komma om ungefär 2 veckor, där man 2 veckor efter förväntas få en nitritpik som går ner, och det är först då man kan tänkas stoppa i någon tålig fisk.

Ytterfiltret står nu tomt på filtermaterial, här har jag nu tänkt att krossa ned lite LS, men står annars ovetande om vad som passar till filtermaterial. Vad rekommenderar ni?

Går det bra att endast köra ett Fish Only kar med ytterfilter utan att använda sump eller dylikt?

Kan sammanfatta mina frågor just nu till om denna utrustning kommer att räcka så länge under uppstartstiden, vad ni rekommenderar mig att köpa härnäst och räcker det med att preparera kranvatten med AquaSafe eller kommer jag att döda allt levande i mitt kar med denna metod? (Bor i lägenhet och är ovetande om vilka halter av koppar osv som finns i dricksvattnet) Däremot så har jag låtit kranen stå på flera minuter innan vattnet har tagits till akvariet för att skölja ur så mycket som möjligt som kan tänkas ha fastnat i rören. AquaSafe ska neutralisera metaller som koppar och andra farliga ämnen.

Vad bör mitt nästa steg vara? Vad har jag gjort rätt/fel. All information mottages med öppna armar :)

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag läst någonstans att man inte ska ha faxesten i saltvatten men kan inte minnas varför just nu... Sen brukar man alltid säga att sten ska i före sand, annars finns risk att grävande djur/fisk underminderar revet vilket kan leda till att stenarna rasar.

Vad har du förresten för planer på innevånare i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du haft sötvattensräkor eller tanganyiker i ditt kranvatten förut?

MVH Lasse

Hej Lasse!

Det har jag inte haft, däremot har jag haft Malawiciklider i mitt kranvatten (utan medel) utan problem. Har även haft Clownfiskar i det vattnet endast behandlat med AquaSafe och salt. Dock inte under någon längre tid, men de verkar ha trivts rätt bra.

Menar du om osmosvatten skulle vara ett måste?

Hur tycker du att min uppsättning ser ut i övrigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag läst någonstans att man inte ska ha faxesten i saltvatten men kan inte minnas varför just nu... Sen brukar man alltid säga att sten ska i före sand, annars finns risk att grävande djur/fisk underminderar revet vilket kan leda till att stenarna rasar.

Vad har du förresten för planer på innevånare i karet?

Jag har bara läst att det skall gå alldeles utmärkt att ha faxekalk i saltvatten. Är det någon som kan verifiera om detta stämmer eller ej?

Tack för tipset om så skulle vara fallet, då får jag plocka ur dom stenarna snarast :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara läst att det skall gå alldeles utmärkt att ha faxekalk i saltvatten. Är det någon som kan verifiera om detta stämmer eller ej?

Tack för tipset om så skulle vara fallet, då får jag plocka ur dom stenarna snarast :)

Förövrigt är jag inte säker på vad det skall bli för fisk riktigt än. Tänkte börja lugnt med några vanliga Clownfiskar. Om de nu inte kommer att vantrivas utan någon anemon att gömma sig i? Alternativt någon fin kirurgfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville få en indikation på om du hade koppar från ditt hus ledningssystem i ditt vatten. En bra indikation är om man lyckats med framförallt sötvattensräkor och tanganyika - det antyder i så fall att det inte finns kopparproblem. Har du haft labeotropheus, aulonocaror eller de sk "Haplisarna" (jag är inte uppdaterad på alla släktesförändringar - lever fortfarande i Haplochromisvärden) med framgång kan man nog bortse från koppar också. Förutsatt att du bytt vatten utan vattenberedningsmaterial.Osmos eller inte är också frågan om kalcium, alkalinitet samt nitrat i ditt kranvatten. Eftersom en del klor (framförallt kloraminer) lätt slinker förbi RO-membranet så bör man alltid behandla vattnet (innan saltet tillsätts) med ett kryddmått C-vitamin per 20 liter vatten (går bra med 10 liter också). Om du endast använder vattenberedning typ Aqua safe i sötvattnet (innan saltinblandningen) så brukar det fungera. använder du det i rent saltvatten så riskerar du att få bort spårämnesmetallerna. Om du väljer kranvatten - spola ut i några minuter och endast kallvatten.

Tyvärr är det så att algproblemet kan bli större i ett Fish Only eftersom städpatrullen kan utgöra mat för vissa fiskar (framförallt tryckare). skaffa algätande fiskar - kirurger, kaninfiskar och andra. Kan vara ide att köra en aluminiumfosfatadsorber i ditt ytterfilter redan från början

Nu tillhör jag dem som alltid startar mina akvarium med hjälp av fisk. En tålig och välnärd fisk redan efter några dagar, LS i direkt och städpatrull också rätt snabbt. Sedan matar jag med några djupfrysta artemia (3-10 st) var tredje dag vecka 1, samma mängd men varannan dag vecka 2, samma mängd men varje dag vecka 3 och sedan ökar jag upp matningsmängden försiktigt de följande veckorna. Inga snabba svängningar. Bakteriekultur i varje dag under tre veckor. använder oftast Seras Nitri veck och ger stardosen varje dag. Har du ett akvarium i gång (sött som salt) så krama ut filtreringssvampen i ett litermått. Fyll på en 100 (eller 150) centiliters PET-flaska med gojs och vatten. Ställ i kylen. ta en skvätt i ditt akvarie varje dag. Se till att du under inkörningen kör skummaren på max (luftning) och riktar dina powerheads mot ytan (luftningen igen)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå Faxekalk - de som användt det tycker det går utmärkt - de som inte vågat prova tycker att det inte går om jag får uttrycka mig vulgärt. Det är ju samma material - gammal korall. Däremot så är faxen oftast inte lika porös som LS

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har sagts så, samma med LS - har dock aldrig sett någon studie av det. Om det finns fosfat i stenen så finns det i form av kalciumfosfat vilket inte normalt löses ut i pH över 7,7 - 8. Men om man startar med en fosfatremover (vilket jag inte skulle göra med ett korallkar) så behövs det inte vara ngt bekymmer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse. Jag har levande och faxesten i mitt kar och har aldrig haft några problem med det.

Det har sagts så, samma med LS - har dock aldrig sett någon studie av det. Om det finns fosfat i stenen så finns det i form av kalciumfosfat vilket inte normalt löses ut i pH över 7,7 - 8. Men om man startar med en fosfatremover (vilket jag inte skulle göra med ett korallkar) så behövs det inte vara ngt bekymmer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville få en indikation på om du hade koppar från ditt hus ledningssystem i ditt vatten. En bra indikation är om man lyckats med framförallt sötvattensräkor och tanganyika - det antyder i så fall att det inte finns kopparproblem. Har du haft labeotropheus, aulonocaror eller de sk "Haplisarna" (jag är inte uppdaterad på alla släktesförändringar - lever fortfarande i Haplochromisvärden) med framgång kan man nog bortse från koppar också. Förutsatt att du bytt vatten utan vattenberedningsmaterial.Osmos eller inte är också frågan om kalcium, alkalinitet samt nitrat i ditt kranvatten. Eftersom en del klor (framförallt kloraminer) lätt slinker förbi RO-membranet så bör man alltid behandla vattnet (innan saltet tillsätts) med ett kryddmått C-vitamin per 20 liter vatten (går bra med 10 liter också). Om du endast använder vattenberedning typ Aqua safe i sötvattnet (innan saltinblandningen) så brukar det fungera. använder du det i rent saltvatten så riskerar du att få bort spårämnesmetallerna. Om du väljer kranvatten - spola ut i några minuter och endast kallvatten.

Tyvärr är det så att algproblemet kan bli större i ett Fish Only eftersom städpatrullen kan utgöra mat för vissa fiskar (framförallt tryckare). skaffa algätande fiskar - kirurger, kaninfiskar och andra. Kan vara ide att köra en aluminiumfosfatadsorber i ditt ytterfilter redan från början

Nu tillhör jag dem som alltid startar mina akvarium med hjälp av fisk. En tålig och välnärd fisk redan efter några dagar, LS i direkt och städpatrull också rätt snabbt. Sedan matar jag med några djupfrysta artemia (3-10 st) var tredje dag vecka 1, samma mängd men varannan dag vecka 2, samma mängd men varje dag vecka 3 och sedan ökar jag upp matningsmängden försiktigt de följande veckorna. Inga snabba svängningar. Bakteriekultur i varje dag under tre veckor. använder oftast Seras Nitri veck och ger stardosen varje dag. Har du ett akvarium i gång (sött som salt) så krama ut filtreringssvampen i ett litermått. Fyll på en 100 (eller 150) centiliters PET-flaska med gojs och vatten. Ställ i kylen. ta en skvätt i ditt akvarie varje dag. Se till att du under inkörningen kör skummaren på max (luftning) och riktar dina powerheads mot ytan (luftningen igen)

MVH Lasse

Tack för ett så utförligt svar.

Jag kommer att, given denna information, förbereda mitt vatten som följer:

Spola kallt vatten ur kranen på högsta stråle några minuter, fylla i hink. Bereda vattnet med AquaSafe och låta stå någon timme. Inhandla mig C-vitamin som sedan tillsätts i hinken. Efter detta så kommer salt att tillsättas och detta får stå i ett dygn innan jag gör en kontrollmätning på salthalt och häller ned detta vatten i karet.

Låter detta som en "ok" lösnings tills osmosvatten och allt vad det nu heter blir aktuellt?

Angående fiskar så kommer jag ej att välja några rovdjur som skulle kunna tänka sig att attackera städpatrullen. Det får endast bli 2 stycken Clowner till att börja med och kanske någon kirurgfisk.

Så det kommer alltså att räcka för mig att fylla ytterfiltrets kammare med LS samt aluminiumfosfats filter? Har du något exempel på ett sådant filtermaterial?

Så som jag har förstått det hela så fungerar en sump lika som ett ytterfilter, fast med plats för skummare i princip?

"Bakteriekultur i varje dag under tre veckor. använder oftast Seras Nitri veck och ger stardosen varje dag"

Med detta menas att du fyller på med märket Sera's bakteriekultur "Nitri Veck" och ger startdosen som står på flaskan varje dag?

Ni får ursäkta min okunnighet och mest troligen "dumma" frågor då jag till skillnad från de flesta på detta forum är väldigt grön när det kommer till saltvatten. Vill även passa på att tacka stort för de frågor jag redan har fått besvarade! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...