Coralkiller Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Hej tänkte flytta runt i sumpen o undrar om man kan ta bort en sån där glasskivaSom är monterad i överkant utan att spännvidden blir förstor, sumpen är 150cm lång 50cm hög 50cm bred, 67cm frun kant sitter skiljeväggar silconade rakt över på bredden, glaset är 6mm tjockt,nästa överliggande glas är på 85cm från kant. Det är glaset i mitten på bilden jag vill ta bort, tror ni det håller för det? Citera
Bygert Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 6 mm glas till en ruta på 150 x 50? Det är för klent redan med tvärstagen, utan stag lär det inte ha en chans. Citera
Wigge Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 6mm glas till den sumpen? jag har 6mm glas till min sump som är 30x35=Phade jag kört en så stor sump så skulle jag minst kört 10mm glas! Citera
Coralkiller Postat 21 maj 2013 Författare Postat 21 maj 2013 Inte jag som tillverkat skiten så jag vet inget om tjocklekar...... Citera
dahlgren Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 50 cm är vä generellt maxhöjden för 6mm glas. Det är ju höjden som skapar trycket. Inget annat. Dock så är ju karet rätt långt vilket gör att glaset kan börja bukta. Citera
dahlgren Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Normalt sett är 50cm maxhöjd för 10mm glas. Jaså, misstror dig inte men har du en källa? Citera
Wigge Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Jaså, misstror dig inte men har du en källa? ringer du en akvarie tillverkare så tror jag att han säger det samma ... jag tror du kan lite på stig då han är rutinerad inom akvarium Citera
dahlgren Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 ringer du en akvarie tillverkare så tror jag att han säger det samma ... jag tror du kan lite på stig då han är rutinerad inom akvarium Jag ifrågasatte inte stig, jag bad om en referens. Valfri tillverkare som kanske ger svaret räknas inte. Citera
Janne68 Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Detta är väl en av de mer välkända ställen som dokumenterat beräkningarna rätt bra och det finns även ett Excel-ark att ladda ner längst ner på sidan.http://www.fnzas.org.nz/?p=1732MVH/Janne Citera
Ove.P Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Den här sida är bra http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium Citera
Wigge Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Jag ifrågasatte inte stig, jag bad om en referens. Valfri tillverkare som kanske ger svaret räknas inte.det menade jag inte =), men testa och ta bort den och se om det håller, annars är det bara till att silikona om Citera
Coralkiller Postat 21 maj 2013 Författare Postat 21 maj 2013 Nej tack vill inte ha 600 liter på golvet! Jag gjorde en annan lösning bild kommer imorgon! Citera
stigigemla Postat 21 maj 2013 Postat 21 maj 2013 Det finns en DIN- norm (Tysk industrinorm) som måste uppfyllas om man skall få ut på hemförsäkringen för ett sprucket kar i Tyskland. Den säger 10 mm glas för ett 50 cm högt kar. Men en kub kan klara sig med 8 mm. Citera
Coralkiller Postat 22 maj 2013 Författare Postat 22 maj 2013 Nått helt annat ' är det nån som vet om det går att odla sjöstjärnor? Citera
Blåbert Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 50 cm är vä generellt maxhöjden för 6mm glas. Det är ju höjden som skapar trycket. Inget annat. Dock så är ju karet rätt långt vilket gör att glaset kan börja bukta.Länden har betydelse också...Är sumpen helt fylld? Knappast, var ligger nivån?I och med att du har skiljeväggar så styvar dessa upp väsentligt om de sitter i mitten ungefär.Min sump är byggd av ett alvarium (må/eheim) som är 80 långt och 40 högt med 6 mm glas. Förstärknigen består av längsgående lister i överkant, 3-4 cm breda.Kanske kan du limma dit sådana.Bara lite input Citera
dahlgren Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 Fast nä. På botten av vilken behållare är trycket högst? En behållare med längden 100 m, bredden 100 m och höjden 100m eller en behållare med längden 1 m, bredden 1 m och höjden 100 m? Vi förutsätter att luftrycket är detsamma på båda behållarna.Längden har betydelse, men inte på trycket.Länden har betydelse också...Är sumpen helt fylld? Knappast, var ligger nivån?I och med att du har skiljeväggar så styvar dessa upp väsentligt om de sitter i mitten ungefär.Min sump är byggd av ett alvarium (må/eheim) som är 80 långt och 40 högt med 6 mm glas. Förstärknigen består av längsgående lister i överkant, 3-4 cm breda.Kanske kan du limma dit sådana.Bara lite input Citera
Bygert Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 När det gäller i alla fall det här sammanhanget så har längden en betydelse. För vilken glastjocklek som behövs alltså, inte för trycket, det avgörs helt av höjden. Men utböjningen på en ruta har också ett intresse, säger vi nu att höjden är 50 cm så blir det skillnad på vilken glastjocklek som behövs beroende på om rutan är 5, 50 eller 500 cm lång. På korta rutor blir det knappt nån utböjning att tala om så där funkar lite tunnare glas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.