Gå till innehåll

Spännvidd i akvarium


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte flytta runt i sumpen o undrar om man kan ta bort en sån där glasskiva

Som är monterad i överkant utan att spännvidden blir förstor, sumpen är 150cm lång 50cm hög 50cm bred, 67cm frun kant sitter skiljeväggar silconade rakt över på bredden, glaset är 6mm tjockt,nästa överliggande glas är på 85cm från kant. Det är glaset i mitten på bilden jag vill ta bort, tror ni det håller för det? post-4126-14468929555735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringer du en akvarie tillverkare så tror jag att han säger det samma :)... jag tror du kan lite på stig då han är rutinerad inom akvarium :)

Jag ifrågasatte inte stig, jag bad om en referens. Valfri tillverkare som kanske ger svaret räknas inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ifrågasatte inte stig, jag bad om en referens. Valfri tillverkare som kanske ger svaret räknas inte.
det menade jag inte =), men testa och ta bort den och se om det håller, annars är det bara till att silikona om :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 cm är vä generellt maxhöjden för 6mm glas. Det är ju höjden som skapar trycket. Inget annat. Dock så är ju karet rätt långt vilket gör att glaset kan börja bukta.

Länden har betydelse också...

Är sumpen helt fylld? Knappast, var ligger nivån?

I och med att du har skiljeväggar så styvar dessa upp väsentligt om de sitter i mitten ungefär.

Min sump är byggd av ett alvarium (må/eheim) som är 80 långt och 40 högt med 6 mm glas. Förstärknigen består av längsgående lister i överkant, 3-4 cm breda.

Kanske kan du limma dit sådana.

Bara lite input

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast nä. På botten av vilken behållare är trycket högst? En behållare med längden 100 m, bredden 100 m och höjden 100m eller en behållare med längden 1 m, bredden 1 m och höjden 100 m? Vi förutsätter att luftrycket är detsamma på båda behållarna.

Längden har betydelse, men inte på trycket.

Länden har betydelse också...

Är sumpen helt fylld? Knappast, var ligger nivån?

I och med att du har skiljeväggar så styvar dessa upp väsentligt om de sitter i mitten ungefär.

Min sump är byggd av ett alvarium (må/eheim) som är 80 långt och 40 högt med 6 mm glas. Förstärknigen består av längsgående lister i överkant, 3-4 cm breda.

Kanske kan du limma dit sådana.

Bara lite input

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller i alla fall det här sammanhanget så har längden en betydelse. För vilken glastjocklek som behövs alltså, inte för trycket, det avgörs helt av höjden. Men utböjningen på en ruta har också ett intresse, säger vi nu att höjden är 50 cm så blir det skillnad på vilken glastjocklek som behövs beroende på om rutan är 5, 50 eller 500 cm lång. På korta rutor blir det knappt nån utböjning att tala om så där funkar lite tunnare glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...