Gå till innehåll

Hjälp med felsökning


pkarl

Rekommenderade inlägg

Jag är nu (nästan) färdig med min nya ledbelysning.

Tyvärr så har jag problem med den ena slingan av 3 bestående av 465nm (royal blue, cree).

Jag har kunnat konstaterat att felet måste ligga någonstans i slingan bestående av 6 st led. Men var? Alla lyser dem lika svagt och det är det som är problemet. Dem övriga slingorna som också har 6 st led lyser som dem skall.

Dessa sammanlagt 18 led får ström genom en meanwell ldd-1000H drivare.

Nu till min fråga: Hur felsöker jag detta? Bryter strömmen mellan 3 och 4 leden och sedan strömsätter led 1,2,3? Finns det kanske något annat sätt? Vore väldigt tacksam för svar.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta spänningen över varje led och kolla om det finns en skillnad någonstans. Mät också spänningen ut från drivdonet för varje slinga.

Annars så bygg en ledtestare av något batteri och spänningssätt dioderna för sig och se om någon lyser svagare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

För att kontrollera att det inte är något fel (som begränsar strömmen) med en enskild LED så kan du prova koppla förbi en i taget med bara en lös ledning som du använder för att koppla förbi den.

Har du mätt vad du har för spänning ut över LED-slingan?

Har du kollat spänningen på PWM pinnen på LDD-1000 drivern. Jag antar att du kör på 100% nu när du letar fel så då ska det vara en DC signal på minst 2.6V där.

Den kan ju också lämnas öppen, men jag mistänker att den även då ligger på minst 2.6V om man mäter (Har ej verifierat detta då jag inte har någon LDD liggandes och det framgår inte av databladet).

MVH Janne

EDIT, såg nu att duverkar ha alla 3 slingor parallelt, det är ju då troligen det som är problemet.

Har du exakt samma typ i alla slingor?

Annars blir det ju väldigt lätt ganska mycket obalans och då kan ju en slinga lysa mycket mindre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, dem är kopplade i serie och inte paralellt (tror jag..)

Kopplingen är som följer:

Drivare (+ till slinga 1, 2, 3, alltså 3 kablar)

+Led slinga nr1 bestående av 6 led 465nm

+Led slinga nr2 bestående av 6 led 465nm

+Led slinga nr3 bestående av 6 led 465nm

(-) från slinga 1, 2, 3 samlas ihop och tillbaka till drivaren. (3 kablar)

Jag sitter just nu på jobbet och kan tyvärr inte kolla pwm pinnen men jag har för mig att jag har mätt upp 2.6 volt någonstans. Skall kolla detta när jag kommer hem. Jag har mätt spänningen ut från drivaren och den var lika (kommer ej ihåg hur mycket dock, kollar när jag kommer hem) stor på varje slinga.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår din beskrivning rätt så har du EN LDD-1000, där du har kopplat in 3 st slingor.

Varje sådan slinga har 6st LEDar i serie.

MEN dessa tre slingor ligger parallellt inkopplat till den enda drivaren.

Om det är så, så är det mycket möjligt att det är problemet!

Är det exakt samma typ av LEDs i alla slingoer?

MVH Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaaa, nu fattar jag. Klart som f.. att dem isåfall ligger paralellt med drivaren...jösses. Tack ska du ha.

En annan fråga medans jag ändå gör bort mig just nu ändå, jag köpte dessa led för ca 2 år sedan från rapid led. Jag har för mig att max amp var 1000mA. Är det någon som vet om jag till och med behöver 2 st ldd-1000h drivare för dessa? Drivarna skall klara 52 volt om jag minns rätt men jag har tyvärr inget datablad på dem led jag då köpte och vet därför ej dess fvolt.

Som tur är så har jag flera drivare över så det går ju att ordna ganska lätt.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar det med denna: länk

48volt 7.5A 360W

Såg nu i wayback machine att ledden hette: xp-e royal blue. Kunde dock inte få fram specen. Kommer kolla vidare när jag kommer hem.

Och till din fråga så är inte tanken att dra dem på för fullt. Men i o m att min styrning gick sönder (arduino mega) så kommer dem gå för fullt i några dagar till.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du driver med så pass hög spänning så kan du ju lika gärna köra med två drivers med slingor om 9st om du vill det.

En sak när det gäller strömmen, 1000mA är max för dessa!

Att dimma ner dem med denna driver innebär inte att de drivs med en lägre ström utan endast att de inte drivs hela tiden.

För varje puls i PWM signalen så går strömmen upp till 1000mA och sedan ner till 0 under en del.

Nu ska det ju fungera med 1000mA för dessa LEDar så visst kan man köra så.

MVH Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha tittat i databladet så kommer jag köra på 2 st drivare istället för en. Kommer att byta detta imorgon.

Sedan så måste jag rikta ett väldigt stort tack till er som såg felet. Speciellt Jan. Nu fungerar allt som det ska och jag är så lättad. Fattar dock inte hur jag kunde tänka så fel. Jag vet ju så väl om hur det skulle kopplas men ändå så blir det helt åt helskotta fel. Får väl skylla på åldern :-)

För övrigt så har jag nu haft belysningen igång i en vecka och tillväxtakten är något helt makalöst. Shit pommefrit alltså...

Jag kan nästan se dag för dag hur det växer och jag är supernöjd. Ser dock fram emot när jag får hem min styrning och lägga på månljus och även styra ljuset dygnet runt.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...