Gå till innehåll

ATS vs refugium


Rotor

Rekommenderade inlägg

Hej

Sitter och funderar på näringsexport. Har läst igenom många av trådarna, men har svårt att bestämma mig...

Förefaller som om en ATS (rätt dimensionerad osv) är överlägsen på just näringsexporten, men sedan finns ju tanken

på alla små trevliga djur som kan leva och "mata" karet i refugiet.

Har en del i sumpen (ca 50x40x30) som skulle kunna bli refugium. Fast då blir det förstås trångt om man vill ha ner

mer teknik. En ATS skulle nog bli lättare att klämma in.

Hur resonerar ni som kör de olika varianterna? Finns det för/nackdelar som jag inte tänkt på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fördelen med refugium är att det blir en naturligt eco system där i, micro organismerna som lever där i bryter ner alla nitrat och näringväden(även detrius och annat skräp som kommer från huvud karet)där i det gör det inte i en ATS och ett + är ju att det är väldigt snyggt(tycka jag iaf)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Har de flesta med refugium även DSB? Om man vill få nedbrytningen fullt ut antar jag att det är bra?

ATS = Algae turf scrubber. Finns en jättebra beskrivning som sticker i början av "Forum: Nitrat eller Fosfat filter"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Har de flesta med refugium även DSB? Om man vill få nedbrytningen fullt ut antar jag att det är bra?

ATS = Algae turf scrubber. Finns en jättebra beskrivning som sticker i början av "Forum: Nitrat eller Fosfat filter"

njaa. det ger egentligen ingen vidare effekt på så små ytor=/...men hjälper ju säkert lite. men gäller att ha en bra levande sand då så att man har mycket macro och micro organismer som kan bryta ner allt skit som kommer från karet=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det är vanligare med refugium utan DSB.

När det kommer till refugium mot ATS så har jag valt att köra refugium, huvudsakligen för att det är enklare och fungerar bra som jag ser det.

En ATS har väldigt specifika krav på utformning etc för att den skall fungera som tänkt, men dom lär skall vara något effektivare.

Sen fungerar ett refugium väldigt väl med skummare och då jag har en bra skummare så tyckte jag att det var lika väl o gå på den linjen.

Efter att ha kört ett tag nu så håller jag på o bygger en version 2 av mitt refugium, lite större och bättre variation när det kommer till ljuset.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren drar ut en hel del organiska komponenter och alger som trivs släpper från refugiumet (inte dom synliga klumparna utan dom små sporerna etc som är fria i vattenkolumnen).

http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature

Vill man mata karet/djuren med det som lever i refugiet så kan det vara vettigt att ha skummaren före refugiet.

ATS folket har en hel del fina ritningar och flödesberäkningar, för refugium är det inte lika noggrant men bra ljus och lämpligt flöde beroende på vilka alger man väljer.

Vill man ha det enklaste och stabilaste så väljer man chaeto som sin refugium alg, den kraschar inte(försöker föröka sig sexuellt).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar välja ljus med lägre K tal som gangnar algerna mer, väljer du led så kan du använda röd/blåa odlingslampor.

Jag har kört på bara röda men kommer blanda in lite blått och vitt så man ser nåt i refugiet och får förhoppningsvis lite mer tillväxt.

Beklagar trådkapningen ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut ingen trådkapning, det är ju detta jag vill veta!

Refugium verkar enklare att komma igång med, men belysningen är ju inte direkt gratis här heller.. Växtbelysing är dyrt visade en snabb goggling.

Och vad tror ni om att låta algerna samsas med övrig teknik (än så länge Careaktor)?

Just nu är det 3 fack i sumpen. Inkommande vatten/skummare, 50lit ev refugium och sist returfack. Borde jag limma en separat del

för refugiet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har avskärmat mina refugiebyggen från resten av sumpen, mest för att det inte skall växa kalkalger i skummaren etc.

Senaste belysningen jag provat till refugium är ac-rc´s sötvattenslampa som kostar runt 400-500kr, du kan klara dig med rätt billiga ebay köp.

http://www.ebay.com/itm/85-265V-18W-E27-LED-Spot-Light-Plant-Tank-/271136389467?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f20fcf95b

Eller mer fokuserade frekvenser för växtodling...

http://www.ebay.com/itm/Garden-supply-E27-36W-8-Red-4-Blue-LED-Hydroponics-plant-grow-lights-85-265v-/251257025039?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a8015f20f

Alger är relativt lätta att odla och ger man algerna i refugiet en fördel som mer anpassat ljus och lite längre belysningstid så slår dom ut algerna i huvudkaret.

Ett tipps är att ljuset i refugiet skall vara omvänt mot ditt huvudkar, då tar dom all näring som släpps under natten från algerna i huvudkaret.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det passar bra för mig. Får börja med enklare lampor och se vart jag hamnar.

Fascinerande vad pengarna försvinner i den här hobbyn - och ändå hittar man fler saker att lägga dem på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...