Gå till innehåll

AKUT Problem!!??


Kenneth J

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Idag när jag skrapade framrutan så upptäckte jag att det gått ur en liten bit ur glaset på insidan.

Det är nästan mitt på framrutan både i längd och höjd led.

Skulle uppskatta det till ca 2*1*0,5 mm som har gått ur(längd*höjd*djup.

Nu undrar jag om det finns någon där ute med erfarenhet av detta: Kommer glaset att spricka eller är det ingen fara.......??

Snälla svara bara om du vet vad du pratar om, inga spekulationer.

Tack på förhand Kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att sägs utan att se det men det kan hålla i 1min eller 100 år. Men om du kan tappa ur tillräckligt med vatten så kan du höra men någon firma som lagar framrutor på bilar. Vissa kommer ut å gör det på plats. Jag vet dock inte om det ger ifrån sig några gifter när det härdat. Om du har någon bil så kan du säkert ta det på dens försäkring så kostar det Max 100kr. Det tar ca 15-20 min att laga ett stenskott på en bil så det är inte tidskrävande direkt.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag satte upp mitt system så råkade ytterdörren till lägenheten slå i framrutan på mitt akvarium vilket resulterade i en ordentlig repa. Jag inspekterade det dock noga innan jag vågade fylla på akvariet för att se att det inte blivit sprickor. Blir det sprickor så kan ju dem sprida sig vidare och spräcka glaset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du några sprickor?

Hur tjockt är glaset ?

Vad är det för mått på glaset längd och höjd?

Jag ser inte några sprickor.

framrutan är 200*60 cm tjocklek 10mm tror jag det brukar väl vara det i ram akvarium av storlek 720L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att sägs utan att se det men det kan hålla i 1min eller 100 år. Men om du kan tappa ur tillräckligt med vatten så kan du höra men någon firma som lagar framrutor på bilar. Vissa kommer ut å gör det på plats. Jag vet dock inte om det ger ifrån sig några gifter när det härdat. Om du har någon bil så kan du säkert ta det på dens försäkring så kostar det Max 100kr. Det tar ca 15-20 min att laga ett stenskott på en bil så det är inte tidskrävande direkt.

Mvh Magnus

Jag får kolla med glasfirmorna om de kan göra det på akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte vad som orsakat skadan, inget stenras det vet jag. Det kan vara så att biten gick ur när jag skrapade rutan..?

Såvida du inte hackat i rutan så finns det ingen chans att en skrapa hugger ur en bit av glaset.

Har du haft akvariet som första ägare eller köpt det begagnat? Det kan ju var aså att det fanns där redan när du köpte det ifall du köpte det begagnat, men inte har upptäckt det förrens nu. Kanske första ägaren har orsakat det och limmat igen hålet med lim som nu åkt av när du skrapat.

Edit: Läste ditt första inlägg igen, det är inte så att du fått upp en sten i skrapan mellan magneterna som i sin tur repat glaset? För det låter ju mer som en repa än att det är chippat. I så fall är det bara tråkigt, men inget som ska försämra hållfastheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte några sprickor.

framrutan är 200*60 cm tjocklek 10mm tror jag det brukar väl vara det i ram akvarium av storlek 720L.

Jag skulle inte vara särskilt orolig om jag inte såg några sprickor, ha bara lite koll så att det inte börjar dyka upp någon.

Det är om man börjar se en spricka som det är oroande.

Det saknas en betydligt större bit i kanten på mitt kar (ca. 30x10x5mm det har stått så i 2,5 år nu) och det är 2300x700x12

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte vara särskilt orolig om jag inte såg några sprickor, ha bara lite koll så att det inte börjar dyka upp någon.

Det är om man börjar se en spricka som det är oroande.

Det saknas en betydligt större bit i kanten på mitt kar (ca. 30x10x5mm det har stått så i 2,5 år nu) och det är 2300x700x12

MVH/Glenn

Hej tack för svaret, blev väldigt orolig ett tag. Jag ser idag inga tecken på sprickor men jag får väl hålla koll helt enkelt.

Tack!

Med vänlig hälsning, Kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...