Gå till innehåll

magnus rsm


Magnus85

Rekommenderade inlägg

Tänkte göra en tråd här om mitt kar precis som många andra, det är ett rsm 130d som vart igång sedan augusti förra året har ja för mig. är än så länge original men har beställt ny skummare och mediabasket. valet av skummare föll på en "aqua medic turboflotor 500" pga att har läst här att det är ganska delade åsikter om tzune 9002. så hoppas att ja gjort ett bra val =) hoppas iaf att den är tystare och lite bättre.

i karet simmar 2st traditionella clowner och 1 putsräka. blir att åka till göteborg när skattepngarna kommer och handla på mig mig lite fler fiskar lite osäker på än vad det blir. men inget märkvärdigt eftersom jag är helt ny på salt, gansak ny på sötvattens akvarie också men har haft det sen några år tillbaka.

det bor även en ormsjöstjärna och en "terminator" krabba och ca 10 sniglar många fler om man ska räkna med alla snigel ungar eller vad man nu ska säga.

koraller finns några också är väldigt dålig på att komma ihåg namnen på dom, men en bild säger mer än 1000 ord som man brukar säga =)

lite om mig själv. jag heter magnus och bor i ett litet samhälle som heter axvall som ligger ca en mil från skara, är 28år har precis köpt hus och skaffat unge så är ett under att ja lyckats skrapa ihop pengar till ett salt akvarium undertiden. jag jobbar som bilplåtslagare på en firma i skövde och har gjort det sedan 8 år tillbaka.

är inte riktigt nöjd med scapen nu i efterhand men känner att det är väl ingen ide att röra runt i det för mycket, blir till att planera lite bättre om jag byter upp mig i framtiden

komentera gärna om ni tycker nått ser konstigt ful eller bra ut =)

en bild hur det ser ut nu och en precis när det va nystartat

post-6851-14468929678432_thumb.jpg

post-6851-1446892967866_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid lika kul när det kommer saker på posten :)

nu väntar ja bara på skummaren som bör komma i veckan.

Någon som vet något bra sätt att fästa skummaren i media basketen? Många använder tzunes magneter men jag tyckte att dom va lite dyra. Någon som har nått annat bra tips?

post-6851-14468929716615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

var iväg och shoppade lite igår hos bioted!

det blev:

1st sten men discosoma striatus på

2st pterapogon kauderni

1st diadema setosum (liten) hoppas på att den inte växer för fort!

1st salaris fasciatus

+ en bonus så satt det en mussla på stenen ja köpte såg jag igår kväll, satt och stirrade rakt på stenen tills jag sån att den rörde sig =)

så om det är något speciellt jag bör tänka på ang den så fäg till.

fick även med mig min skummare som jag väntat på men tyvärr så var pumpen restad så jag får snällt vänta lite till =)

bifogar lite bilden på köpen utom salarisen som fortfarande gömmer sig, musslan är på bild 3

post-6851-14468929807308_thumb.jpg

post-6851-14468929807551_thumb.jpg

post-6851-14468929807751_thumb.jpg

post-6851-14468929807962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har stoppat i skummaren idag och måste säga att jag är jätte nöjd! Nästan helt ljudlös och att luckan I bak gick att stänga va en ren bonus :) är för mörkt för att ta några bilder på hur det blev så det kommer imorgon.

Den skummar jätte fint, mycket bättre än originalet. Så den kan ja rekommendera ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer lite bilder!

min sjöborre har tappat en tagg som ni ser på en av bilderna, ja undrar om det är ovanligt att dom gör det? ja vet att om dom tappar flera så brukar det gå utför för dom.

förutom det så tror jag att allt verkar må bra i karet, det mesta växer så det knakar utom knapparna jag har dom har sett likadana ut sedan 6 månader tillbaka ungefär

funderar även på att bygga in en led ramp (rapidled), jag är ute efter lite bättre kvällsbelysing så man kan ta kort på kvällen som det är nu så blir ju bilden nästan helt svart. och lite bättre belysning så man kan ha lite annat än mjukisar. är det värt pengarna med rapidled ?

post-6851-14468930022257_thumb.jpg

post-6851-14468930022472_thumb.jpg

post-6851-14468930022695_thumb.jpg

post-6851-14468930022899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon tagg ibland är nog inte så ovanligt, att tappa en tagg i sig lär inte vara farligt heller. Taggarna är ju ett försvar och de har hullningar som gör att de fastnar i djur som attackerar så det bör vara "meningen" att de ska kunna lossna.

Kika bara så den inte börjar tappa flera... Jag har inget bra tips tyvärr om den börjar göra det, jag har blivit av med mina två sjöborrar på det viset. Hoppas det går bra för dig dock, de är otroligt häftiga djur. Men omöjliga att diagnostisera nästan tyvärr, iaf för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon tagg ibland är nog inte så ovanligt, att tappa en tagg i sig lär inte vara farligt heller. Taggarna är ju ett försvar och de har hullningar som gör att de fastnar i djur som attackerar så det bör vara "meningen" att de ska kunna lossna.

Kika bara så den inte börjar tappa flera... Jag har inget bra tips tyvärr om den börjar göra det, jag har blivit av med mina två sjöborrar på det viset. Hoppas det går bra för dig dock, de är otroligt häftiga djur. Men omöjliga att diagnostisera nästan tyvärr, iaf för mig.

Änn så länge ser borren frisk ut, à måste säga att det är nästan den som är mest fascinerande i karet så hoppas den klarar sig. Kul med någon mer i närheten som sysslar med salt det är ju inte så jätte vanligt i Skövde trakten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

nu är det dags att ta tag lite i akvariet igen efter lite sommar/höst uppehåll, allt lever och ser ut att må bra men tänkte bju fiskarna på ny belysning. har kollat lite på rapid led kitet med dimmning men har inte riktigt fattat om man måste köpa till dim kontrollern för att det ska fungera?

hur funkar det när jag får bättre ljus sen bör ja dra ner på ljus timmarna i början som vid inköring eller hur gör man med de ?

hur många vita/blå leds är "lagom" att ha om man vill ha lite mer åt det blåa hållet?

tacksam för alla bra svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jo hade ju varit roligt om det iaf fanns en liten chans att någon klarade sig. Men som sagt det bör väl vara ett tecken på att dom trivs åtminstone.

ni som har koll på sånthär, finns det någon fisk eller räka som går att få yngel på som klarar sig i ett vanligt kar utan för mycket special behandling ?

mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...