Gå till innehåll

Massa skit på rutan, är det plattmask?


Manks

Rekommenderade inlägg

Hittade de här på rutan i morse och sedan sett under dagen. typ 100 stycken totalt. Alla ungefär samma storlek och form. (ca 2-3 mm) Vad är det, vad gör de, bör jag utrota dem, och i så fall hur?

Min katt lyckades för 2-3 dagar sedan peta i en halv burk pellets i akvariet, har det något med saken att göra? (sugit ut vad jag kan, gjort 12 liter vattenbyte so far) Antar att han ville göda sin middag lite

post-1011-14468929720881_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På den typen brukar tålamod fungera också. De brukar blomma upp och föröka sig väldigt snabbt, men sen försvinner de ganska kvickt igen. Jag har inte märkt någon direkt skillnad på hur snabbt det här går beroende på om man har djur som äter dem eller ej. De förökar sig så snabbt att rovdjuren inte hinner med... men sen kraschar populationen oftast när de har förbrukat ngt okänt ämne..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag inte har något silikatfilter, fått något som ser ut som kiselalger på sanden samt dessa plattmaskar talar det väl förö att jag borde skaffa ett silikatfilter. Har en picobello osmos och undrar om det här är ett silikatfilter till den?

http://www.aquapro2000.de/en/Water-Conditioning-Technology/Reverse-Osmosis/Aqua-Light-Reverse-osmosis/Aqua-Light-Deionisation-Filter::8804.html

(ska ändå beställa andra saker från den butiken)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle en wetmorella fungera? Eller är det 6-line som igentligen är den man ska ha. Eller har du några andra förslag?

Skulle tro Wetmorella funkar. Har en sådan i mitt stora och har aldrig märkt några plattmaskar där fast jag flyttar koraller fram och tillbaka. Jag har inte brytt mig om mina - de kommer och går i antal som någon redan sagt.

@Stigigemla - referens på silikatberoendet om du har det. Har aldrig märkt detta. Jag har ju kranvatten som bekant och det sista halvåret har jag bytt vatten (40 %) varannan vecka och de har snarare minskat än ökat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här runt Växjö var det några fall på våren i fjol och ett nu.

Jag fick ett litet återfall efter mitt stora angrepp (som en Synchiropus ocellatus åt upp) vilket jag stoppade genom att byta innehållet i mitt silikatfilter till osmosen. Det är väl 5-6 år sedan. Men anledningen till att jag bytte jonbytarmassan var att jag hade läst att plattmaskarna var silikatberoende.

Gissningsvis en artikel i Advanced Aquarist. Eller en länk därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...