Gå till innehåll

Svahn's RSM 130


Svahn

Rekommenderade inlägg

Min första tanke är att om det ska vara ett karantänskar kanske det inte är smart att ha revkeramik där djur/parasiter kan sätta sig? Det ska ju vara en så steril miljö som möjligt tänker jag, man ska ju knappt ha stenar i karantän men att man har lite utav det för att inte stressa fiskar utan det. (de måste ju kunna gömma sig ändå för att minska stress).

Dock ser det fint ut måste jag säga ändå, men det var bara en tanke! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag höll på med saltvatten under 80-talet så hade jag också karantänkar, inget kom i huvudkaret utan ett antal veckor i karantän först. I karantänkaret doserade jag aldrig någon medicin. Medicineringen skedde alltid i ett tredje kar jag hade. Det var helt 'sterilt' sånär som på lite korallsand på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om du hade korallsand på botten så tappar du väll vitsen

med karantän????

Det var ju inte i karantänkaret jag doserade, det 'förstörde' jag ju aldrig. Jag tycker ett karantänkar skall vara av samma klass som huvudkaret vad gäller vattenkvalité och absolut med inredning för att få fiskarna trygga, bara enklare teknik men det funkar ju bra eftersom belastning är minimal. I doseringskaret körde jag hårt med koppar vilket krävde ordentliga vattenbyten för att inte överdosera. Ett helt naket doseringskar stressar bara fiskarna tycker jag, lite sand på botten är inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju inte i karantänkaret jag doserade, det 'förstörde' jag ju aldrig. Jag tycker ett karantänkar skall vara av samma klass som huvudkaret vad gäller vattenkvalité och absolut med inredning för att få fiskarna trygga, bara enklare teknik men det funkar ju bra eftersom belastning är minimal. I doseringskaret körde jag hårt med koppar vilket krävde ordentliga vattenbyten för att inte överdosera. Ett helt naket doseringskar stressar bara fiskarna tycker jag, lite sand på botten är inga problem.

Men då är det ju inte ett karantänskar! Med sand och sten så göder du ju bara Oodinium och liknande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du och jag har helt olika uppfattningar om vad ett karantänkar är. Enligt mitt sätt att se på det hela så är Svahn inne på helt rätt spår, jag skulle gjort på samma sätt.

Ett karantänkars huvudsakliga uppgift är att förhindra att nya fiskar för in parasiter i huvudkaret. Den primära uppgiften är alltså att skydda redan befintlig besättning. Karets andra uppgift är att få nya fiskar att känna sig trygga, äta upp sig lite och bli motståndskraftiga. Det gör de bäst i ett kar som till stora delar påminner om slutdestinationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har du sand och sten blir det ju omöjligt! Säg att fisken i fråga har en parasit som lämnar fisken, hoppar ner i sanden och sen förökar sej. När den sen är klar med sitt älskande, så hoppar den åter upp på fisken. Och cirkeln är inte bruten?!?! Tänker jag fel här?

Nej du tänker helt rätt. Minns jag rätt så är det vitaprick (Cryptocaryon) som har den cirkeln på ungefär ett dygn. Men skulle det hända så flyttar du ju den drabbade fisken till det tredje karet och behandlar honom där någon vecka eller två. Eftersom parasiterna i karantänskaret inte hittar någon värd under den tiden så dör de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Wiking skriver blir detta karet ett "observationskar" inte ett medecineringskar.

jag väljer utan sand, men jag vill ju att det skall se snyggt ut och levande sten fyller en funktion här också.

Vid ev prick så kommer de parasiterna att dö om det inte finns fisk i karet....

Nya fiskar får gå i detta karet en längre tid så jag kan se att de äter och inte blir sjuka. Jag vill ju då att det inte ska vara en steril tank.

När jag känner mig trygg åker de över i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Wiking skriver blir detta karet ett "observationskar" inte ett medecineringskar.

jag väljer utan sand, men jag vill ju att det skall se snyggt ut och levande sten fyller en funktion här också.

Vid ev prick så kommer de parasiterna att dö om det inte finns fisk i karet....

Nya fiskar får gå i detta karet en längre tid så jag kan se att de äter och inte blir sjuka. Jag vill ju då att det inte ska vara en steril tank.

När jag känner mig trygg åker de över i huvudkaret.

Då är ju läget ett annat. Önskar att jag hade uteymme att ha det på detta sätt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt.

Jag håller med och tycker att det där är karantän för fiskar. Man måste skilja på karantän och medicineringskar. Ska man ha dom gå där i 2-4 veckor så behöver man gömställen och dylikt. Jag tror det är svårt att hålla fiskar i ett sterilt kar så länge. Vatten kvaliteten blir fort dåligt om man inte har tex levande sten i och man måste hålla på med massa annan problematik för att få fina vattenvärden. Bra att ha stenar som är lätta att bara lyfta ur om man behöver håva ofta.

Många gånger kan ju karantän bara vara att få igång matning på dom.

Önskar jag hade plats för ett karantänskar jag med så man alltid kunde hålla alla djur där innan man stoppa i dom i stora karet. Men får bli när man flyttat till villa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...