Gå till innehåll

Hur mycket fosfat kan aktivkol läcka ut ?


gurra600

Rekommenderade inlägg

Har lite problem just nu såg att mina sps koraller såg ledsna ut och att grön cyano kommit tillbaka så ja gjorde en liten kontroll av vattenvärden och fick en smärre chock, fosfat har gått från 0.06 till 0.64 på 2V och jag är inte helt säker på vad det kan vara. När jag mätte 0.06 drog jag ner lite på min pelletsreaktor men det kan inte vara det som är orsaken, har även bytt ut mitt Aktivt Kol till en ny modell som jag inte använt tidigare. Kan kol läcka den mängden fosfat ? ,, kan man ta ner fosfaten i en snabb kur ? en typ medel som man häller i akvariet utan att allt sten dör ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns medel baserade på lantanklorid som är flytande och som blockerar fosfaten. Problemet är att det går snabbt så man kanske skall köra det med försiktighet. Medlet är också omdiskuterat. Innan du gör ngt - var säker på att resultatet är inom rimliga gränser, dvs rättvisande. Låter som en snabb uppgång, kolet kan ju vara boven men låter snabbt ändå. Rengör dina provkyvetter nogrant, helst med lite syra och ta nya prover så du är säker på din sak innan du börjar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HHmm Jag tog en helt nytt testglas till min Hanna och då visade det 0.05, men hur kan det visa så fel man bli lite fundersam,, hur noggrann man måste vara när man mäter.

jag torkar alltid av och vänder alltid glaset åt samma håll men ändå så blir det så fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är känsliga tester i så låga nivåer. Du kan ha fått en inblandning av fosfat i ditt förra mätglas. När jag gjorde nogranna mätningar på fosfor fick jag lära mig att bara det som finns i dammet kan orsaka mätfel. Tvätta rent mätglasen i syra, citronsyra kan räcka. Skölj väl med RO vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...