Gå till innehåll

Förebygga prick - akut


Rekommenderade inlägg

Jag startar en ny tråd då jag känner mig lite desperat. Hoppas på respons snabbt då jag åker iväg på en femdagarstripp om ett par timmar.

Jag har kört ozon i ca fem dagar nu i preventivt syfte för att mota olle i grind sedan en nyinsatt fisk fick vaninnigt med prick och dog inom ett dygn. Jag har långsamt ökat till ca 1/3 av max på en 50 mg kina-ozon och kört mellan 16-04 (12h) och sedan doserat lite VÄS på morgonen och låta det verka under dagen. har ca 250 l nettovolym.

Nu är det så att jag skönjer antydan till vita skiftningar i huden på min gula kirurg och kanske nån minimal prick. Väldigt bra timing - för jag skall bort i fem dagar. Så frågan är, hur bör jag köra ozon för att inte sabba något men samtidigt vara så effektiv som möjligt mot att prick ev bryter ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med en lokal handlare som förklarade prick och parasiter etc på ett bra sätt. Jag vet inte om det är sant men det lät som om det kunde stämma ganska bra iaf.

Om man köper fisk ifrån olika hav tex en palettkirurg ifrån indiska oceanen så bär den på virus och parasiter redan som ligger i dvala. När den blir stressad eller äter mycket köttig mat i början så kan magen krångla och frigöra viruset/parasiterna ut i vattnet som palettkirurgen är immun emot och skadas inte utav det.

Men om du däremot har en fisk ifrån något annat hav som inte har varit i kontakt med just den här parasiten eller viruset så kommer den att bli angripen och kommer troligtvis att dö då den inte är immun mot den.

Jag vet inte riktigt hur bra det här stämmer men det kan stämma ganska bra för inga fiskar jag köpt ifrån han har någonsin dött hemma hos mig och då har alla kommit ifrån indiska oceanen.

Till skillnad ifrån andra ställen som det känns som om varannan fisk dör. Jag kommer i framtiden bara hålla mig till att köpa fisk ifrån ett hav men om jag jättegärna vill ha en fisk ifrån ett speciellt hav så kommer jag köra karantän kar ett bra tag med mediciner och diverse.

Om någon kan säga till ifall jag skriver en massa skit nu så skulle det vara bra men så som han förklarade det så lät det som om det kan stämma ganska bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen nu är revsäker medicin (preis) från leasing med dosering enligt flaskan av min fru - dock dosering för förebyggande behandling.

Både hepatusen och flavescensen visade mer odinium-tecken nu på eftermiddagen och den gula någon mikroskopisk prick, så jag tog det beslutet.

Ozon skall vara av enligt instruktion.

Bör jag dosera för sjukdomsbehandling?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med den medicinen i min burk funkade faktiskt. man skulle köra 5-7 Dagar. Jag körde 3 dagar sen avbröt jag behandlingen och

köpte ett Uvc i stället. Men man såg förbättring redan andra dagen. Känns sådär och köra medicin direkt i burken men det känns som du inte har så mycket att välja på. Dom kör ju själva med den medicinen i sina burkar. Det enda jag märkte var att Korallerna+Annemonerna drog i hop sej rätt mycket och vattnet blir lila. Så man kan hälla i det på kvällen när dom ändå är hop dragna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev prick och sannolikt oodium. Jag var borta i fyra dygn och gula kirurgen var nästan helt bra när jag kom hem. Hepatusen såg hemsk ut, men nu ser den bättre ut. Min 12 cm bispinosa är dock borta. Den är vanligtvis rätt skygg, men jag har inte sett skymten av den på fem dagar... Tydligen hade den betett sig skumt, typ flämtat...

Nåja, körde medicinen i sju dagar, mend lite långsam start. Nu kör jag konstant ozon... (Positivt att cyanon. Inte verkar gilla ozon)

Vi får se vad som händer. Mina anthias är inne i revet och gömmer sig kan de ha synpunkter på ozon?. Gjorde 50% vattenbyte i morse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...