Gå till innehåll

Bleknande flakmontipora?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har en grön flakväxande montipora som har börjat att blekna sedan någon vecka tillbaka.

Det enda som är annorlunda i karet är att jag är "fodervärd" åt en ~30cm lång muräna då den blev utstött och biten i karet den gick i förut. Detta har medfört att nitraten är högre än förr, runt 20ppm kanske istället för 5-10 som jag låg på förr.

Alla andra koraller mår riktigt bra, skivor, Euphyllia, Sarcophyton, grenväxande montipora samt några till. Har även en röd flakväxande montipora som ser ut att må bra.

Ska jag testa att att flytta ned den lite? Idag står den 10 cm under vattenytan med 2st 45W T5-rör samt reflektorer ovanför.

Bilden är lite missvisande, blekningen är där men absolut inte så vit som bilden får det att framstå som.

image_zps16044c9a.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt, tror jag har både röda och gröna flakväxande från samma kolonier som du har.

De är bland de tåligaste korallerna jag har i mitt kar, möjligt att nitraten är boven?

Hade problem med färgen på gröna montipora då fosfaten var nollad, vad ligger den på?

Tillsätter du några spårämnen?

Sent from my B15 using Tapatalk 4 Beta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den har ju vuxit så bra här också....Fram till nu.

Ska kolla fosfaten imorgon med dagsljus. Tillsätter inga spårämnen. ~15% vattenbyte varje 7-10 dagar.

Det enda som egentligen är förändrat på slutet är som sagt att muränan kommit till karet vilket lär ha bidragit till den ökade nitraten. Men jag är alldeles för ny inom salt för att veta om det påverkar Montiporan eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder du för salt?

//NiXoN

Red Sea Coral Pro, håller 1.024 i salinitet med refraktometer.

Kolla med Peter om tester, han har ett mindre hemmalab

Kanske måste göra det, trist när det inte funkar. Montiporan som växt så bra tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett rejält vattenbyte och dagen efter så är den i princip återhämtad. Snabba förändringar....

Det måste ju vara en klar brist av något då kan jag tycka. Mina utökade vattenbyten från var 7:e till 10:e dag funkar inte som det växer idag verkar det som.

Får gå tillbaka till mina tätare vattenbyten och kika på balling & doserpump mot höst/vinter.

Lär ju inte bli bättre när man nya LED-belysning dyker upp i Juli då korallerna bara lär växa än snabbare (I-landsproblem....).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blev det för LED då? Har inte Kalium-test hemma men kan beställa då jag ändå ska beställa lite annat... :)

Det blev 2st Mazarra-P med tillhörande styrenhet och PSU efter mycket funderande. Fick ett hyffsat pris på dom och de bör nog räcka till mitt 180-liters. I värsta fall får man väl köpa en tredje om man inte blir nöjd.

Var ska du beställa ifrån? Skulle ev. behövt lite mer fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev 2st Mazarra-P med tillhörande styrenhet och PSU efter mycket funderande. Fick ett hyffsat pris på dom och de bör nog räcka till mitt 180-liters. I värsta fall får man väl köpa en tredje om man inte blir nöjd.

Var ska du beställa ifrån? Skulle ev. behövt lite mer fosfatremover.

Drakfisken tänkte jag. Slår dig en signal när jag ska till att handla då :-)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du gjort förändringar i ljuset eller flödet?

Inget av dom. Men det blev som sagt genast bättre med ett vattenbyte. Inte lika bra som innan blekningen, men bättre.

Edit: Eller, lite har förändrats i ljusväg men ytterst lite. En blå 3W LED-slinga ovanför den halvan av karet rätt nyligt. Men det lilla borde inte påverka tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, endast en timme för & efter vanliga lysrören.

Idag har den börjat att blekna igen.... Ska göra ett nytt vattenbyte på lördag, hinner inte innan dess. Då får vi se om den hämtar sig igen.

Ligger väl troligen alldeles på gränsen med något ämne som inte räcker en vecka ens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Inte för att det går att rädda Jonas längre men det var inte kalium det var fel på heller kunde vi konstatera efter test... Skumt värre!

Precis, ca, mg, ph, kh, kalium såg alla bra ut. Nu har jag nytt ljus på plats (mazarra p) så jag ska se om jag kan prova igen med en liten fragg för att se om nya ljuset är pricken över i:t eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, ca, mg, ph, kh, kalium såg alla bra ut. Nu har jag nytt ljus på plats (mazarra p) så jag ska se om jag kan prova igen med en liten fragg för att se om nya ljuset är pricken över i:t eller ej.

Jag har nog en liten fragg till salu :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...