Gå till innehåll

Rocka blå prickig


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Vet inte hur mycket dom skiljer sig från sötvattensrockor . Men jag hade 4st potamotrygon motoro på 300*80 bottenyta , Köpte dom som "valpar" .

Småfiskar tog dom direkt , krävde otroligt mycket mat .

Men kör du pelare med koraller så kanske det funkar . Är nog mest maten jag skulle oroa mig för , när den är +20cm över disk får du nog räkna med 5-10 räkor om dagen som mat . sötvattensrockorna var ett riktigt ***** att få dom att ta död mat .

Första månaderna fick mina mask ,gick ju bra på sommaren men vart dyrt när man fick köpa metmask på fiskebutik och mina fina planer på en maskodling hemma vart kvinnan inte lika imponerad av :)

Men detta var sötvattensrockor men tror salt har ungefär samma krav , Dock enklare/och lite billigare köra 60% vattenbyten på ett sötkar !

Men tror du skulle få det att funka , har planer på en rocka när jag skaffat större .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bottenytan som är viktig. Taeniura lymma är svår att få att överleva i fångenskap även om det är den mest importerade. Neotrygon kuhlii är lättare men blir större. Detta är fiskar som jag personligen inte tycker hör hemma i privata akvarium om de inte har åtminstone 5 kvadratmeters bottenyta och att man vet vad man gör. De är svåra att hålla även i publika akvarier. Bägge arterna är dessutom giftiga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte just att visst om man börjar med 5m2 bottenyta så kanske det går, så då var jag ganska rätt ute då. Har själv varit väldigt sugen på att införskaffa rocka för många år sedan, insåg att jag inte kan ha tillräckligt stort för dessa. De går ju få att verka väldigt tama men man kan ju bli stungen ändå och såren är inte trevliga, vävnadsdöd m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom vanliga sötvattensrockorna marble,motoro,leopoldi osv blir runt 60cm över disk som vuxna , tar dock väldigt lång tid att få dom så stora .

vet många som hade 1 i standard 540l . Tycker du har väldigt bra bottenyta för en rocka med tanke på djupet ,men är väll som det mesta inom denna hobby ,hur stort ska ett kar vara för en hepatus vissa tycker 300l andra tycker allt under 3kubik är djurplågeri.

Har ingen aning om dom beter sig som sötvattensrockorna - tänkte på om dom simmar mer osv . Mina simmade lite på rutorna ibland ,när dom var ivriga på mat .

Annars låg dom mest i sanden och bara ögonen syntes ,åkte runt ett par timmar om dagen . Man får dock akta sig för svansen men jag handmatade mina och flyttade på dom om jag skulle göra något i karet .

Gör du inredningen så att bottenytan blir kvar (tänkte pelare med broar imellan ) så borde du väll kunna ha den väldigt lång tid .

Mina var ca:10 cm när jag köpte dom och var ca: 20 efter 1 år och sedan växer dom saktare .

Här finns mycket info om sötvattensrockor http://www.rovfisk.se/activity.php

Läser man om dom du verkar intresserad av så verkar dom bete sig som sötvattensrockorna.

post-6037-14468929863276_thumb.jpgBild på 1 av mina gammla !

Nu vart jag riktigt sugen på en rocka jag också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet av sötvattensrockor - de blåprickiga saltvattensrockorna - framförallt Neotrygon kuhlii har jag dock rätt mycket erfarenhet av. Jag vill påstå att dessa fiskar behöver betydligt större yta än 1 m2 för att trivas. de är ganska aktiva simmare om de får utrymme för detta. Taeniura lymma vill jag på det bestämdaste avråda ifrån - jag känner nog ingen som lyckats få en sådan att överleva en längre tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är dom ute och simmar så blir det på tok för litet med 1m2 .

Parar dom sig i fångenskap om man skulle ha ett rejält kar ? Sötvattensrockorna är ganska enkla att få valpar på (dock måste man nästan ha 2 kar då hanen brukar tugga ordentligt på honorna ,så man måste flytta isär dom )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...