Gå till innehåll

Bakgrund DIY


JensGranlund

Rekommenderade inlägg

Hej, håller på att planera för ett större akvarium och skulle gärna göra bakgrunden själv.

grunden för den blir i cellplast som jag skurit och sedan värmt med värmepistol.

Mycket nöjd över hur det ser ut för tillfället.

Nu till nästa steg, vilket cement kan man använda? ardex 45 har jag läst mig till att folk har använt,

hittar det dock inte i närheten där jag bor. kan man använda andra "ardex" cement? eller nån som sitter på andra idéer?

Bilder kommer senare.

mvh Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sök på Ardex 45 så läser du att många avråder dig detta. Algproblem... :smiley5:

Hur mycket ska du täcka??

Ett material som är revsäkert å funkar direkt är Ecosystems Reef Bond.

Att bygga upp en bakgrund i friolit är inge bra tycker jag, många "ätande" djur som gnager ner sig å blottar fram frigoliten blir inge bra å man vet inte vad detta kan göra med vattnet

Bygg hellre upp med LS å limma fast dom med Reef Bond eller använd revsäkert fog skum från FaunaMarin Reef Scape FOAM http://www.faunamarin.de/en/specials/reef-scape-foam/a-465/

Så skippa frigoliten å cement

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag röstar för revkeramik. Det är snyggt, går lätt och snabbt att instalera, säkert, välprovat och det funkar som LS efter en tid. Visst kostar det några tusen men man slipper köpa fosfatremover för nogra tusen också.

Titta i starten på mitt 600 L kar så ser du hur keramiken ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du göra den själv så skulle jag ta riktig LS och slå sönder och bygga upp med reefbound. Då får du göra den själv, det är inga konstiga saker som kan läcka ut i vattnet, och det är rätt så prisvärt. Om du lägger karet på rygg så går det lätt. LS klarar sig utan några störe problem 24 timmar i luften. Fukta den med En blom spruta så är det ingen fara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta jag sett som ser lite vettiga ut har använt sig av död LS, kolla länken jag skickade så hittar du både bra och dåliga varianter...

Att göra något med varuhusmaterial kan fungera men baserat på hur mycket strul jag fick med ardex och fraggpluggar gör att jag inte är övertygad om att det är värt de hela.

Krossad LS är såpass billig från Tyskland och kobinerat med ett par burkar foam så kommer man långt.

Det finns flera varianter på RC (cement)om du letar men var noga på att skilja mellan revkar och FO system där man håller alger etc i styr med kemikalier.

Jag skulle inte använda nåt som behöver förseglas för att vara "säkert" det känns som en onödvändig risk då det finns beprövade metoder.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju att hitta nackdelar med frigolitbakgrund, den stjäl volym i karet och tillför inget annat än estitik. Fast det är inte så dåligt det, med frigolit så går det att göra saker som är närmast omöjligt att få till på annat sätt. Med nån speciell tanke för inredning eller djur med särskilda behov så kan frigoliten bli en bra lösning. Sen beror det ju lite på hur konstnärlig man är, de som är riktigt skickliga kan göra rötter, stenar osv som omöjligen kan skiljas från äkta vara visuellt. Men även en kludd som jag kan få till saker som ser helt ok ut.

Gången är då att skära eller värma till frigoliten till den form man vill ha och limma fast med silikon. Oskyddad frigolit är ingen höjdare så normalt lägger man sen på ett lager av någon cementprodukt, jag har använt finbetong men det går att använda olika saker. Att tänka på sen är att oskyddad betong (oavsett vad man använt) kommer att påverka vattenvärdena kraftigt under lång tid. I saltvatten är det ingen katastrof under förutsättning att man lakat ur betongen ordentligt innan man tar den i bruk men det kan ändå finnas tveksamheter i betongen som man inte vill ha ut i vattnet. En annan sak är färgen, man kan missta sig och tro att betongen kommer att se likadan ut i akvariet som den gör innan, så är det inte, den ljusnar högst betänkligt. Man kan alltså vilja måla den och då är det en god sak att lacka efter det. Målar man så kan man om man är skicklig imitera hur det ser ut naturligt med sprickor, skuggor, olika material osv.

Epotex akvarielack är bästa val till lack, garanterat giftfritt och blir stenhårt. Båtlack har också använts med oftast gott resultat. Med en bra lackning får man ett mycket bra resultat.

Metoden frigolit - betong - målning - lack ger ju inte de fördelar som man kan få med levande sten men det finns ändå så mycket möjligheter till att göra saker som är svårt eller omöjligt att få till på annat sätt att det definitivt är värt att överväga om det är något speciellt man vill få till. Det är också en mycket väl beprövad metod, det är den här typen av inredning man hittar i de offentliga akvarierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på frigolitbakgrund och liknande så kommer det mer länkar än man orkar läsa.

Jo, jag har byggt, till sötvatten visserligen. Det jag mest är missnöjd med är att jag inte målade den mörkare, den blev ljusare än jag tänkt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vissa välsorterade byggvaruhus finns Finnja vitcement. Det är likadant som det jänkarna kallar "portland cement" och passar bra till DIY inredning av olika slag. Jag blandar det med vatten och korallsand för att göra fragpluggar med gott resultat. Det behöver nog helst en 6v brinntid i vatten för att sluta vara pH-påverkande, i varje fall om man nu gör större inredningsdetaljer med det. Jag har inte mätt det själv dock utan bara läst det. Fraggpluggarna brukar jag bara stoppa ner i karet ganska utan någon brinntid i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frakten från aquaristic är konstig, jag fattar inte hur dom får ner priserna till dom nivåerna(det finns en lista och kalkylator på sidan).

Jag har beställt 80-90kg som mest men minns inte exakt hur mycket det kostade...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej på Er, satt och läste lite och gjorde själv som beskrivits i #13 i början av 90-talet, funkade bra i mitt 325 l, man såg inget av apparaturen och grunden till revet bestod av skivor som silikonas på varandra, typ pyramid, där man kunde plasera ut levande sten, koraller m m. "Väggar" skymde utr och byggde även in ett par speglar på ett par strategiska platser så att när man tittade in i en "klyfta" kunde man se "baksidan" av revet eller så fick man ett djup som kanske egentligen bara var 10-20 cm att se jätte ut. Funkade bra i de tre-fyra åren jag hade karet. /PECO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att Thore r kjellberg använde plast som bindning till sin mega bakgrund på tidiga 80-talet..smälta livsmedel plastbyttor från köksskåpen typ..:)...Han fick den publicerad i akvarietidningen korall som fanns på den tiden..mäkta imponerad var man vill jag minnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...