Gå till innehåll

Syrepump till att släppa mulm


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Nja, jag tror du behöver betydligt mer blås än så - tittar man på den första versionen av FaunaMarins automatiska reaktor så användes en luftpump på typ 3-4000L/h rakt in i en diffusor placerad under zeoliten.

Den nya använder en ackumulatorkammare och en timerstyrd kraftig cirkulationspump med Venturi för att blåsa in luft/vattenblandning under tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har jag. Jag är involverad i 2 akvarium just nu!

Det är en del personer som anser att reaktorn har för klen pump för att röra runt ordentligt i ZEOvit stenarna eftersom dom är större.

Sen vet jag också att det finns människor som hävdar att endast luften skulle räcka för att rengöra vilket varken du eller jag tror på, Stenarna måste röra på sig så partiklarna kommer upp ordentligt. Därav säger jag att det är bra och göra stenarna mindre så man får en rörelse på stenarna i reaktorn när den görs rent via sin timer!

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=20647808&postcount=14

Svaret på den frågan är

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=20651608&postcount=15

Själv sitter jag och väntar på KZ's egna automatiska zeovit reaktor som dom ska släppa i slutet av oktober enligt pohl.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte avvägningen mellan stora och små stenar en del av konceptet? Kanske inte dödskritiskt, men att slå sönder dem????

Jag kan inte svara på huruvida stora eller små stenar gör någon större skillnad då jag inte har gjort en korrekt utredning i fallet men det funkar för oss att dela dom.

Sen kommer det ny zeovit framöver till den nya reaktorn också tydligen och jag antar att den är mindre än dagens för att lättare fungera i en automatisk reaktor.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant har du nån sida mer om detta?

Ett mail från Thomas Pohl på kz

info@korallen-zucht.de 2013-07-31

Till:Anders Johansson

we make automatic filter in M and L size and start to sell in the end

of Oktober with a special Zeovit for that filter.

regards

Th.Pohl

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en försvarlig skillnad i storlek på stenar. Jag tror och hoppas att det är avsiktligt för att få en väl avvägd balans mellan total stenyta och volym på de större stenarna för att absorbera oönskade gifter.

Men om man slår isär de allra största så gör det ju ingen större skillnad. Med tanke på den stora skillnaden i storlek är det ju ändå ett stort vingel att mäta upp mängden särskilt exakt... För jag antar att de alltid avser torr volym? Annars skulle man ju kunna mäta upp enligt Archimedes....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom, en liter småsten lär ha väsentligt mycket större yta än en liter stor sten. Ytan har definitivt betydelse, men knappast så att det spelar roll att man delar några av de större som den här diskussionen handlar om.

Jag har sett en tråd om detta på zeovit.com men hittar den inte, i vilket fall som helst så skulle det inte spela någon roll om man delade stenarna enligt någon som visste utan bara utgå från att man mäter upp 1 liter sten sedan slår sönder den och placerar allt i reaktorn.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl lite svårt att se fördelen med stora stenar..... man har ju större bio-yta i småbitarna - vilket är en av 2 viktiga funktioner hos zeolit i sådana här system, förutom att även i en vanlig manuell reaktor fastnar den lättare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...