Gå till innehåll

Röda slemalger


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Hej...

jag e fortfarande i uppstartsfasen på mitt första saltvattensakvarium.... Värdena ser bra ut. Jag har börjat få lite kisel alger, men som verkar avta för var dag.. Sanden e fortfarande brun på vissa ställen.. Häromdagen upptäckte jag att jag dessutom troligtvis har fått lite röda slemalger.. Om jag har förstått det rätt, så är det normalt när kiselalgerna börjar försvinna... När ska man börja oroa sig för dem.. Hade tänkt göra ett vattenbyte i helgen och då plocka upp sten där slemalgerna sitter och skrapa bort det. Låter det vettigt, eller tycker ni att man bara ska strunta i det? Finns där en bättre lösning..?

../Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Jag skulle personligen ta det ganska lugnt för att se hur algbildningen blir. Ta bort det värsta, lyft dock inte upp stenen och håll på utan se till att hålla nere näringsvärden med hjälp av vattenbyten, fosfatabsorbers osv så borde de ge med sig efter ett tag. Det dyker oftast upp lite olika "skitalger" under då de första sex månaderna i ett akvarium och håller man bra värden och har schysst näringsutförsel så brukar de ge med sig med tiden. Patience is the key to success :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara lungt så försvinner dem. Jag startade upp en DSB för kanske 1,5 månader sedan. Och nu så är alla kiselalger och röda slemalger borta. Jag gjorde ingenting, jag rörde inte sanden utan hade bara tålamod och då försvann det efter ca 1-1,5 månad:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda slemalger (eller röd cyano) vid uppstart beror enligt min erfarehet inte på höga näringsvärden utan tvärtom. Framförallt brist på nitrat men även fosfat vilket gör att de mer "nyttiga" algerna inte kan konkurera om utrymme. Vid total nystart brukar jag använda en liten tillsats av nitrat efter någon vecka. Dosering med ca 2 - 4 ppm några dagar. Salpeter eller Chilesalpeter från kryddhyllan. 40 gram till 460 gem vatten. 1 ml av denna bulklösning höjer 100 liter med 0,5 ppm (ungefär).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara lungt så försvinner dem. Jag startade upp en DSB för kanske 1,5 månader sedan. Och nu så är alla kiselalger och röda slemalger borta. Jag gjorde ingenting, jag rörde inte sanden utan hade bara tålamod och då försvann det efter ca 1-1,5 månad:)

Har du gjort några vatten byten under uppstartsperioden ?

Wigge:

Jag hade personligen inte tagit upp sten och rört om i akvariet, samt följt Lasses råd ovan.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gjort några vatten byten under uppstartsperioden ?

Wigge:

Jag hade personligen inte tagit upp sten och rört om i akvariet, samt följt Lasses råd ovan.

jag skrev ju att jag inte rörde något utan det försvann av sig själv=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har liknande erfarenheter som Lasse säger gällande konkurrens. Jag uppgraderade ljuset, vilket kan ha haft en gynsam effek på akvariet som helhet. Jag rörde aldrig algerna, lät dem vara och har fortfarande lite kvar (ca 5 mm stora fläckar) men upplever inte detta som ett problem. Akvariet är några veckor gammalt, kalkalgerna växer till sig likaså min capnella och xenia. Min städpatrull gör ett bra jobb! Tar det lugnt och försiktig, ser hur allting utvecklar sig. Lycka till med vänlig hälsning ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...