Gå till innehåll

Tidiga frågor angående konvertering till Saltvattensakvarist!


Datate

Rekommenderade inlägg

Back again!

Läste häromdagen i någon tråd att om man inte har svart silicon i fogarna på karet, så är det stor risk att alger äter sig igenom siliconet (något om att dom inte växer där det är svart?). Det låter ju definitivt inte som ett kul scenario när man bor på 3e våningen i ett bostadshus...

Är detta något som det finns stor risk för, alltså så stor risk att man bör ta med det i övervägningarna när man väljer kar?

Väljer jag att köra med mitt nuvarande kar så är det ju ett vanliga alu-kar med transparant silikon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på omständigheterna skulle jag sänka kraven något, har en svag kännsla av att det annars kommer att dyka upp en hel del problem... Ljudvolym och värme bl.a! Att få en avrinning knäpptyst är ganska svårt, spec om man har tänkt att den ska svälja stora mängder vatten. Nöjer man sig runt 1000L/H blir det dock lite enklare. Skummaren har du ju redan börjat utreda, men du vet ännu inte hur det kommer att låta från avrinningen. (vilken typ du nu väljer) När jag bodde i min 1a på 3e våningen var det värmen som fällde mig, det är svårt med sommaren bakom sig att förstå hur otroligt varmt det kommer att bli... dubbla 250w kunde jag bara köra en januari dag vid -30 ute och alla fönster öppna. Det hjälper lixom inte att ställa en stor fläkt vid akvariet då lägenheten är 30+ spelar det ingen roll....

Kanske 540 med ytavrinningsbox i karet som sväljer all utrustning och sedan 1st 250w. Låg pumpstyrka (absolut inte vräka på i onödan) vore något... Och sänka kraven på innehållet, ju mer krävande djur som skall hållas ju mer utrustning kommer att behövas. Den i sin tur kommer att skapa mer värme och fler problem... Det finns så mycket kul man kan ha ändå! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NoName: Har jag förstått dig rätt om jag tror att du kanske menar att jag bör gå ner i karstorlek så man inte behöver lika kraftfull teknik?

JA, det är varmt här på sommaren...är en frusen själ, så vintertid har jag mellan 23-25 (23-24 i normalafall kanske) och sommartid kan det utan problem närma sif 30-sträcket.

Har ju funderat på att kliva ner till 375 som är 1dm grundare och köra 2x150W istället....men tankarna har även funnits på att kliva ner till 250L+sump och ev bygga in i garderoben för att få bort allt ljud...dock finns ju risken för kondens i en garderob på 120x120x270...

Hade från början tänkt starta upp betydligt mindre, men eftersom jag har ett 540L ståendes så känns det lite tråkigt å "byta ner sig".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju även funderat på att "nästan" skippa MH...köra t.ex 8x54W T5 och sen en 70 eller 150W bara för att få lite "extra tryck" i grejjorna och för att få glittret... Vet att dom säljer 4x54W T5 här i stan för runt 2k utan rör... Detta givetvis för att undvika värmen...om det nu inte är så att T5 avger lika mycket värme/W som MH...vilket jag fått uppfattingen att dom INTE gör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp Deltec innerfilter 31 som finns till salu här på forumet och silikona fast den i ditt 540 l kar så kan du börja köra (efter du också skyddat aluminiumen som Stig beskrivit). Har ett Deltec 31 till mitt 325 l och har inte mätbara värden av nitrat ca 20 fiskar, 10 räkor, sjöstjärnor, sniglar, ett 50-tal koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...