Gå till innehåll

Tidiga frågor angående konvertering till Saltvattensakvarist!


Datate

Rekommenderade inlägg

Hej där alla saltakvarister.

Nu är det då äntligen dax för mig att skriva mitt första inlägg här på saltvattensguiden, efter några månaders passivt läsande.

Är en halverfaren sötvattensakvarist som idag inhyser ett 540L ciklid/mal-akvarium. Har pysslat "seriöst" med akvarier i ungefär 3 år nu och har under senare tid kommit fram till att jag ännu inte funnit det jag letar efter, det som verkligen fångar mitt intresse. Nog för att mina fiskar lever och mår bra, med bra vattenvärden och estetiskt okej utseende, men som "pryltokig" kille avtar ju intresset då man inte längre kan "komma så mycket längre" innom det man pysslar med.

Kan inte skaffa mycket bättre utrustning, och karet är såpass belastat som det ska utan att få dålig livskvalité för djur och växter.

För att "avancera" ett steg uppåt i min hobby och uptäcka en ny del av det som länge varit ett av mina största intressen, så har jag senaste månaderna börjat snegla alltmer åt saltvattenshållet.

Det stora problemet i det hela har hela tiden varit ekonomin, då jag sitter med ett 540L.

Nu har jag dock, som den pysselgubbe man är, upptäckt att jag skulle kunna ha möjligheten att bygga in ett kar i min garderob. Dvs så att framrutan syns från rummet i min 1a.

Pga utrymmesbegränsningar i garderoben skulle jag då kunna bygga in ett kar på max 100x40x? (lxdxh). (ex 100x40x50 = 200L)

Denna storlek skulle då medföra att min ekonomi troligen skulle stå pall för det hela, vad gäller levande sten och div tekniktillbehör.

Karstorleken skulle rimligtvis bli på 200L + ev en sump på i runda slängar ca 100L.

Då jag tycker koraller av olika slag verkar ytterst vackra och intressanta skulle jag giveteis vilja ha möjligheten till sådana av olika slag, samt ett mindre antal fiskar och lite lägre djur.

Fiskar som skulle vara intressanta är då t.ex ett clownpar, någon gobie samt kanske något mer. (drömmen har under många år varit ett stort kar med en stor muräna och ev någon ståtlig drakfisk, men det är inte en möjlighet varken av utrymmes, eller ekonomiska skäl).

Min primära fråga är ju då givetvis vilka tillbehör och gärna märke och styrka på de olika tillbehör som skulle behövas.

Tanken skulle väl då främst vara att börja med ett kar med sump och att från början köra med skummare, osmos och ev UV-filter.

Hur stark belysning skulle behövas till ovanstående kar? Hur stark skummare (skall man ha "pumpdriven" eller räcker det väl med en luftpumpsdriven till ett kar i denna storlek?) Hur stark cirkulation behövs och vilka märken och styrka rekommenderas? Hur starkt UV-filter? Hur stor Osmos? osv osv...

Tanken är att köra med mellan 20-30kg LS, helst då begagnad och "inkörd".

Jag vet att ett sådant projekt skulle gå lös på mellan 10-15k, men det skulle vara intressant att veta lite mer exakt vad som skulle behövas, så man mer "exakt" kunde se var slutsumman (dvs klart kar redo för att "plantera" in koraller och fiskar) hamnar på. Trots att man kanske inte direkt lever på vatten och bröd, så kräver ju en investering av denna kaliber en viss planering...

Ursäkta om det blev lite långt och kanske lite rörigt, men ni får försöka ha lite översikt då planerna ännu mest är i tidigt planeringstadium.

Tacksam för alla svar, tips och åskiter MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan aldrig se vad slutsumman blir, den växer för varje dag ;)

Jag är ju inte direkt erfaren, men om du håller utkik på forumet här så finns det en hel del begagnat att köpa. Då får man ner priserna en hel del. För att ha dina schyssta koraller så krävs en MH för att få dem att frodas ordentligt. (tja krävs och krävs...) Då jag inte har MH kan jag inte uttala mig om dem, men det känns som en på 250 w skulle passa bra. Kompleterat med något t5 actin-rör, eller vad säger ni andra?

Angående osmos har jag förstått det som att allt som säljs i stort sett är samma sak, men olika märken. Dock ska det vara ett sedimentfilter och ett kol-filter med på den. Vet inte vattenvärdena i din kommun, men att köpa till ett silikatfilter är en bra ide för vissa, någon örebroare kan säkert hjälpa dig med den frågan.

Ang. cirkulationen i akvariet så är det varierande, vissa har upp till 66 * akvarievolymen i timmen, men läs i tråden "vilken cirkulation" eller något liknande under omröstningsdelen så får du nog en uppfattning. Stenkoraller vill generellt sett ha högre flöde och sträva efter ett icke laminärt flöde ( flera pumpar eller en wave-box). Tunze-pumpar är nog de flesta här nöjda med.

Kanske en liten början till svar i alla fall.

Lycka till och välkommen hit får jag väl säga också.

(Kan meddela att jag bara att har ett litet akvarie på 54 liter med lite mjukkoraller i, så ta det jag säger med en nypa salt till någon annan bekräftat det...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Tycker jag var ett mycket bra svar Manks!

För att hålla nere kostnaden går ett par gammla t8 armaturer med actinic rör att använda som komplement till halogen. Armaturena går att hitta lite var stans, själv rensade jag ett gäng skrotade reklampelare och fick tag i fin fina armaturer. Cirkulationen ordnar ett par maxijettar för nån hundralapp. Returpumpen får du nog köra lite kraftigare.

Hur funkar det med fukt i garderoben? Det dunstar ju säkert en par tre liter om dagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag var ett mycket bra svar Manks!

För att hålla nere kostnaden går ett par gammla t8 armaturer med actinic rör att använda som komplement till halogen. Armaturena går att hitta lite var stans, själv rensade jag ett gäng skrotade reklampelare och fick tag i fin fina armaturer. Cirkulationen ordnar ett par maxijettar för nån hundralapp. Returpumpen får du nog köra lite kraftigare.

Hur funkar det med fukt i garderoben? Det dunstar ju säkert en par tre liter om dagen...

Fukten är ju ett problem som sagt...

Finns väl 2 lösningar på problemet. Antingen ställa in en avfuktare, eller montera in en "badrummsfläkt" i väggen mellan garderoben och hallen.

Anledningen till varför jag funderat på en inbyggnad är främst 2.

Dels att få bort det stora karet ur lägenheten och på såvis lösgöra utrymme.

Dels för att få bort ljudet! Har länge jobbat med att försöka dämpa ljudvolymen i min lägenhet (ljuddämpat datorn och bytt takfläkt), och numera är det rätt tyst vid sängdax. Har bara en 1a på knappa 50m2 och sover idag ca 2m från akvariet.

Vad jag förstått är det i princip omöjligt att få ett saltkar lika tyst som ett sötkar. Mitt nuvarande kar är mer eller mindre ljudlöst...å så får det gärna förbli i närheten av sängen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik och välkommen hit :smiley20:.

Ja det är nog en fördel att få det så tyst som möjligt när du ska ha det vid sängen.. Fast vem vill sova när man kan titta på sitt fina saltkar ;). Jag har fått mitt kar nästan ljudlöst tycker jag. De pumpar jag använder mig av är Deltec 4040 pump som retur (helt ljudlös), men den tillhör ju inte de billigaste tyvärr. För cirkulationen har jag 2 st Tunze 6000 och av dem hörs endast ett svagt svagt brummande ljud. Det som låter mest är skummarens luftinsug (låter inte mycket det heller).

Så visst går det att få tyst, men risken är nog att det kan kosta något mer då oxå, tyvärr.

Ett tips är nog att ta det långsamt och spara ihop till bra, ljudlösa pumpar från början. Förhoppningsvis kan du hitta det här på säljes för en billigare penning. Det blir nog väldigt irriterande för dig om det låter mycket.

Det ska bli kul att följa ditt projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joru: Tackar tackar!

Alernativet är ju givetvis att bygga in allt i ett skåp (och ställer där jag idag har mitt 540L), som man sätt på flertalet ställen här och på andra saltsajter. Vet inte hur mycket det dämpar ljud, men lite gör det säkerligen.

Vad jag egentligen aldrig förstått är hur vanliga akvariepumpar kan låta så de hörs utanför karet. Låt säga att man har 4st 1000l/h Aquabee (eller vad som helst) i ett 200L kar. Hur skulle det kunna höras "ut" i rummet? Eller är det "sumppumpen" som är boven i dramat?

I mitt sötkar har jag ett Fluval 4+ med en pumpmotor på runt 800L/H och i mitt ytterfilter (Fluval 404) så är det en pumpkapacitet på ca 1400L/H. Ytterfiltret kan man ibland höra ytterst lite, och innerpumpen hörs över huvud taget inte. Detta trots att jag endå har runt 2500l/h i pumpkapacitet.... Kan ju dock tänka mig att det kan bli en del skvalande i vattenytan..

Skummaren är dock den del av systemet som jag kan tänka mig låter rätt duktigt om man har otur, samt ev avrinningen till sumpen.

Hade tidigare en tanke om att dela av mitt 540 så att man fick en sump på 50cm och själva "karet" på 100cm. Dvs ett akvarium på 360L och en sump på 180L. Fördelarna hade ju varit att det skulle bli enkelt med ytavrinning direkt ner i sumpen, samt att man aldrig behövt ha vattnet utanför karet (förutom vid transport till olika externa filter då).

Dock tror jag det skitit sig då jag tyvärr har ett aluramkar vilket gör att det är svårt att bygga ett fint skåp till det. Samt att det skulle behövas bortåt 40kg LS...vilket går på mellan 2000kr (extremt illigt begegnad) och 6500kr (sproilans ny) samt alla andra tillbehör som rasar i höjden prismässigt, då man går över 200-250L... Men då hade karet redan stått på plats...

Mycket text, men det är ju bättre att vara frågvis och ha idéer nu...än om man drar igång....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konverterade mitt kar till salt 1/3 - 05 och har tagit det lugnt hela tiden...och köpt bra grejer av kvalite. Stoppade ner min första fisk för någon dag sedan.

Mitt råd är att köp bra grejer på en gång, så slipper man byta upp sig....låt det ta lite tid

Tunze stream pumparna kan man ju lugnt rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Wrang´s kar så är det tyvärr helt felkonstruerat för min lägenhet. Hade det varit rektangulärt kanske det hade varit en tanke.

Texas: "Mitt råd är att köp bra grejer på en gång, så slipper man byta upp sig". Menar du då att man skall skaffa kvalitétsgrejjer eller menar du att man skall skaffa komponenter som räcker även då man ev vill uppgradera storleken på kar.

Om jag förstått det hela rätt så bör man aldrig överdimensionera skummare och ev filter för att inte ta bort för mycket av de ämnen man helst vill behålla i karet. Eller har jag fattat det hela lite galet?

Måste väl tala om att min första grundtanke var att behålla mitt 540L som sötvattenskar och testa saltvatten genom att starta ett Nano-kar med något av de kar jag har ståendes i källaren (har ett 60L, ett 90L och ett 290L so bara står å skräpar i mitt redan överfulla källarförråd).

Tänkte först starta ett Nano på 90L, tills jag fick reda på att salt+stål=rost!. Tyvärr har mitt gamla 90L en stor, tjock stålram...annars hade det karet varit ett mycket bra startalternativ.

Hade ju tänkt dra igång det och om saltvatten kändes som "min grej" så skulle jag uppgradera det efter hand, och kanske till slut konvertera mitt 540L till saltkar...dock så sket det sig ju pga den förbaskade stålramen...

290L-karet har redan borrat avtappningshål (gammalt akvarieaffärskar), men där är istället nackdelen formen. 120x60x40 / LxBxH)...inte så kul med en vattennivå på 35-40cm kanske...även om det troligen skulle krävas mindre belysning...

Alltid är det nått som skall bråka hehe

Just det. Tunze-pumparna skall ju vara riktigt bra vad jag förstått, men eftersom jag tänkte hålla mig runt 200L om så blir fallet, så känns det ju nästan lite overkill. De minsta Tunze-pumparna jag hittat ligger på 6000L/H...å man bör vbäl ha minst 2 för att få bra genomströmmning...det skulle ju hamna på MINST 12000L/H i ett 200L-kar...är inte det lite i överkant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpa riktiga grejer.....alltså.....

Kvalite.......varför köpa en pump,skummare mm som lever om då du kan köpa riktigt på en gång!

Just ljudmässigt tycker JAG att det sänker ett fint saltvattenstank!

Man strävar ju/vill ha det alltid bättre....

Tunze, deltec ,grotech= bra grejer

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tankarna fortsätter vandra fram och tillbaka.

En tanke jag börjat fundera över (efter att ha läst än mera här) är möjligheten att direkt starta upp ett 540L (som redan står uppställt och igång här hemma).

Teoretiskt sett finns ingen möjlighet ekonomiskt att starta ett sådant kar fullt ut, men finns det idéer så finns det lösningar...!

Läste nyss en tråd av en kille som kör sitt 540L utan sump, eller mycket annat för den delen.

Ytavrinning och en utanpåhängande Aqua Medic Turboflotor 1000 multi SL, samt osmos och UVC-filter.

UVC och Osmos är saker som även skulle kunna användas till karet även i sötvattensutförande, så det är saker man kunde börja införskaffa.

Va gäller ytavrinningen så skulle det kunna vara ett problem (då jag helst inte vill göra inverkan på själva karet). Dock hittade jag ev en lösning i en påbyggnadspryl till mitt Fluval 404-ytterfilter, som "omvandlar" filtret till en ytvattensrenare. Detta tillsammans med att t.ex fylla filtret med aktivt kol, nitrit/nitrat-dödande material osv osv kanske skulle göra det till en väl användbar lösning.

En annan sak är belysningen. Till ett sådant kar skulle troligen behövas 2x250W MH (eller har jag fel?) och det är inget som jag har ekonomiska möjligheter till i dagsläget (tror dessutom det skulle dra iväg våldsamt vad gäller driften av karet).

Som läget är idag belyses karet av 5st T8-rör á 36W med reflektorer. (4x36W Aquastar 10.000k samt 1x36W Coralstar 12.000k).

Frågan är om detta skulle kunna fungera till en början, iallafall så länge man inte väljer att ha alltför ljuskrävande koraller mm. Eller är det så att inget liv (förutom fiskar) skulle klara av att leva under såpass klen belysning?

Till detta skulle då införskaffas, förutom då det nya insuget till ytterfiltret, skummare, osmos och UVC, även 1-2 Tunze Turbelle Stream 6060 (6000L/H) samt kanske någon mer pump.

Skulle detta räcka för att om möjligt omvandla mitt 540L sötvatten till saltvattenskar?

Om så vore fallet så skulle resten av problemet vara att hitta runt 50-60kg LS...helst då bättre begagnad....men det vore isåfall en senare fråga...

Frågan är dock, om denna utrustning skulle räcka, eller om jag tänkt fel nånstans!?

Det skulle ju underlätta drastiskt om det gick att använda de saker man redan innehar, utan att det behöver kosta en smärre förmägenhet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag vet inte om det är min tråd du har varit inne å kollat på jag kör utan sump med ytavrinning. Det funkar men jag skulle helst vilja ha en sump då man är rätt så begränsad när man har det som jag har det. skall man ha reaktor eller mixer så får jag ta det direkt i karet å hade jag haft en sump så kan man ju lägga alla prylar där istället men jag har inte plats för det så detta får gå. Vad gäller ljuset så kör jag med 2*150w + 2st T8 osram 67 detta funkar också men jag hade ju inte tackat nej till 2* 250w. Men korallerna trivs eftersom dom växer det är bara att man får planera lite mer så man inte sätter dom mest ljuskrävande korallerna längst ner. Hade jag varit som dig hade jag gjort om 540 till salt (det är aldrig roligt å gå ner i storlek) å kan du ha en sump så ta det för då har du ett ställe att göra av alla prylar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

john.w: Du som kör med ett 540L. Vad kostar det dig varje månad, på ett ungefär, och då tänker jag INTE på elförbrukningen.

Dvs ev vattenbyte (salt), mat, olika ämnen, tillsatser, tester osv.

Med andra ord...vad lägger du ner på ditt fungerande kar i rullande kostnader utan el och teknik?

Hur mycket vatten dunstar det och hur ofta fyller du på? Jag gissar att du fyller "manuellt" och inte har automatisk nivåreglering/påfyllning.

Om jag förstod det hela rätt så har du bytt från en Turboflotor Multi till en GroTech HEA150...varför? Hade inte Turboflotorn tillräcklig effekt, eller vad det något annat som medförde bytet?

Hur mycket LS kör du med?

Och...hur gör du med Osmosvattnet? Kör du bara det direkt i via Osmosen, eller kör du i det i något annat först och därefter ner i karet?

Många frågor...men drömmen lever vidare...även om ekonomin just för tillfället är illa tilltygad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha varit nere på Reefzone idag och även pratat en del med en annan handlare som tidigare saluförde en hel del saltvattensfisk/teknik, så lutar det allt mer åt att det kommer bli ett byta här hemma i 540´n. Att priserna inte låg högre än dom gjorde gör ju inte intresset mindre...

Kommer nu under en tid framöver att försöka hamstra på mig de nödvändiga tekniska komponenter som behövs i startskedet, och behöver därför lite tips om hur "starka" komponenter som kan behövas.

Det jag tänkt använda är:

Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi SL (vill kunna hänga den utanpå karet, därav valet)

Pump Tunze Turbelle Stream 6060

UV-C troligen Deltec 20W T5

Osmos vad som helst som funkar...typ...

Cirkulationen skulle hamna på ungefär 7000l/h vilket borde vara ungefär 13ggr karets volym (vattenvolymen borde ju dessutom bli mindre då det kommer komma i 50-60kg LS) Är cirkulationen för liten finns ju alltid möjligheten att komplettera med en Tunze Stream 6060 till i ett senare skede, och koppla en kontrollbox till dom)

Till detta skulle jag TILL EN BÖRJAN IALLAFALL använda mitt Fluval 404 med ett tillhörande ytfiltreringsinsug, och fylla filterfacken med Rowaphos och kanske nitrit, nitrat absorberande material samt ev aktivt kol.

Skulle altså fungera som ytavrinning, filter samt i viss mån cirkulation (om än bara ca 800L/H belastat).

Belysningen är dock ett gissel, men i uppstartsskedet skulle jag då använda mina 5 36W T8 med reflektorer (varav ett är actinic)

Tanken är väl att allteftersom LS mognat och man känner för att sätta i någon korall, så får belysningen bytas. Tankarna varndrar kring 4x54W T5 + 2x150W MH, men så länge det bara är LS i karet samt kanske några räkor/sniglar så får dagens belysning räcka.

Frågan är ju givetvis om den tekniska utrustningen (förutom belysningen givetvis) är välplanerad, eller är det något annat man behöver? Eller är det kanske så att saker jag nämnt är för klena, eller kanske för kraftiga?

En fråga till. Vågar man ha ett 540L saltkar stående på en vanlig aluställning, eller är det säkrare att konstruera en egen bänk i trä? Tänkter då främst på att karet bara vilar på listerna (är ett alukar). Känns som det är lite riskabelt att stapla 50-60kg hård sten utan något som stödjer underifrån (har ett liggunderlag under sanden idag).

Vi börjar med dom frågorna....mvh /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad det kostar mig exakt har jag ingen aning om men jag har köpt en del preparat å det räcker ju ett bra tag så slår man ut det på en månad så blir det inte så mycket

Angående påfyllning så kör jag automatisk påfyllning å jag fyller osmosvatten i påfyllningstanken. Det dunstar ca 4 liter per dag när det är varmt ute.Ang skummare så har jag inte bytt utan alltid haft turboflotor. Jag har ca 90kg LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

john.w: Ah...tyckte ig läsa i din "akvarietråd" att du i slutet på tråden istället körde med en GroTech, men jag fattade nog fel.

Hur stor påfyllningstank kör du, och vad kör du med för påfyllningsteknik? Något att rekommendera kanske?

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då är man åter här på S.guiden för ett 4-5 timmars nattpass.

Har kommit lite längre i mina planer som ständigt ändras ;)

Har kommit så långt att jag är i princip helt säker på att jag skall testa på att köra med saltvatten, och har faktiskt redan "beställt" begagnad teknik för straxt under 3k så...

Så långt är allt frid och fröjd, men det finns några problem som gäckar mig dagar som nätter (inte bra när man funderar på lösningar på problem så man inte kan sova på nättrena).

Det största problemet i dagsläget är val av kar!

Från början tänkte jag köra 200L, men det känns hämskt att behöva gå ner från de 540L som jag har i lägenheten idag.

Min andra tanke var då, som jag tidigare skrivit, att helt enkelt konvertera min 540 till saltkar. Inga problem kan tyckas, men tyvärr ärallt inte så enkelt...

Karet jag har är ett Ocean alu-kar men en "bred" aluram runt hela karet, och ett stort "djupt" alustag som är poppnitat i alulisterna i fram och bakkant.

Har nu, efter mycket läsning, förstått att detta inte är särskillt lyckat, då saltvattnet ger sig på aluminium rätt duktigt.

Näste nånstans att man måste lacka eller silikona all aluminium som utsätts för stänk, eller avdunstningen från saltvattnet, vilket skulle ge ett jäklans jobb att fuktsäkra allt. Särskillt mittstaget som inte är plant i underkant, utan är av en "T-profil" där "flänsen" nedåt i karet går ungefär 1cm rakt ner. Går med andra ord inte att silikona dit en glaslist.

Lösningen skulle kunna vara att byta ut staget mot ett nytt stag med plan undersida, men hur ska man veta att lösningen blir tillräkligt stark!?

En annan lösning jag började fundera på under kvällen, är att demontera alla alulister (de är ju bara pålimmade och till för dekoration, förutom mittstaget såklart) och istället limma på kraftiga glaslister i fram och bakkant samt ett rejält glasstag på mitten av karet. Med andra ord konvertera karet till ett helglaskar.

En annan anledning till varför jag funderar på detta är att jag skulle vilja bygga en bänk och låta karet vila på en kraftig skiva istället för att stå på den, rätt "veka" aluställningen.

MEN, detta är 1 av 2 stora problem som jag brottas med att försöka hitta vettiga lösningar på. Problem Nr2 som jag grunnar på dygnet runt är den ekonomiska biten!

540L kräver stora mängder salt. Att köpa 20-25kg till uppstarten är ju inte hela världen på något sett, men sen kommer ju den månatliga driften. 20% vattenbyte varje månad blir ju rätt duktiga kostnader på ett år. Sen skall man tillsätta olika ämnen för att koraller mm skall må så bra som möjligt...vilket torde bli ansenliga mängder i ett kar i den här storleken. Sen kommer strömmen! Karet som det är idag kostar mig ungefär 140kr i månaden...men med den belysning som skulle krävas så hamnar man på bortåt 450kr. Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag har fått för mig att det skulle krävas ungefär 4x56W T5 + 2x250W MH för att kunna klara det mesta av det man kan tänkas vilja ha...å då är det ju inte optimalt ljus endå.

Därtill kommer fuktigheten i lägenheten som jag är lite orolig för. Bor i en 1a på 47m2 på 3e våningen och brukar ha runt 24-25C i rumet (är en frusen stackare hehe). Med 540L borde det dunsta runt 3-5L enligt folk här...det blir en del luftfuktighet av det...

Lägg därtill att mängden LS blir betydligt större i ett 540 än ett 375 samt att det borde vara enklare att bygga säkert i ett kar som är 50 högt mot ett 60cm högt kar...

SÅ, min tanke som jag övervägt i timmtals långa funderingar fram och tillbaka är att sälja hela sötsystemet och köpe mig ett nytt 375L-kar i helglas och utgå från det istället.

Gissningsvis skulle saltkostnaderna bli märkbart lägre, jag har fått för mig att det skulle fungera bra med 4x54W T5 + 2x150W MH vilket skulle dra ner elkostnaderna rätt kraftigt. Det skulle troligen behövas märkart mindre ämnen att tillsätta i karet och luftfuktigheten torde bli betydligt lägre.

Jag köpte mitt nuvarande sötsystem, sproilans nytt, för ett drygt år sen och gav runt 7k utan inredning och djur, men skulle jag sälja det idag skulle jag, med tur, få ut knappa 4k. Dvs en förlust på drygt 4k med djur och inredning inräknat.

Dock gissar jag att det innom bara något/några år skulle löna sig i förhållande till att köra 540L saltkar.

Allt är ju dock totalt rena spekulationer och jag har ju egentligen ingen aning om vad jag snackar om vad gäller det mesta i detta LÅNGA inlägg.

Mina frågor är väl egentligen följande:

Hur låter mina tankar ovan, både vad gäller de ekonomiska bitarna, samt om modifieringen av karet jag har idag. Är det dödsdömt från början att försöka "saltsäkra" karet?

Hur är mitt resonemang angående de ekonomiska frågorna, och hur är tankarna angående belysningen?

Begränsar man sig mycket i valet av koraller samt fisk om man går ner i storlek till 375 gentemot att behålla 540-karet? Och skiljer det sig egentligen så mycket som man kan tro rent ekonomiskt mellan dessa storlekar?

Har även funderat på att kanske istället för en 375a (150x50x50) köpa ett 360L (120x60x50) för att få bättre plats med ljus och LS samt bättre utnyttja MH´s "ljusyta". Dock har dom 375L på PWSS (6mil härifrån) för 2000kr. 360L kanske man måste till Stockholm å globefish för att få tag på...Har dock inte utforskat utbudet på dessa kar här i Örebro, men tror det blir dyrare än PWSS iallafall...

Mycket frågor och mycket text, men kan inte lösa det i mitt lilla trånga huvve...

Svara, kommentera, eller tjaffsa lite i största allmänhet om allt jag skrivit, eller bara någon särskilld mening. Jag har en känsla av att allt kan vara till hjälp...hjärnan min har gått på högvarv de senaste dagarna...

PS. Just det...har "beställt" cirkulation som borde klara både 375L och 540L utan större problem till en början, samt en skummare (H&S A-150-F2001) som utan problem bör klara båda storlekarna, så den teknik jag hitintills "beställt" bör inte begränsa storleksvalet.

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter med ett inlägg till när jag endå är igång.

Har funderat lite över olika lösningar, och en lösning jag tänkt på (då jag inte kommer köra sump...tror jag), är att göra en relativt stor avrinningskammare. Tillräkligt stor för att rymma hela skummaren och "påsar" med olika preparat. Detta skulle ju göra att jag inte skulle behöva höjja upp karet så högt som jag skulle behöva om jag vill få in skummaren under. Skummarens hela längt är nästan 67cm och det bör ju finnas plats för att komma åt att tömma skummarkoppen oxå...

Fick ju ett antal förslag av säljaren: Köra i sumpen, "torrt" under karet, "torrt" bredvid karet, eller i karet. Skummaren drivs av en Eheim 1250 som funkar lika bra vått som torrt, vilket ju ger en del valmöjlighet...

Dock är jag lite "orolig" för ljudet trots säljarens ord. Jag citerar:

"Jag upplever den som tyst iförhållande till andra skummare med nålimpeller. I förhållande till skummare med injektor så är den "gör" tyst. Har du extrema tystnadkrav så tycker jag att du skall bygga in den (och all annan teknik)i ett skåp eller garderob."

Då jag har karet ungefär 2m från huvudkudden så krävs ju viss tystnad vid sängdax...

Någon annan som har denna skummare och kan ge sin bild av ljudet?

I övrigt känns det som en lösning i flera olika avseenden. Man behöver inte bry sig om höjden på bänken. Man får ner vattenvolymen en aning med en stor avrinningsbox. Man slipper transportera vattnet i 40mm rör utanför karet, samt att det är enkelt att rengöra koppen...men det kräver som sagt att ljudet är LÅGT!

Jaja...bara ytterligare några tankar som krossat mitt mind...

Tankar eller förslag angående detta önskas hjärtligt!

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumrisken är litet överdriven. Om man silikonar under sidan av ramen och mittstaget räcker det långt. Om du torkar av alla vattenstänk från översidan av ram och mittstag är kondensvattnet väldigt rent om det överhuvud taget blir någon kondens och det fräter inte på aluminium. Det finns de som kört med aluminiumbaserad fosfatremover och det ger tusentals gånger mer kontakt med aluminiet än en ram. (Inte att rekommendera för vissa koraller tål det riktigt dåligt,)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du klarar dig gott med 2x 250w metallhalogen + ett blått T8 rör typ osram 67 och låt det blåa röret tändas först. 1 timme sedan så tänder en MH upp och efter 30min så tänds den andra MH efter 7-8 timmar så släcks den första MH och 30 min senare så släcks den andra MH det blåa röret lyser ytterligare en timme som kvällsbelysning. Du kan som de andra säger isolera under ramkanten och staget med silikon. Bygg ett innerfack där du har pumpar till skummare uvc mm. och då får du samtidigt en ytavrinning skummaren kan du montera på utsidan karet eller som jag har, i ett skåp över karet eller ännu bättre om det finns plats på väggen brevid karet. Isolera skåpet med dämpningsmatta som du kan köpa på någon biltillbehörsaffär. Du kan få det ganska tyst men helt tyst blir det aldrig oavsett vad du än gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...