Lejonkungen Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Trodde inte "håriga" krabbor var så farliga som deras rykte. Men i natt hittade jag orsaken till varför en Acropora dött och två stycken eventuellt också kommer att dö (tar gärna emot råd hur man kan rädda dem). Krabban var välkamoflerad och svår att se, troligen bara nattaktiv också. Men nu (efter fotografering) är den förpassad till toalettstolen. Citera
Lejonkungen Postat 30 juli 2005 Författare Postat 30 juli 2005 Tog en till rovkrabba i en annan Acropora samt missade en. Hur många kan de finnas? Hur blir man av med dem (förutom att lyfta upp Acropororna, har ju brottats med att limma fast dem och så måste man ta lös dem för krabbornas skull)? Citera
thomas5547 Postat 30 juli 2005 Postat 30 juli 2005 Ska man ha kvar krabban i korallen eller inte? Jag har i alla fall, en krabba i varje korall jag har.. Citera
Lejonkungen Postat 30 juli 2005 Författare Postat 30 juli 2005 De ljusröda håller korallen ren men de andra äter av polyperna tills korallen dör (de som ser ut som på fotot). Citera
Lejonkungen Postat 31 juli 2005 Författare Postat 31 juli 2005 Inga problem. Men blev tveksam när jag läste att i "The Modern Coral Reef Aquarium" att hairy coral crabs should not be removed. Konstigt i de Acroporor jag hittat dem har Acropororna inte haft polyperna ute och krabborna verkat äta på polyperna. Citera
crille Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 hittade oxå en hårig sak inatt,sitter vid en mjukkorall,vet ej om jag ska ta väck den, Citera
Lejonkungen Postat 31 juli 2005 Författare Postat 31 juli 2005 Kolla in vad den gör. Det är lite lurigt om man skall avrätta dom utan bevis eller? Citera
crille Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 ja det tycker jag med,gillar inte att döda,om det inte är tvunget,ska snart se om jag får syn på den igen.finns det inte nåt som heter monkey crab? Citera
thomas5547 Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 klarar sig korallerna bra utan krabbor? i så fall ska jag ta dö på alla Citera
stigigemla Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 Slå ihjäl dem bara. Sedan kan du ju döda alla fiskarna för att det finns fiskar som äter koraller och alla koraller för att det finns koraller som äter fiskar.Allvarligt talat håller vi inte på med salt för att det finns så mycket olika livsformer att upptäcka i karen? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.