Gå till innehåll

Skit i ballingdunken


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Av en händelse tittade jag ner i mina ballingdunkar. Där fick jag se att både Mg- och Ca-dunken innehöll lite skit i botten. Roströd grumlighet, lite mer korn i Ca-dunken och mer som en dimma i Mg-dunken. I Kh-dunken fanns inget alls.

Antar att detta är rester från kalcium och magnesiumkloriden. Nu till det viktiga, är det på något sätt olämpligt att få i detta i karet eller är det ingen fara i dessa små mängder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du har spårämnestillsatser i dunkarna, Ca dunken inkluderar järn för dom övriga dunkarna så kan det vara så enkelt att du har haft en lite för hög koncentration vilket orsakar fällning vid avdunstning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att skapa en ny tråd kanske du även kan svara på detta. Har doserat balling manuellt men håller nu på att installera en bubble magus BM-t01. Jag kör utan sump och doserna ska alltså gå upp i karet. Pumpen är placerad i en höjd precis under karet som är 50 cm. Kommer den orka pumpa upp ballingen? Den tanken slog mig först nu när jag håller på med slangarna.

Köpte även en "slangfästare" på fishstreet. Denna är ganska låg och gör att slangarna hamnar under vattenytan, är detta ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att skapa en ny tråd kanske du även kan svara på detta. Har doserat balling manuellt men håller nu på att installera en bubble magus BM-t01. Jag kör utan sump och doserna ska alltså gå upp i karet. Pumpen är placerad i en höjd precis under karet som är 50 cm. Kommer den orka pumpa upp ballingen? Den tanken slog mig först nu när jag håller på med slangarna.

Köpte även en "slangfästare" på fishstreet. Denna är ganska låg och gör att slangarna hamnar under vattenytan, är detta ok?

Kommer inte vara några problem att pumpa upp. Jag skulle aldrig lägga slangarna under vattenytan på grund av eventuell häverteffekt.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangarna skall absolut inte vara under vatten, det är en garanterad katastrof på G.

Fästena på pumpen tenderar att släppa ibland och då får du hävert ur karet vilket innebär en rejäl blöt fläck på golvet.

Det börjar även kristallisera i slangarna om dom ligger nere i akvarievattnet.

Pumphöjden är inga problem, på liknande pumpar brukar man prata om några meter innan det tar stopp.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så lite så...

Ett tips är att ha Kh slangen lite mer frihängande.

Den bygger på ett lager av fällning som man vill sanera av ibland, innan klumpen faller ner i visningsdelen och skadar/bränner nån korall.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skär ut en treangen en bit åvanför ytan så kommer det ej bli hävert och du kan fästa slangarna hur du vill. annars finns det fin fin ställningar att köpa till ändamålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...