Marvin Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Antagligen den miljonte frågan ang. cyano men nu behöver jag hjälp.Jag har nu brottats med detta skit i flera månader nu och inget verkar hjälpa. Jag byter vatten (25 liter/vecka) samt att jag vid flera tillfällen har mörklagt karet i flera dagar. Då har cyanon gått tillbaka för att efter ett par dagar återvända och sprida sig igen...suck.Jag funderar på om en omstart är det ända och sista jag kan göra?Har även funderat på att använda någon form av red slime remover men har hört delade meningar om detta. Vill ju inte att några av mina fiskar och koraller tar stryk eller t o m dör.Senaste mätvärdena för en vecka sedan:Sg: 1.025temp: 25ph: 8No3: 2PO4: 0Kh: 8 Citera
alexochingencarina Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Vad har du för cirkulation i karet? Citera
Marvin Postat 27 juni 2013 Författare Postat 27 juni 2013 Jag har två stycken pumpar, den ena är Juwels original som pumpar vid ytan och den andra är en powerhead som sitter en bit under ytan. Man kan se på rörelsen hos korallerna på botten att det är bra skjuts där. Ska tillägga att karet har varit igång i tio månader, om det nu spelar roll. Citera
alexochingencarina Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 I mitt kar tycker jag nämligen att jag får som mest cyano där det är lite mindre flow. Ändå har jag 11000l/h i 130 liter. Det är i alla fall en av mina teorier.Att starta om karet tror jag inte är någon ide. Cyano finns ju alltid i stene och kommer fram när den har en gynsam miljö. Citera
Fiffe Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Osmos?Vad matar du med och hur mkt?Vilket fosfattest?Vilket salt?Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Marvin Postat 27 juni 2013 Författare Postat 27 juni 2013 Japp, jag kör med osmos, har gjort från dag ett.Det är Saliferts fosfattest, och saltet är red seas coral pro. Citera
Fiffe Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Silikatfilter på osmosen?Prova ett syntetiskt salt istället som inte innehåller något fosfat.Om du matar med frysta kuber så skölj dem innan i en sil och eventuellt dra ner lite på käket.Sug ut så mkt du kan så ofta du orkar. Om du har områden som är drabbade mer än andra försök öka cirkulationen där.Kolla även mg och ca. Brist på mg t.ex. kan få kalkalger att dö och föda bakterierna.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Marvin Postat 27 juni 2013 Författare Postat 27 juni 2013 Dessvärre inget silikatfilter, prövar att öka cirkulationen ytterligare vid botten. Funkar inte det så ska jag börja med annat salt, förslag på bra salt? Ska testa vattnet om det innehåller silikat innan jag köper ett filter.Matar inte överdrivet mkt, och sköjer maten i osmosvatten innan matning.Har gjort vattenbyte idag, och sög ut allt jag såg, så vi får se hur länge innan skiten kommer tillbaka...lyset är på åtta timmar och det är bara två 54 watts rör, så det borde inte vara problemet?En annan fråga, är cyanon giftig för invånarna i karet? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.