Gå till innehåll

Hjälp.


Marvin

Rekommenderade inlägg

Antagligen den miljonte frågan ang. cyano men nu behöver jag hjälp.

Jag har nu brottats med detta skit i flera månader nu och inget verkar hjälpa. Jag byter vatten (25 liter/vecka) samt att jag vid flera tillfällen har mörklagt karet i flera dagar. Då har cyanon gått tillbaka för att efter ett par dagar återvända och sprida sig igen...suck.

Jag funderar på om en omstart är det ända och sista jag kan göra?

Har även funderat på att använda någon form av red slime remover men har hört delade meningar om detta. Vill ju inte att några av mina fiskar och koraller tar stryk eller t o m dör.

Senaste mätvärdena för en vecka sedan:

Sg: 1.025

temp: 25

ph: 8

No3: 2

PO4: 0

Kh: 8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två stycken pumpar, den ena är Juwels original som pumpar vid ytan och den andra är en powerhead som sitter en bit under ytan. Man kan se på rörelsen hos korallerna på botten att det är bra skjuts där. Ska tillägga att karet har varit igång i tio månader, om det nu spelar roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikatfilter på osmosen?

Prova ett syntetiskt salt istället som inte innehåller något fosfat.

Om du matar med frysta kuber så skölj dem innan i en sil och eventuellt dra ner lite på käket.

Sug ut så mkt du kan så ofta du orkar. Om du har områden som är drabbade mer än andra försök öka cirkulationen där.

Kolla även mg och ca. Brist på mg t.ex. kan få kalkalger att dö och föda bakterierna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessvärre inget silikatfilter, prövar att öka cirkulationen ytterligare vid botten. Funkar inte det så ska jag börja med annat salt, förslag på bra salt? Ska testa vattnet om det innehåller silikat innan jag köper ett filter.

Matar inte överdrivet mkt, och sköjer maten i osmosvatten innan matning.

Har gjort vattenbyte idag, och sög ut allt jag såg, så vi får se hur länge innan skiten kommer tillbaka...

lyset är på åtta timmar och det är bara två 54 watts rör, så det borde inte vara problemet?

En annan fråga, är cyanon giftig för invånarna i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...