Gå till innehåll

Hjälp med ljusval...


Wotan

Rekommenderade inlägg

Börjar snart bli dags att välja vilket ljus jag ska ha till mitt nya kar... Karet i fråga är ett 470L hörnakvarie med välvd framruta...

Det jag för tillfället har att välja på är en 250 w Mh med dubbelfattning och en 250w med E40 + att jag har 4*54 w T5 a 120 cm lång.

kommer behöva ett hyfsat ljus då jag har haddoni + att det kommer bli lite LPS + diverse annat... Det jag lurar på då är att använda båda Mh armeraturerna och skippa T5:an då det känns som den mest ger ljus i framrutan vilket känns lite bortkastat... Vidare funderar jag på att de ska ligga på runt 13.000 kelvin båda två.

Är dock lite fundersam att de är av olika fattning, men det kanske inte spelar någon större roll, el? idag så ligger den ena på ca 6.000 K och den andra är väldigt blå (ingen anning om kelvin), skulle det bli konstigt att köra så?

kanske måste köpa någon annan lampa...

Skulle vara tacksam om någon har några synpunkter på minna funderingar, och det vet jag att ni säkert har:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Tjena Wotan! Kul att du är på gång! Jag kör med Aqualine B 13000K och tycker att den är lite väl gul, som tur är "räddar" actinic rören ljuset för mig. Det är bara att kika förbi om du vill se enbart 13000K. Jag tycker iallfall att den är för gul ensam. Går det att få in actinic rör T5 på snedden eller på tvären eller nåt sånt så borde det bli dunder med 2st 10000-13000K lampor till. 6000 lampan skulle jag inte köra på inte ens med 20 000k som komplement, hur blir det med ljus spridningen går det att mixa 2 lampor eller ger det då olika ljus i olika delar av karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja skulle nog inte köra me nått ljus under 10000K allt under de gynnar tillväxten av alger..

De säger att en 1000w MH på 6500k är vitare än en 250w 10000k så det beror lite på vad för styrka det är man kan inte konsekvent säga att lägre kelvin ger alger. På revet är det ca 6500K vid ytan. Jag har ju varit med på den gamla tiden då 5700K var standard och så länge vattenkvaliteten var bra så hade man inga algproblem utan tvärtom har även haft kvicksilver utan algproblem. Problemet var ju att man inte hade några vettiga lösningar att ta bort fosfat och nitrat förutom vattenbyte som inga heller ägnade sig åt speciellt mycket. Korallerna gillar bättre ett ljus på 6500-10000k än 14000-20000k men jag föredrar 14000k så vi är i konflikt med varann kan man säga.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Tycker att en 250w 10000-14000k skulle vara ett utmärkt kompliment till dina T5 och om det är Ts eller E40 sockel har ingen betydelse men skulle själv nog välja E40 då de brukar ha en störe reflektor och sprida ljusetöver en större yta moderna TS fattade armaturer är mer punktbelysande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför la du ner detta kar wrang? snyggast du haft tycker jag iaf

Fick Acropora sjukan RTS eller vad det heter å mycket som strök med. tog bara 3dagar så var hela karet öde. Sedan så flyttade jag å kom ej på benen igen med detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag såg på SVT's den blå planeten precis. såg ni med?

jag noterade att det hela filmades på ganska djupt vatten, dvs något blåare och svagare ljus.

så vad du ska välja beror på vad du vill imitera för djup.

här är en länk till en sida där du kan jämföra hur resultatet blir med olika MH.

http://metricksystem.com/chris/250wcolour/

det finns 3 typer av dubbelfattning till MH, dock används oftast bara 2; TS och RX7S.

var noga med att välja rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för svaren, intressanta synpunkter:)...

Rösterna verkar hamna på 4* 54w T5 + en 250w mh- helst med E40 sockel...

Problemet med detta är just T5 rampen, är lite orolig att det hamnar för långt mot framrutan där man ej har så mycket levande, den är ju 120 cm lång och hamnar därför väldigt långt ut. Du kände inte detta problem Wrang, med dinna 2* 54 w el?

Byta lampor från minna nuvarande mh-lampor verkar då vara ett enhäligt beslut.

Går nu i tankar om man då skulle ha coralvue 14000k, en double ended och en E40... Ljuset blir ju då lite mer rätt över karet med 2 st mh... Ser ni några faror med att bara köra 2 st mh på 14000K? Har hittat dem billigt nämligen...

El. lägger ni fortfarande era röster på 1 st mh + t5...

Roligt att se gemförelser mellan olika lampor föresten, det är stor skillnad.

Måste komma över och titta på karet någon dag Johnny, det var ett tag sedan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv använder 2st Arcadia 14000k just nu och ett Osram 67 lysrör och det blir ett bra ljus av detta. På det andra karet så kommer jag att köra 3st 400w coralvue 14000K och ett osram 67 så det räcker gott och väl. Man behöver inte använda T5 som kompliment det är bara en smaksak. Metallhalogen är såpass bra att de kan lätt användas utan något mer. Osramröret är ju blått och enligt osram är det på 100000k men de vete fan men snyggt ljus är det och väldigt bra att hjälpa till att få lite mer blått i ljuset samt en bra morgon och kvällsbelysning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kände inte detta problem Wrang, med dinna 2* 54 w el?

Nope jag vill ha mycket ljus långt fram så att korallerna växer mot dig och inte från dig.

Så klart ide att köra med det du har. Man kan ju alltid bygga om eller göra om det hela senare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Osramröret är ju blått och enligt osram är det på 100000k men de vete fan men snyggt ljus är det och väldigt bra att hjälpa till att få lite mer blått i ljuset samt en bra morgon och kvällsbelysning

kan du visa mig var osram beskriver ljuset med 100.000K.

man brukar inte mäta ljuset mer än till 20.000K och osram mäter aldrig mer än till 8.000K..

jag har lite svårt att tro att det är 100.000K då denna har ett spektrum med rött, gult och grönt som motverkar temphöjning i K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du visa mig var osram beskriver ljuset med 100.000K.

man brukar inte mäta ljuset mer än till 20.000K och osram mäter aldrig mer än till 8.000K..

jag har lite svårt att tro att det är 100.000K då denna har ett spektrum med rött, gult och grönt som motverkar temphöjning i K.

Thore Kjellberg skrev ett mail till osram och frågade om kelvintalet på 67:an och de svarade 100000k

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

såg en rolig graj i den pdf:en.

[T8 blå]L58W/67 ger 1600 lumen

[T5 blå]L80W/67 ger 1550 lumen.

ja då är det bara att fortsätta använda T8 när det gäller blåa lysrör.

såg att osram har en helblå 400W metall-lampa på 20.000K, likvärdigt spektrum som saltvattenslampor på 20.000K.

kanske skulle man satsa på den då den troligen är billigare om man köper den på elaffären.

det är ju värt ett försök och sen att man får reaktor och tändare gratis är ju inte fy skam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...