Gå till innehåll

Ny ledbelysning - hur lång tid tar det att vänja korallerna


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Har en ny ledbelysning som har varit över akvariet i säkert lite över en vecka nu. Hade den till en början nerdimmad till 40% och nu är den på 50% just för att korallerna ska hinna bygga upp tillräckligt med -----(?) för att inte bränna och vänja sig vid ljuset. Men hur lång tid tror ni detta kommer ta? Ramperna är för tillfället väldigt högt upp över akvariet säkert en 30cm (ska sänkas ner senare). Men hur lång tid ska jag ge det till jag kan ha dom på 100% (trappar försiktigt upp det såklart, men hur lång tid tror ni det kommer ta)? Belysningen är stark med 400w över 470l.

Den ända korall som jag sätt påverkats lite av ljuset är lobophyllian som i början fick lite vita prickar men den blåser ändå upp sig väldigt mycket och har sina "polyper" ute hela tiden ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det korallerna bygger upp är först och främst pigment som skyddar mot UV och sådana som fungerar som antoxidanter. Med högre instrålning i det fotosyntetiska området så ökar aktiviteten och därmed upptaget av koldioxid och frisläppandet av syrgas. Vid vissa förutsättningar så lämnar inte syrgasen vävnaden tillräckligt fort och detta kan bidra till bildandet av aktiva syreradikaler (eg ensamma syreatomer men också OH molekyler). Detta är att jämföra med vår solbränna som precis är en sådan reaktion för att skydda oss mot solstrålarna och deras formering av aktiva radikaler när de träffar huden. Vårt antioxidant pigment heter melanin och gör oss bruna. Koraller har många olika pigment och det är flera av dem som utvecklas vi ökad bestrålning och gör korallen mer färgrik i våra ögon. Framförallt gäller detta olika stenkoraller. Jag har en nästan död acropora som ofta är brun men där viss vävnad blivit kvar. Denna vävnad har nu blivit neongrön under den nya LED belysningen.

Kortfattat - det går inte att veta hur lång tid - det är för komplicerat. Vad är det för våglängder i din belysning?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det korallerna bygger upp är först och främst pigment som skyddar mot UV och sådana som fungerar som antoxidanter. Med högre instrålning i det fotosyntetiska området så ökar aktiviteten och därmed upptaget av koldioxid och frisläppandet av syrgas. Vid vissa förutsättningar så lämnar inte syrgasen vävnaden tillräckligt fort och detta kan bidra till bildandet av aktiva syreradikaler (eg ensamma syreatomer men också OH molekyler). Detta är att jämföra med vår solbränna som precis är en sådan reaktion för att skydda oss mot solstrålarna och deras formering av aktiva radikaler när de träffar huden. Vårt antioxidant pigment heter melanin och gör oss bruna. Koraller har många olika pigment och det är flera av dem som utvecklas vi ökad bestrålning och gör korallen mer färgrik i våra ögon. Framförallt gäller detta olika stenkoraller. Jag har en nästan död acropora som ofta är brun men där viss vävnad blivit kvar. Denna vävnad har nu blivit neongrön under den nya LED belysningen.

Kortfattat - det går inte att veta hur lång tid - det är för komplicerat. Vad är det för våglängder i din belysning?

MVH Lasse

Najjs, tack så mycket för den informationen, väldigt intressant ska komma ihåg det!! :)

Hmm, jag som inte orkar tänka just nu :P.. Vi beställde vårt ledkit från aquastyle och några utav leddarna är dessa: http://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/LED/ .

White10 har vi 29 av

RB har vi 22 av

NB har vi 17 av

och de färgade är 8 st i, fyra röda (två i varje ramp), fyra gröna (två i varje), två actinic uv (en i varje), två ultra violet, två cyan i varje ramp (en i varje), och två rosa (en i varje).

Och det är alltså två ramper vi har. W, RB och NP är ju då alltså dubbelt..

Våglängderna står i sidan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öka 10% i veckan. Ser du reaktioner så avstannar du någon vecka och fortsätter sedan sakta.

Det skulle åtminstone jag göra :)

Okej men då är det ungefär så jag själv gjort då! Ska fortsätta med detta och höja 10% en gång i veckan, tack så mycket! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte heller säkert att du kommer kunna köra den på 100%. Du får se hur korallerna reagerar och öka/sänka därefter :)

Det är lite det jag är orolig för :smiley24: Älskar ju mycket ljus :P Men tiden får väl visa hur mycket de klarar av =)

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga området är 400 - 470 nm. det är den strålningen som gör bäst nytta (och därmed kan skada mest också) Med Dreamchippen ligger vi i ett förhållande på ca 70 - 80 % i det området - du ligger kanske på 50-60%. Tycker din ökningstakt är bra - iaktag dina koraller bara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...