Gå till innehåll

Vitbröstad kirurg - vita prickar..


Rekommenderade inlägg

Upptäckte i går att min Vitbröstade kirurg har några få vita prickar, några på kroppen och ett par på fenorna. Den ser i övrigt ut att må bra och den äter som den ska. Inga andra fiskar har några prickar. Jag matar just nu med "formula two pellets" från Ocean nutrition då den innehåler vitkök vilket jag hört ska vara bra. Jag har även UV-C.

Nu till mina funderingar om vad jag bör göra, jag har inte tillgång till något extra akvarium och vill naturligtvis absolut slippa att skaffa ett och medicinera i (för att inte påverka organismer i levande sten etc) då det innebär flera veckor där huvudakvariumet då måste stå utan fisk. Jag har heller inte karantänsakvarium så även om jag skulle lyckas bota det nu så kan det ju snart komma tillbaka i samband med inköp av nya fiskar, koraller etc....

Som jag förstått det accepterar många att helt enkelt då och då acceptera ett utbrott av vitapricksjukan (Marine ICH), speciellt på kirurger vilka jag hört kan få det som resultat av stress etc och att de faktiskt ofta överlever (kan nämna att dagen innan prickarna kom så hade jag bökat runt en del i akvariet). Det skulle även vara intressant att veta hur många av er som sätter allt i karantän innan ni stoppar i det i huvudkaret?

Ni som hållit på med den här hobbyn längre än jag får gärna komma med era synpunkter då det skulle vara mycket värdefullt.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett fungerande UVC så tycker jag du ska låta den vara - du har redan parasiten i karet och jagande av fisk stressar snarare och förvärrar problemet.

Är allmäntillståndet och vattenkvaliten i karet bra, så repar den sig nog

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...