Gå till innehåll

Ska man slänga döda koraller?


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har en Plate Coral och en Trumpet Coral som dött sedan jag startade mitt akvarium för ca fem månader sedan. En del fiskar har också dött men jag antar att det är något man får räkna med som nybörjare på saltvattensakvarium? Min fråga angående korallerna, ska man kasta dessa eller låter man de ligga kvar? I akvarieaffären säger de att de kan ta sig igen men för mig ser de helt döda ut och ingen förändring har skett (den ena dog redan efter några veckor). Frågan är alltså, är det skadligt att låta döda koraller ligga kvar, finns det något hopp för dessa eller är det bara att kasta? Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen fara med att ha dom i karet, kanske inte direkt vackert.

Så småningom kommer dom bli överväxta med kalkalger och dylikt så dom syns inte lika tydligt.

Det är inte många sorters koraller som återhämtar sig om dom dött, dock räcker det med någon enstaka polyp som klarar sig för att den ska komma igen, men det tar lååååång tid.

Fungia (och heliofungia) är en sort man helst ska låta vara kvar ett bra tag innan man plockar ut om dom dött, dom har en tendens att kunna knoppa av sig innan dom dör. Dom små kan var svåra att se då dom ofta ligger inbäddade i skrevorna i skelettet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...