Gå till innehåll

Tillskott magnesium


suezen

Rekommenderade inlägg

Det verkar som förbrukningen av magnesium i mitt kar är ca 20ppm/dag. Jag använder just nu Red Sea Reef Foundation C (Mg). Enligt doseringsanvisningen (som verkar stämma bra) så ger 1 ml i 100 liter vatten en höjning av Mg på 1 ppm. I mitt kar med ca 350 liter vatten så går det alltså åt 70ml om dagen. En flaska på 500ml kostar beroende på var man köper den ca 150:- och den räcker då bara 1 vecka om jag bortser från att vid regelbunda vattenbyten så finns det magnesium i saltet jag tillsätter. Jag vet att det är en dyr hobby men det borde finnas något billigare alternativ.

Så ett par frågor:

Är 20ppm dagligen förbrukning av Magnesium normalt? Jag har ca 15 koraller (LPS och mjukkoraller)

Vad använder ni för att tillsätta magnesium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är absolut ingen expert, men jag använder FM ballingsalter för att buffra upp magnesium, kh och ca. Jag löser inte upp det i vatten, utan jag strör ut det direkt i sumpen och det funkar kanon!

Har även jag hög förbrukning av magnesium, tror det är fullt normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är den jag använder! Använder också aqua calculator som ormet tipsade om för att beräkna hur mycket som ska tillsättas. Kanonbra program som bör finnas på alla datorer :)

Det du gör i aqua calculator är att först går du in på inställningar och fyller i vattenvolym, målvärden, o.s.v. I inställningar under ca/alk/mg recept väljer du "fauna marin - balling light". Sedan går du in under "ca/alk/mg anpassning" och fyller i dina uppmätta värden och klickar på beräkna, sedan står det exakt hur mycket du ska tillsätta för att komma upp i dina målvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...