freddi36 Postat 4 juli 2013 Dela Postat 4 juli 2013 Har en 12v adapter och två 12v fläktar som jag vill parallellkoppla så båda körs på halvfart men med bara en adapter. Hur gör jag? Är det bara att sätta en sockerbit på sladdarna från adaptern och sen båda - sladdarna från fläktarna på motsatt sida som - sladden från adaptern och samma med + sladdarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 juli 2013 Dela Postat 4 juli 2013 Det låter krångligt.Adapter+ till Fläkt1+Fläkt1- till Fläkt2+Fläkt2- till Adapter-Men det är väl så du menar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 juli 2013 Författare Dela Postat 4 juli 2013 Okej, tack Jag menade adapter- till fläkt1-fläkt1+ till adapter+och samma med fläkt 2. Fungerar kanske inte alls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 4 juli 2013 Dela Postat 4 juli 2013 Okej, tack Jag menade adapter- till fläkt1-fläkt1+ till adapter+och samma med fläkt 2. Fungerar kanske inte alls?Det du beskriver blir en parallell koppling där båda fläktarna går på 12v , dvs inte halvfart som du önskar , men det är fullt möjligt att koppla som du menar , dock på maxfart om du inte kan ställa ner adaptern till lägre volt.Det stig beskriver är serie koppling där du just ger varje fläkt 6 volt istället , dock vill jag understryka att bara för man ger halva volten så går inte fläkten på exakt halv fart..Vissa fläktar kan vara lite svåra att få igång om man sänker förmycket.Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 juli 2013 Författare Dela Postat 4 juli 2013 Tack! Trodde inte jag kunde få så båda gick på full fart, men vet inte om jag behöver det egentligen. Ska koppla in LEDsen och fläktarna och se hur vart det blir. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 4 juli 2013 Dela Postat 4 juli 2013 Se bara till att adaptern kange tillräckligt med ström så kan du parallellkoppla så som du själv beskrev först och ha dem vägge på 12V Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 juli 2013 Författare Dela Postat 4 juli 2013 Ja det fungerade, men vete tusan om jag ska ha det så för det blev en jädra röra bland sladdarna.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 5 juli 2013 Dela Postat 5 juli 2013 Men plus från fläkt -> plus på adapter, likadant med minus är ju bara 2st sladdar som består av 2st sladdar var. Är det så mycket sladdar?//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 5 juli 2013 Dela Postat 5 juli 2013 Ta någon kabel där trådarna sitter ihop två och två - mindre röra kan det väl inte bli? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tartaros Postat 5 juli 2013 Dela Postat 5 juli 2013 Tänk på att parallellkoppling av fläktarna halverar det motståndet så att strömmen kommer att dubbleras.Det är viktigt att du kollar att trafon klarar detta annars riskerar du att bränna trafon och i värsta fall en brand.// Marcus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 5 juli 2013 Författare Dela Postat 5 juli 2013 Nä, det är väl mest nu när där är sladdar från övriga belysningen också. Ska rensa upp med kabelhållare så blir det nog bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.