nikosmaximus Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Hej! köpte detta skummare och undrar ifall man kan ha den inne i sumpen då det blir för varmt i akvariumet, kan det vara skummaren för innan skummaren så hade jag 25 grader, nu jag är mer på 28-29 vad gör man eller kan det vara något annat?http://www.zoo.se/private/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/skummare/dnw150-reef-octopus-pahangskummare.html Citera
alexochingencarina Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Den är nog gjord för att stå i sumpen. Citera
nikosmaximus Postat 8 juli 2013 Författare Postat 8 juli 2013 Den är nog gjord för att stå i sumpen.hur säkert kan du vara på att den ska stå i sumpen? är lite rädd att den slutar fungera! den står utanför sumpen just nu Citera
alexochingencarina Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Men tänk på att det är rätt varm väder nu! Kanske är det som höjer tempen i karet!? Citera
nikosmaximus Postat 8 juli 2013 Författare Postat 8 juli 2013 Men tänk på att det är rätt varm väder nu! Kanske är det som höjer tempen i karet!?vet inte, har ändo ganska bra temp i huset och har öppet 24/7 så att det vädrar, skummaren får ej plats i sumpen det är för stort ! Citera
greger Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Den där cirkulationspumpen som sitter på skummaren brukar värma ganska mycket - sedan antar jag att du har ytterligare en pump som matar skummaren....... Citera
nikosmaximus Postat 8 juli 2013 Författare Postat 8 juli 2013 Den där cirkulationspumpen som sitter på skummaren brukar värma ganska mycket - sedan antar jag att du har ytterligare en pump som matar skummaren.......exakt det stämmer till 100 % , undra vad ska man göra för kunna lösa problemet, då den höjer tempen i vattnet, innan jag började med skummaren jag låg runt 25 nu jag är uppe på 27-28 Citera
ormet Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Byt den till en modern variant. De drar en fjärdedel av energin och skapar en fjärdedel av värmen. Bromma zoo har lurat på dig en antikvitet. /sent from phone Citera
nikosmaximus Postat 9 juli 2013 Författare Postat 9 juli 2013 Byt den till en modern variant. De drar en fjärdedel av energin och skapar en fjärdedel av värmen. Bromma zoo har lurat på dig en antikvitet. /sent from phonevart hittar man såna pumpar?! Citera
Blåbert Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 vart hittar man såna pumpar?!Han menar en modernare skummare. Vill du komma billigt undan, kolla på bubble magus, väldigt prisvärda. Finns på fish-street men säljs även av tyska webshopar. Vet inte om nån i sverige säljer dem. Citera
alexochingencarina Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Han menar en modernare skummare. Vill du komma billigt undan, kolla på bubble magus, väldigt prisvärda. Finns på fish-street men säljs även av tyska webshopar. Vet inte om nån i sverige säljer dem.Drakfiske.se Citera
Blåbert Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Tur att det inte saknades en vokal, de får man ju köpa.... Citera
greger Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Tja, eftersom du redan har skummaren så är nog tipset att byta ut interncirkulationspumpen mot t.ex Aqua-bee 2000/1 med needlewheel - kostar en knapp tusenlappFeed-pumpen skulle jag ta bort helt och koppla direkt till avrinningen via en T-koppling och kran på bypass, så spar du värmen därifrån - annars en vanlig Aqua-bee 2000 eller likvärdig Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.