Guest Postat 18 augusti 2013 Dela Postat 18 augusti 2013 Det är mer fosfater dom blommar ut av. lite nitrat vill även sps ha. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 19 augusti 2013 Författare Dela Postat 19 augusti 2013 Någon som kan namnet på korallen i sista bilden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 19 augusti 2013 Dela Postat 19 augusti 2013 Hydnophora skulle jag säga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 19 augusti 2013 Dela Postat 19 augusti 2013 Hydnophora skulle jag säga+1 på den.. Tveklöst..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
boman Postat 21 augusti 2013 Dela Postat 21 augusti 2013 Fina bilder, riktigt fint. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 21 augusti 2013 Författare Dela Postat 21 augusti 2013 Tack! Idag kom ett paket med trochus och astrea på posten. Nånting är det som gillar mina snäckor.. Dyrt i längden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 23 augusti 2013 Författare Dela Postat 23 augusti 2013 Beställde ett 30l miniakvarium idag som skall bli sump. Kan inte riktigt motivera varför mer än att det blir ett roligt projekt Planen är att få plats med sumpen och ballingdunkarna på nedre hyllan och ändå få plats att ha övre hyllan kvar.Ett litet fack for osmos, skummar och returfack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 9 september 2013 Författare Dela Postat 9 september 2013 Jag har fått problem med alger som verkar sprida sig, speciellt där jag antar snäckor inte kommer åt, tex mellan knappar.Det sitter hårt i stenen. Nitrat och fosfat är noll, antar att det måste finnas bundet i sten?Alla värden finns på aquaticlog i signaturens länk.Finns det något som skulle hjälpa? Inget verkar gilla att äta det, inte ens min salarias verkar gilla det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 10 september 2013 Författare Dela Postat 10 september 2013 Någon som har lite tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
boman Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 Fina bilder!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 En mix av eremiter kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 10 september 2013 Författare Dela Postat 10 september 2013 Jag har tre nu men jag kanske måste skaffa fler? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 En mix av eremiter kanske.+1 på den.Brukar vara duktiga på att pilla mellan bl.a. knapparna, både på gott och ont. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 Sjöborrar är duktiga algätare. Kirurg är bäst men kanske lite litet kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 10 september 2013 Författare Dela Postat 10 september 2013 Hur många eremiter tycker ni skulle vara lagomt? Har rätt mycket sten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 Hur många eremiter tycker ni skulle vara lagomt? Har rätt mycket sten.Jag har 30-40st i mitt rsm250. Blandade sorter och storlekar. De gör ett bra jobb och antalet känns ganska lagom tycker jag. Du kanske ska satsa på 15-20st lite mindre?!Med vänlig hälsning, Björn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 Beror väl också på hur många andra (sniglar) som konkurerar om samma föda. Jag har 5 eremiter tillsammans med 12-13 snäckor av olika slag och inte mycket alger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 27 oktober 2013 Författare Dela Postat 27 oktober 2013 Fortsatta problem med alger. Skaffade en Salarias som jag trodde skulle ha prataj i mitt kar men det slutade med att den knappt rörde algerna och svalt ihjäl. Nu har några acropora börjat dö från foten. Läste någonstans att det ev kan bero på att jag kört fosfatremover för hårt?Svårt det här :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 27 oktober 2013 Författare Dela Postat 27 oktober 2013 Började växa ut över stenen för att sen börja dö. Har börjat byta lite mer vatten och hoppas på det bästa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 3 november 2013 Författare Dela Postat 3 november 2013 Fick tips om kaliumbrist och det kanske inte är helt omöjligt, det låg på 300ppm nu efter två vattenbyten.Skall prova dosera Kaliumsulfat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 20 november 2013 Författare Dela Postat 20 november 2013 Akvariet tuggar på med fortsatta algproblem. Känner mig villrådig men kämpar på med manuell borttagning.Köpte en Clowngoby (Gobiodon histrio) som försvann efter någon dag. Hade gett upp hoppet när jag såg den sitta på en sten en vecka senare. Kaliumdoseringen har gjort susen och det flesta koraller börjar se betydligt piggare ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Markus321 Postat 20 november 2013 Dela Postat 20 november 2013 Har endast haft sådana alger i avrinningskoppen men då jag har rensat lite i den så har det åkt ut små tussar i karet som min palettkirurg har ätit upp. Hur har det gått med sumpen?Sent from my GT-I9300 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 20 november 2013 Dela Postat 20 november 2013 Vilken typ av alger är det- Jag har sjöborrar i mitt. Grymt effektiva algätare. Mespilia och diadema Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 20 november 2013 Författare Dela Postat 20 november 2013 Hur har det gått med sumpen?Den står och samlar damm just nu, jag påbörjade bygget av overflow men jag blev osäker på design.Vilken typ av alger är det- Jag har sjöborrar i mitt. Grymt effektiva algätare. Mespilia och diademaJag gissar på håralger, har en diadema men den verkar helt ointresserad av de längre algerna.Hade en Salarias tidigare men den var också helt ointresserad av algerna. Nafsade lite men åt inget. Sjöharen åt en del men fastade under en vält korall och dog :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 26 november 2013 Författare Dela Postat 26 november 2013 Senaste tillskottet som håller låg profil, en Gobiodon histrio. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.