Gå till innehåll

Hur länge finns Vita Prick kvar i akvariet?


Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har haft fiskar med vita prick tidigare. Nu har karet körts utan fisk i ca 3,5 mån och jag planerar att skaffa nya fiskar. Det ända som jag har haft att mata är min puts räka och mjukisar den senaste tiden. Har haft uvc på när prickarna fanns men den pajade efter att fiskarna blev friska och hade inga problem. Jag sålde bort fiskarna inför en utlandsresa.

Jag har införskaffat annan uvc nu men den är inte inkopplad än.

Finns det risk för att det fortfarande finns prick i mitt kar?

Hur många dagar bör jag köra uvc'n innan jag släpper i nya fiskar?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 veckor utan fisk så kan du känna dig bombsäker. Jag har läst en hel del om det på sistonde då jag snart skall sätta alla mina fiskar i hyposalinitet & låta akvariet vara utan fisk.

UVC'n är inget du skall sätta någon tillit till när du köper nya fiskar. Det enda sättet att vara säker på att inte få in vita prick igen är att köra dina fiskar i karantän med hyposalinitet eller koppar innan du släpper ner dem i akvariet.

UVC kan aldrig bota eller få bort vita prick från ett akvarium, dock kan den hjälpa till att hålla nere antalet parasiter till en hanterbar nivå för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :-)

Speciellt från privatpersoner tror jag med tanke på hur sällan jag läser om korrekt karantän här på guiden. Desto mer finns att läsa om ozon, uvc och vitlök.

Men är säljaren en privatperson med rigorösa karantän rutiner så visst, då kanske man kan chansa. Men det räcker med en parasit för att infektera ett annars friskt akvarium.

Man måste vara medveten om att vita prick inte alltid syns på en fisk.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick är inga bakterier utan parasiter med en livscykel i 5 steg och de kan inte överleva utan ett värddjur.

Cykeln är:

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter.

Detta hittar du i reefkeeping-artikeln men jag tänkte jag skulle spalta upp det hela lite mer lätttilgängligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick är inga bakterier utan parasiter med en livscykel i 5 steg och de kan inte överleva utan ett värddjur.

Cykeln är:

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter.

Detta hittar du i reefkeeping-artikeln men jag tänkte jag skulle spalta upp det hela lite mer lätttilgängligt.

Tack för den besparingen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar sötvattens dopp? Jag har läst att det funkar utmärkt och det verkar gå fortare? Är det någon som kan berätta lite om deras erfarenhet med sötvattens dopp och hur resultaten blev.

Tack på förhand!

-------------------------------------------------------------

Jag läste också att det är bra att ha ett skum filter i karantän tanken från display karet, men om man väljer att behandla med koppar skulle man inte döda bakterierna på filtret och då göra den obrukbar eller onödig att ha där i?

Ändrat av Aquario
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så farligt att sötvattens doppa fisken, dock klarar inte alla fisk arter av det, och det finns fiskar som utsöndrar gift via sitt slem och kan riskera att förgifta sig själv. Ormet la ut riktigt bra fakta som jag läst. Det finns flera olika sätt att bli av med parasiten dock finns det risk att den införs i akvariet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst om parasiten har jag valt att sötvattens doppa fisken i 3 min sen i karantän med Hyposalinitet i en månad.

Hur gör ni andra när ni håller flera fiskar i karantän. Har ni dem i separata system då eller i delar de på samma vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så farligt att sötvattens doppa fisken, dock klarar inte alla fisk arter av det, och det finns fiskar som utsöndrar gift via sitt slem och kan riskera att förgifta sig själv. Ormet la ut riktigt bra fakta som jag läst. Det finns flera olika sätt att bli av med parasiten dock finns det risk att den införs i akvariet igen.

Jag är av den typen som acklimatiserar ny fisk för att försäkra mig om att den ej blir stressad. Kan tänka mig vad ett sötvatten dopp utan acklimatisering gör med fisken.

Sen är jo frågan om vad är bäst, stressa en fisk eller eventuellt försäkra sig om att den är parasit fri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Japp, den håller jag på att förbereda för. Vet inte riktigt vad jag skall använda som gömställen som torkar ut fort, köpte PP-rör-delar på biltema men de flöt.

jag brukar ta en blomsterkruka som jag har slagit sönder på ena sidan så det blir mer som ett U så riskerar man inte att den rullar runt i vattnet pga av strömmen. man brukar även då en stor del till som jag även den lägger ner så det finns lite alternativ för fisken. det har fungerat bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blomkrukor i karantänen idag, men jag är inte säker på att det är "säkert".

Jag ville ha stora pvc-prylar som jänkarna men det är så dyrt i sverige med pvc i stora storlekar.

Det kommer nog gå hur bra som helst med lite trasiga blomkrukor, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...