Gå till innehåll

Får inte ned fosfat


suezen

Rekommenderade inlägg

I mitt kar med ca 350 liter vatten har jag sedan uppstarten i början av April haft fosfatnivå på ca 0,2 ppm (mätt med Hanna Checker och Salifert). Då jag vill komma ner på ca 0,05 så har jag sedan två veckor tillbaka haft en strumpa med ca 180ml Rowaphos i sumpen men konstigt nog har inte fosfathalten gåt ner något. Jag vet att reaktor skulle vara bättre än filterstrumpa men enligt tillverkaren så ska strumpa fungera så någon skillnad bord det det ju bli.

Kan tillägga att jag matar sparamt, dock använder jag kranvatten men jag har mätt och det har 0ppm fosfat enligt Hanna checker.

Är det någon av er som kört Rowphos (eller annan fosfatremover) i strumpa med bra resultat och hur mycket har ni i så fall doserat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väldigt begränsat med plats i min sump men det skulle eventuellt gå att klämma in en. Behöver jag i så fall en separat pump för reaktorn eller brukar man låta returpumpen köra vattnet genom reaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att köra fosfatreaktorn med en avstickare från returen men mitt tipps är en liten pump och en minireaktor.

Det finns små varianter som håller några dl och det skulle nog räcka för ditt kar, dom klassiska deltec filtren är förövrigt bra men lite väl stora.

Kom ihåg på att järnbserad media som rowaphos inte skall tumla runt utan ligga stilla i reaktorn(därav är et bra med en lite reglerbar pump).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...