Gå till innehåll

Timmpas kubik


timmpa

Rekommenderade inlägg

Startar en liten tråd om mitt nya bygge som kommer att få ta form under en längre tid då tid och pengar går åt till så mycket mer :)

Akvariets är i formatet 2300x650x650mm och det ger ca 970L + en liten sump på 180L och ev en liten tank för fraggar eller ett refugium för alger och så.

Teknik kommer att köpas in allteftersom man gör fynd eller bara ger sej den på att den ska jag ha :P

Ang belysningen har jag inte en susning på vad man ska kunna få ihop men lutar åt en diy led lösning då man kan bygga på lite som man vill.

Och vad ska då gå i tanken...jag gillar en blandning av lps och olika mjukisar och om det bär sej bra så kanske lite sps:er men det får tiden utvisa.

Så alltså karet inköpt...in buret...på 2 pers...man va lite svettig men skam den som ger sej ;)

lika så sump karet finns så det som ska ske här näst är ju bygga bänken och här vet jag inte om den blir i trä eller om jag svetsar en egen i stål.

Det är endå lite mera en 1,5 ton som ska stå på bänken så !!

och vad är en tråd utan bilder...så här kommer ett par :)

Lite bekymrad innan lyftet va man..

post-5875-14468930136648_thumb.jpg

in buret i rummet...phhhuuu

post-5875-1446893013683_thumb.jpg

och så klart måste man skrubba så fort det bara går ;)

post-5875-14468930137099_thumb.jpg

Ja vi får se vart och när det bär av till nästa gång.

/timmpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha....ja lite moraliskt stöd är ju aldrig fel :smiley9:

Funderar på det där med att borra karet eller om man ska köra overflow boxar då jag känner mej lite så där att "borra" glaset.

Men det är väl som det brukar....det är bara ta en glasbit och testa på ett par ggr.Sen är frågan borra i botten eller ena gaveln??

Långt kar blev det....men man tänker som vanligt med tumma trät i handen med lite torr måttning......ääähh 230 det är ju inte så stort....men det va de ju :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har kollat på en hel massa lösningar på olika boxar...men borrat är nog snyggast....får se om man kan lura hit någon som kan borra ;)

Har skaffat lite grejer som tex kalkwasser reaktor,zeofilter men vet inte om man ska köra det eller hur det blir...letar skummare men ser ut som det blir billigare och köpa en utanför landets gränser än att handla den lokalt tyvärr.Men har ju ögonen öppna på köp/sälj så klart ;)

Och sen ser det ut som jag gör en bänk på jobbet i stål ist för i trä då jag vet inte är en snickare :)

Sumpen ska det fixas lite med..kapa lite glas skivor och se hur man vill ha den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

ha ha ja tyvärr så sålde jag karet för ett tag sen...dålig på att uppdatera mina små hyss ;)

Finns nu i Helsigborgs trakten...å det är en rolig historia...när dom skulle hämta det :)

2 st stora skåne pågar jag och sambons lille bror(Janne)..så på 4 inga problem....men problem blev det då dom knappt orkade lyfta ner det från ställningen he he he.....så ner med det på ett par köks stolar..jag kollade till på Janne och frågade

-orkar du -ja för fn sa han

sa då till ett par riktigt ben skakande pågar att om vi bär ut det vill jag nug ha pengarna innan...och om vi inte når hela vägen fram så lär dom få suga i lite så man får andas ;)

sakt å gjort vi knalla ut med det och in med det i deras hyrbil...lagom svettiga men helt och utan missöden....sa till dom att vi tog karet så nu behöver ni bara ta ställningen.....men den rådde dom inte på ha ha ha

så vi fick ta den med men med hjälp dock ;)

artig som man är så tog vi hand,klappa igen dörrarna och sa lycka nu till att bära ut det

och de va det sista jag hörde om karet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...