Gå till innehåll

Flytta akvarium


Ahlin_88

Rekommenderade inlägg

Tja!

Hastigt och plötsligt råkade jag gå och köpa ny lägenhet och flyttar om drygt en månad.

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska fixa flytten av mitt 360-liters akvarium på enklast möjliga sätt och behöver lite tips och råd...

Min tanke är att lägga all sand och levande sten i 50-liters plastlådor med lock och försöka få dom täta så dom hålls fuktiga.

Djuren tänkte jag placera i transportpåsar som jag sedan också placerar i en likadan plastlåda, den plats som blir över fyller jag med fler påsar med bara vatten för att få med så mycket som möjligt.

Har 4st 25-litersdunkar som jag tänkte ta med akvarievatten i.

När karet sedan är flyttat tänker jag fylla i det vatten jag har med mig, ca 1/3 av akvariets volym, och resten med nytt vatten. När vattnet sen är färdigt tänkte jag fylla det igen med sand, sten och fisk.

Räknar med att detta tar nån dag eller två så under tiden tömmer jag ur fiskarna ur påsarna i den låda dom fraktats i och låter dom bo där så länge med cirkulation, värme och allt dom behöver.

Nån som har nått bra tips på hur jag kan göra detta så bra och enkelt som möjligt? Någon som vill komma och bära? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tömt karet på sten, fisk och vatten endast. Sanden hade jag låtit vara kvar med endast lite vatten i.

Jag hade nog inte låtit fiskarna vara i en liten låda det stressar de nog ganska rejält tror jag. Det som tar mest tid är väl att fixa scapingen som man vill ha den annars är det ju i princip bara fylla upp det och koppa in fiskarna.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra som MarinaS föreslår.

Låt sand och lite vatten vara kvar i akvariet. Sen när det är på plats så fyller du upp med vattenhinkarna som du hade med dig och börjar sedan koppla in fiskarna. Borde vara mycket mindre stressigt för dem än att få spendera så lång tid i en plastlåda.

Låt sedan tiden att fylla upp akvariet till kanten igen ta sin tid så att inte fiskarna får en "chock" när du fyller på med nyblandat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om du inte har ett extra kar att ställa upp i nya lägenheten dit du kan flytta allt levande så kan man nog inte göra på så många andra sätt än ditt föreslagna.

Jag använder mig av clas olssons 55-literslådor för mellanförvaring av levande men har köpt ett 160L kar på blocket inför flytten om några veckor. Nu är det bara flytt in till ett annat rum under tiden jag får nya golv men det kommer förenkla ganska mycket.

Det finns ingen anledning att spara på gammalt vatten om det nu inte är så att du får problem med att göra nytt vatten i tid i den nya lägenheten.

Blir det inte väldigt tungt att bära ett 360L kar med sand & lite vatten i? Jag skulle aldrig ens försöka.

Ändrat av ormet
*Hela guiden vaknade och svarade samtidigt :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till hornbach och köp ett 160l för 569 att mellanlagra koraller och fisk i, det gör att du kan ta det lite lugnare med allt.

Sanden skulle jag nog byta

Exakt så gjorde jag vid senaste flytten, det var guld värt att kunna ta den lugnt med uppställningen av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har kört en flytt kolla på min blogg hur jag gjorde detta.

Var dock försiktig med plast lådorna då handtagen lätt kan gå av (även om dom borde klara upp till 50L) på dom vilket jag fick erfara som tur var det bara lite levande sten som hamnade på gatan :)

Lyckatill!

/Zoltan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm sanden kvar i karet vid flytt.....bara det inte blir för tungt.....har sätt när botten glaset poppat ur när dom gjort så...men det såg kul ut....deras miner då menar jag :)

nä hade nog flyttat pö om pö och haft ett löst kar för mellan hantering :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska flytta under nästa vecka/helg och har kommit fram till att den föreslagna metoden med ett alvarium för mellanlandning måste vara det smidigaste. Alltså får mitt gamla 180 liters agera tillfällig landningsplats för fisk, anemoner och koraller, medans stenen får fraktas och stå lite i plastbaljor. Tanken att försöka lyfta och bära karet med grus och vatten i låter skrämmande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA!! Flytta akvariet med sand och vatten i skulle jag aldrig våga mig på!

Skulle inte heller va kul att visa flyttgubbarna akvariet dom ska bära som i sig väger 70 kg och dessutom har 25 kilo sand i botten, troligen inte så populärt ;)

Tror inte det är nåt problem med att låta djuren bo i lådorna. har bara 6 små fiskar och den största är inte större än 10-12 cm. Om jag fyller två 50-liters lådor med vattnet från dunkarna och lägger i några stenar och rör som dom kan ta skydd i så klarar dom sig säkert fint under den korta tid det tar att sätta upp akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...