Gå till innehåll

Är två firrar bättre än en?


Rekommenderade inlägg

Är det någon mer än jag som har gjort denna observation att en ensam fisk i Tex, karantän mer eller mindre mat vägrar?

Kan det vara för att det inte finns någon konkurrens om maten?

Eller för att den inte känner sig trygg, för den jag har i karantän nu bara gömmer sig och det har de andra ensamma fiskarna ochså gjort.

Det verkar som jag måste köpa en kompis för att denna ska överleva.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mycket gammalt trick är att i ett karantänskar/sjukdomskar alltid ha lite "skräpfisk" typ guppy eller andra fiskar. Dett för att det blir väldigt stressande annars. Fisk, och speciellt korallrevsfisk, är vana att se andra fiskar runtomkring sig. Avsaknad av kompisar skickar en signal - de gömmer sig - de har sett en fara som jag inte sett...... Du kan ta lite Guppy eller Black Molly och släppa i som sällskap så skall du få se på grejer. När vi sjukdomsbehandlade ciklider förr så hade vi aldrig dem ensamma - ensamma betydde att de i 90 % av fallen inte överlevde.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, går det att ha de fiskar du nämner i saltvatten en längre tid? Även om det är "skräpfisk" så vill man ju inte att de skall lida. Bara så jag vet då jag själv skall börja karrantän hålla nya fiskar f.o.m. nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, går det att ha de fiskar du nämner i saltvatten en längre tid? Även om det är "skräpfisk" så vill man ju inte att de skall lida. Bara så jag vet då jag själv skall börja karrantän hålla nya fiskar f.o.m. nu.

Det går utmärkt med bägge arterna att hålla dem i rent saltvatten för att inte tala om segelfensmolly som faktiskt i naturen kan fångas långt ut på öppna havet. Det kan vara lämpligt att koppa in dem i allt högre salthalt under några dagar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...