Datate Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 Vet inte när det kan bli dax, eller hur stort karet kan bli, men det jag grubblar mycket över såhär i ett startskedt är hur man bygger en mycket smidig vattenbyteslösning.Omständiga och bökiga vattenbyten var en av alla de orsaker som till slut fick oss att sälja revet och skaffa sötvatten istället.Nu när längtan efter ett nytt hemmarev blir allt starkare för varje vecka, så försöker jag hitta lösningar på alla de småsaker man störde sig på när man hade revet igång. Vattenbytena var således en sådan punkt.Tanken är att det borde kunna gå att få en en enkel å smidig lösning i sumpen, utan att krångla till det. En vattenbytesdel på mellan 50-100liter beroende på hur stort karet kan bli.Vill slippa ha hinkar ståendes runt karet i onödan!Vi kan väl börja där iallafall... Citera
Blåbert Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 Många använder sin osmostank till att blanda och förbereda vattenbyten har jag förstått. Tänker själv anamma detta framöver. Citera
Datate Postat 20 juli 2013 Författare Postat 20 juli 2013 Ok, tack för tipset, men hur funkar det?Då blir man ju utan påfyllning den dagen, eller hur lång tid det nu tar att blanda i salt, ordna allt och sen återfylla? Citera
Blåbert Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 Jag tänker mig såhär för ett 15 l byte varannan vecka:Kvällen innan ser jag till att ha ca 17-18 l i osmostanken. Då har jag kanske en l för mycket på morgonen. När jag skall till att blanda vattnet pumpar jag över det som är för mycket i sumpen och stänger sen av ATO. Vattnet i osmostanken håller nu samma temp som akvariet då det är ett separat fack i sumpen. Så i med en streamer och blanda till salt till rätt salinitet (lite extra då skummaren tar lite salt, man lär sig det).Det nya vattnet får stå och blanda någon timme kanske. Sen stänger jag upp och nedled ingar från sumpen med kranar (och stänger av returpumpen).. Ur med skummare för rengöring och sen skrubba och damsuga sumpen i samband med att jag suger ur 15 l.Sen med det nya vattnet i sumpen, öppna kranar och igång med returpump.Se kan man passa på att torka ur osmostanken oman vill och sen börja fylla den med nytt osmosvatten. ATO sätts igång igen märan har tillräckligt i den.Typ så. Citera
Datate Postat 20 juli 2013 Författare Postat 20 juli 2013 Ok, då är jag med. Fungerar säkerligen perfekt på ett mindre system, men nånting säger mig att det blir bökigare när man har ca 50liter osmosvatten och man skall göra vattenbyten på mellan 50-100liter varje gång.Första steget är väl att skaffa en bättre osmos än den vi körde med, som med vårt taskiga vattentryck gav typ 25liter/dygn... Citera
Blåbert Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 Jag glömde att tacka @sune som kör i princip såhär med runt 1000 l i systemet, så det är skalbart. Dock så är det kanske inte tillämpligt vid mer än ca 10% byten Citera
Datate Postat 20 juli 2013 Författare Postat 20 juli 2013 Sedär, då hade jag tokfel heheNej, mer än 10% bytte vi aldrig i något av våra kar, men skulle volymen hamna runt 1000liter så blir ju även 10% en del...Tror jag läste lite för snabbt första gången. Nu är jag med på riktigt heheKlart smidigt å slippa en extra tank. Citera
cheva Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 du kan bygga en sump med 50 liters vatten bytes fack plus du kan ha det som karantän Citera
Fiffe Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 Jag har ett extra kar mellan kar och sump som jag kan koppla förbi.När karet inte är en del i cirkulationen tömmer jag det med en kran direkt till avloppet. Sen trycker jag på en knapp och karet fylls med osmos.I med med nytt salt. Sen kopplar jag på karet igen med en kran.Tadaaaa! Inget spill och smidigt som attan. Blir inte ens våt. Men det kräver ju lite utrymme.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Datate Postat 20 juli 2013 Författare Postat 20 juli 2013 Fiffe: Jaadu, har man såna möjligheter så kan man vara lycklig hehe. Dock borde man kunna utveckla någon variant av det som får plats undet ett längre kar... Citera
cheva Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 jag öppnar kranen så går inte vattnet i genom facket pumpa ut vattnet i med nytt och salt när det är färdigt stäng kranen vips blandar det automatiskt Citera
Datate Postat 21 juli 2013 Författare Postat 21 juli 2013 cheva: Ser intressant ut. Förklara lite hur din sump funkar, dvs vad du har de olika facken och tankarna till. Hur stort (vilka mått) har huvudkaret? Citera
henriksmalinl Postat 21 juli 2013 Postat 21 juli 2013 Denny(cheva) har byggt en precis lika dan till mig som hans egna, och det fungerar hur bra som helst!! Är jättenöjd med den lösningen. Kan ha det som vattenbytardel eller som karantän till nya fiskar och koraller! Citera
Datate Postat 21 juli 2013 Författare Postat 21 juli 2013 Ser onekligen mycket smidigt å enkelt ut! Citera
Fiffe Postat 21 juli 2013 Postat 21 juli 2013 Är det inte enklare att ha bytesfacket först och sedan bara flytta eller dirigera om avrinningsröret till nästa fack om man vill isolera första?Borde vara enkelt om man har slang istället för styva rör eller med en ventil/kran med två utgångar.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Emil_kba Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Är det någon som har en skiss på hur en sump med bra vattenbytardel ser ut? Citera
Vandal Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 http://www.pny.se/aquarium/diy_sump.phppeter har tyvärr lämnat forumet, men han är ggrym på diy... Citera
Emil_kba Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Den sumpen va verkligen genomtänkt! Finns det fler/ enklare sett att göra på? Citera
Guest Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Jag har en 20l påfyllningstank när jag ska byta blandar jag vattnet där när det är stabila värden på vattnet låter jag det gå ca 5h till för att se så inget ändras.Sedan stänger jag av pumpen till påfyllningen tömmer ur 20 l från karet drar igång påfyllningen och fyller på RO vatten i påfyllningskärlet klart. Citera
Guest Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Det där med att konka och få ont i ryggen är ingen hitt. Citera
Emil_kba Postat 1 augusti 2013 Postat 1 augusti 2013 Nej verkligen inte, och man spiller ju alltid.... Citera
Datate Postat 1 augusti 2013 Författare Postat 1 augusti 2013 Konka 20-litersdunkar från övervåningen ner till akvariet på nedervåningen är ingen hit nej...usch....Synd att man inte har badrum på samma våning som akvariet, eller åtminstonde en tvättstuga... Citera
hanst Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Kolla min tråd hur jag har löst "bypassen" i mitt kar, jag tycker att det funkar riktigt bra. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.