Gå till innehåll

Ytavrinning utan box


Curtus

Rekommenderade inlägg

Jag har 2st borrade hål för 50mm rör i mitt kar men ingen box runt.

Tidigare har det ju bara varit 2 raka rör och min plan var väll att göra likadant, köra ena röret som hävert och andra som reserv. Och styra med hjälp av kulventiler.

Kan jag göra på något bättre sätt?

Måste jag på något sätt ta hänsyn till dimensionen på rören när det gäller returen sen, jag antar att jag kan styra flödet via kranen?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt från ytan kommer hävert röret att sluta ? Du måste tänka in den volym vatten som kommer ner i sumpen om returpumpen står still.

Anledning till box är flera.. Men framförallt säkerhet som huvudsyfte.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar och fråga=)

Precis sånt som jag behöver få fram.

Hur långt under ytan bör ett sånt rör sitta för att det inte ska suga luft? Så man har något att räkna på.

Skulle helst vilja slippa boxen då de borrade hålen sittar lite illa till (boxen skulle stjäla väldigt mkt yta).

Kom gärna med förslag hur jag löser detta på bästa sätt, både funktion och säkerhet.

Mvh Patric

Hur långt från ytan kommer hävert röret att sluta ? Du måste tänka in den volym vatten som kommer ner i sumpen om returpumpen står still.

Anledning till box är flera.. Men framförallt säkerhet som huvudsyfte.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ska använda mig av de hålen jag har nu så tror jag det bästa faktiskt blir att limma en box längs väggarna.

Isåfall blir boxen 400x260mm invändigt mått, och det ska ju räcka för karet och flödet.

post-4468-1446893018464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följdfråga:

Hur hög bör jag göra boxen?

Från botten av karet till nederkant på stagen är det 665mm. Säg att jag vill ha vattenytan på 660mm, hur hög bör jag då göra själva glasdelen på boxen? Så att jag har plats att limma dit kammen också.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker man ju borde funka, frågan är hur hög man måste göra boxen då för att man ska kunna ha hävert på ena röret?

Dum fråga, men kan man inte göra en box som svävar i vattnet?

Tänker mig att man har genomförningar på rören högre upp också och då fylla med sten under för att täcka rören typ.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att ni har ju genomförning i botten av akvariet då sticker ju rören upp om man då tar och sätter genomföringar igen på rören så får man ju boxen att "sväva". Sedan vet jag inte hur dessa genomföringar ser ut men inom mekaniken så är det bara en klämanordning med packningar. På detta sätt blir ju inte boxen så "hög" glasmässigt sett. De "synliga" rören under gömmer man med sten runt om. Sedan kan man låta stenen bygga över vattenytan så att ev. djur kan få en "torr" plats att vara på vilket man sett på andra sidor.

Ja ja bara mina dumma tankar i denna värld som spelar mig ett spratt varje dag.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart kan man köpa dessa?

[ATTACH=CONFIG]99797[/ATTACH]

Finns såna att köpa, finns även såna man skruvar fast på ett rör om man har intern genomföring från botten men då får man ett fult rör mitt i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...