Gå till innehåll

Lite led-funderingar...


Datate

Rekommenderade inlägg

Sitter å kollar lite granna på leds på ebay och ser att det finns mängder av olika chip i olika prisklasser, styrkor mm...

Min första undran är om man kan bygga en led-ramp av vilka chip som helst, eller om vissa är mer lämpliga än andra (syftar inte på färgtemp mm nu). Är det stor skillnad på olika märken t.ex. Är det bara cree som gäller eller kan man köpa vilka china-ship som helst utan att göra bort sig?

Förr verkade de flesta bygga med 3w-ship, men nu verkar många bygga med både 10w och 20w...vad blir skillnaden om man bygger med samma totala watt-mängd?

Sen undrar jag lite över om man rent hypotetiskt skulle låtsas att man hade ett normalt 720-kar (200x60x60) hemma...vilka chip och hur många totala watt skulle behövas för SPS-ljus i istort sätt hela tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt blir det ju lite spridda skurar när man ska generalisera om watt/L - alla som haft möjlighet att jämföra vet att det är en enorm skillnad på en 250w metallhalogen i en T5combo-ramp jämfört med samma lampa i t.ex. en Lumenarc reflektor.

LED´s skiljer ju mellan olika tillverkare, CREE påstås ju ha bortåt 25-30% mer output än de flesta andra osv...

Men, LED´s penetrerar vatten bättre än MH och T5 - det blir mindre reflektioner och spilljus ut i rummet, LED´s med linser verkar ju inte ha några problem med att nå 70cm ner osv.

Så generellt sett, så brukar man kunna halvera sin gamla effektförbrukning med LED`s - men inget är ju hugget i sten, ibland får man lägga till eftersom spridningen/täckytan kan vara mindre beroende på konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara ha RB och vita blir inte super..... Du skulle kunna byta ut några RB till några som ligger mellan 420-435 och 435-450 för o täcka in den del som är mest fotosyntetisk för koraller.

Det tåls att diskuteras, mig veterligen har inte t.e.x Manne några lampor under 450 nm, o jag hade inga i mitt 500 liters (under större tiden iallafall:)).

Manne har en kanontillväxt och när ja krämade som mest så gick det nästa 3 KH om dagen utan att ha några lampor under 450 nm. Visst ja hade några Acropora som inte växte i rasande fart men en del vart det riktig fart i :)

Däremot tror jag att bredd i spectrumet är possitivt för tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar/inlägg!

Undrar dock såhär i ett extremt tidigt skede om t.ex de ovan länkade ledsen är något att satsa på, eller om det är "skit-leds" som inte är värda sina ganska låga pengar. Är blir det på något vis mycket bättre med mycket bättre chip!?

Märk väl att mina frågor är högst hypotetiska då jag inte ens vet om en tillbakakonvertering är aktuell inom de närmaste 2 åren...men hoppas på kortare tid...

Satt å skissade i huvudet på en "ramp" av 2st 180cm långa rätskivor med vardera 25 10W ledar. Monterade med ca 16cm mellanru mellan rätskivorna. Skulle bli från frontglas till första rätskiva 12cm. 12-10(rätskiva)-16-10(rätskiva)-12. Sen ca 7cm mellan varje led.

Borde inte en sådan uppsättning skapa ljus över ett helt standard 720? (200x60cm)

Sen skrev jag 30 RB och 20CW....men funderade lite på en uppsättning på 28 RB, 16 CW och 6 UV (av något slag). Gillar ganska blått ljus, även om det inte skall vara genomblått....

Vattendjupet borde ju bli ca 52-53cm med avrinning och sand.

Vad använder man sen för drivning till ett sådant system?

Har läst att många använder "jannes kort" som tydligen skall kunna funka som ljusstyrning utan akvariedator mm....är det något som fortfarande byggs och vad har dessa kostat?

Känns ju so det måste vara något mer som kostar så mycket då många pratar om kostnader runt 3-5000kr för hemmabyggen, men med de chip jag hittade så skulle inte ledsen kosta mer än 1000-1500kr. Rätskivorna 300kr... Vad har jag missat, eller är styrkort och drivers så dyrt att det ändå hamnar en bit över 4000kr för 500W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart är att våglängderna mellan 410 och 470 har betydelse för fotosyntesen hos zooxanthellerna. Vad som saknas förut har varit att man kunnat inrikta sig direkt på 410 - 440 nm utan fått förlita sig på "spilldelen" från royal blue (oftast mellan 445 och 455). Om en LED har en våglängdstopp vid ca 450 nm så lämnar den normalt ljus mellan 420 och 480 nm. Inte så mycket vid "ändvåglängderna" men om man har många dioder så blir det en hel del fotoner även i dessa våglängder. Den normala fördelningen mellan RB och vita (när de vita ligger kring 6500 K) har varit mellan 2:1 och 3:1. Denna mängd RB har givet en hel del fotoner i våglängderna 420. Det nya nu är att man kan använda dioder som har sin topp vid 420 och därför mer riktat ger dessa viktiga våglängder. Exempelvis Dream Chippet har de blå diodernas toppar på 420, 430, 445 och 455 nm. Här kan man då också minska mängden blått i förhållande till vitt och ha högre K-tal på de vita. Blå till vitt är 1,5:1 hos dreamchippet. Jag har nu haft möjlighet att jämföra ett nytt 5 kanalers chip (Lumia 5.1) (50st 45 mil LED -> 50 - 100 W) med ljuset hos det ursprungliga dreram Chippet. Lumian har följande uppsättning:Channel 1 – 4500K neutral white

Channel 2 – 450-453nm royal blue

Channel 3 – 427.5-430nm hyper violet

Channel 4 – 660-665nm deep red / 492.5-495nm turquoise

Channel 5 – 410-412.5nm violet / 470-472.5nm blue

Mina intryck än så länge (har inte kunnat köra kanalerna 1-3 samt 5 på högre än 300 mA (max 700 mA)) är att den vita kanalen är för gul. Den funkar inte ensamt (det gör de två vita på Dream Chippet) - då är det alltför gult. Återkommer när jag testat mer.

Detta om våglängder men tillbaka till Datate´s fråga om alla LED är likvärdiga. Mitt svar där är nej, framförallt om man köper på Ebay. De multichip som finns görs av olika LED tillverkare och de som är bäst när det gäller multichipkonstruktioner är Epiled och Epistar. När man köper bör man se om försäljaren uppger vilket märke de har användt eller inte. Man skall också vara lite vaksam när man ser storleksangivelserna. De anges i "mil". Har LEDen en storlek på 42 och under så är det sk 1 watts LED och klarar bara 350 mA. Är storleken 45 mil så är det 2,5 - 3 watts LED och varje enskild LED kan köras i 700 mA. Det finns försäljare som säger sig ha 10 W LED med storleken 45 mil men anger högsta ström till 1050 mA. Ett sk 10 watts LED består av 3 st parallellkopplade rader av vardera 3 seriekopplade LED. Kan varje enskild LED bara ta 350 mA så blir strömmen för hela chippet just 1050 mA. Men är det ett äkta 45 mils LED så klarar varje LED 700 mA och chippet totalt kan köras på ca 2000 mA som max. Av de försäljare jag sett så är det bara AC-RC som ärligt uppger tillverkare och annat. De har också ofta med ett spektogram också. Jag köper mina multichip från dem - då vet jag vad jag får. Observera att de har två försäljningskanaler med delvis olika innehåll. Ett är www.ac-rc.net och den andra är på ebay. Priserna skiljer lite - oftast lite billigare på www.ac-rc.net

Sedan finns det dom som säger att man inte skall använda annat än Cree, Osram, Philiphs eller Bridgelux LED. Dessa finns inte som akvarieanpassade multichip i dagsläget. Min erfarenhet är att Epistar och Epiled fungerar minst lika bra - när det gäller 430 och 420 så använder även en del av proffsen Epileds LED.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...