MattiasN Postat 27 juli 2013 Postat 27 juli 2013 Har en gammal Deltec P601, har tyckt den är lite oeffektiv under hela tiden jag haft den, typ 2år, och gjorde en egen gasåtervinning för ett tåg sedan. Kopplade in en ph-mätare(kalibrerad) häromdagen och efter en halva med gas på så ligger ph på strax över 6, trots att reaktorn då har så mycket gas i sig att man ser små bubblor stiga i hela reaktorn och återvinningen skickar runt olöst gas. Finns det nått sätt att förbättra gasens löslighet? Kraftigare pump (Aquabee 2000 idag)? Andra idéer?Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera
MattiasN Postat 27 juli 2013 Författare Postat 27 juli 2013 ska tillägga att flödet är lågt, under 1droppe/s och om jag skruvar upp gasen om så bara lite lite blir reaktorn full med bubblor på relativt kort sikt. Idag låg ph på 6,3 när gasen satte på, nu två timmar senare 6,21....Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera
_Manne_ Postat 27 juli 2013 Postat 27 juli 2013 Ska inte Ph vara över 8?Inte i en kalkreaktor.. Läs hela tråden dvs två inlägg så förstår du.Mvh Manne Citera
Lasse Postat 27 juli 2013 Postat 27 juli 2013 Jag vet ju nu inte hur din kalkreaktor och inlösningen ser ut. Det bästa sättet jag kan tänka mig att lösa in gasen är att sätta ett injektoravstick direkt efter pumpens utblås och bubbla in gasen där. Sedan är väl 6,2 rätt så bra värde för att kalken skall lösas upp.MVH Lasse Citera
MattiasN Postat 27 juli 2013 Författare Postat 27 juli 2013 reaktorn suger in gasen i ett "vanligt" instick strax innan pumpen, tanken är väl att bubblorna ska slås sönder av pumpen. Jo, runt ph 6 är väl okej egentligen men tycker det borde gå att sänka mer Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera
greger Postat 27 juli 2013 Postat 27 juli 2013 Säker på att pH probe>/mätare funkar som de ska? Citera
MattiasN Postat 27 juli 2013 Författare Postat 27 juli 2013 Säker på att pH probe>/mätare funkar som de ska?nja, kalibrerade innan jag satte i den, men visst kan det vara så att den inte ger riktigt rätt värde... Ska ordna nya kalibreringsvätskor när jag får möjlighet!Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.