Gå till innehåll

Vad för djur bör jag köpa för kampen mot alger?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Jag håller på och kör in en revpelare och efter 2 veckors jobb har algerna tagit över total.

De liknar bryopsis eller cladophora och växer på sanden och toppen av revpelaren. Bild från reeflex med liknande gröna alger.

Mina vattenvärden är helt ok med de tester jag har.

Vad blir bäst för mig, Sjöborre, sjöhare eller en mithraculus sculptus?

Kommer köra ner till närmsta affär i eftermiddag.

MvH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett AM Blenny så någon sump har jag inte. Men där finns ett fack som jag nog kan odla macroalger i. Får lägga ut en annons och se om någon kan sälja och skicka lite till mig.

Har du PRO versionen med den där lampan eller blir det ett eget ljus bygge igen ? Lite avis faktiskt.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du PRO versionen med den där lampan eller blir det ett eget ljus bygge igen ? Lite avis faktiskt.

Mvh Manne

Pro versionen. Men har inte köpt controllern än. Blir nog denna månaden :)

Riktigt trevligt kar. Kommer en tråd när det ser anständigt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pro versionen. Men har inte köpt controllern än. Blir nog denna månaden :)

Riktigt trevligt kar. Kommer en tråd när det ser anständigt ut.

Nu blev jag avis!! Stog hos Ted för ett par månader sen och såg en låda på golvet med just en PRO variant.. Var så nära men visste att regeringen hade halshuggit mig med ett tredje kar hemma.. Hade fått hotta ut kuben isf.. Vilket blir en förminskning av kar.. O det förstår jag inte ;)

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var faktiskt regeringen som tyckte jag skulle ha nytt och köpte det till mig med bänk och allt. Här kommer ett smakprov innan algerna tog fart.

[ATTACH=CONFIG]100038[/ATTACH]

Nästan så man vill byta regering med dig ;) .. Ser bra ut "innan" algerna fått fäste..

Du får ta en Skåne tur o fylla upp lite i karet helt enkelt , både städare o lite fragment hade väl passat bra gissar jag.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade passat väldigt bra. Dessvärre har jag inte haft tid till det. Men snart så lugnar sig jobbet och då ska det nog bli lite tid till det. Blir till att skrubba pelaren och byta vatten ikväll,,, om jag hinner.

Hör av dig om du är i närheten iaf.. Dock sista semester veckan för vår del..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du neråt Fredrik så har jag en riktigt bra snäcka som har rensat mitt kar på alger som jag kan tänka mig att bli av med och även en stor bunt med chaeto-alger som du kan få ett rejält knippe av. :) Bara att hojta till.

Perfekt, vad är det för intressant snäcka? Vi ska nog till Malmö om 2v så kanske hör av mig då om tiden passar och ser om du vill sälja den. Detsamma gäller cheato :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...