Gå till innehåll

Byta MC500 mot vad? (ljudnivå)


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har idag en Deltec MC500 med ett nytt silencer kitt (svarta pumpen), rengjord impeller osv och även en hemmabygd ljuddämpare för luftslangen.

Har förstått det som att den låter ungefär som den ska med de förutsättningarna, men i mina öron lever den nästan om för mycket.

När man väl drar ur sladden till den så blir det en "aha" upplevelse.

Finns det någon annan skummare som är ungefär lika bra gällande skumning som en MC500, men som är tystare? Är de nya med vita pumpen tystare?

Vill inte ha en påhängsskummare då det förstår lite väl mycket av intrycket från karet, räcker med 500:an som sticker upp idag. Bredden på skummaren får inte överskrida 9-10cm, då ryms den inte bakom LS:en. Djup & höjd spelar dock inte så stor roll.

Karet är ett Juwel Rio med hyffsad belastning.

OM det nu inte finns något bra alternativ, så skulle kanske en lösning vara en överrinningsbox ned till en liten sump som bara rymmer en skummare och sen tillbaka till karet. Då kan man ju byta skummare helt & hållet då det inte måste vara en "in-tank" skummare.

Öppen för alla förslag! Lägger upp någon bild där man ser hur det ser ut idag.

Skummaren bakom vänstra LS:en.

DSC_0001copy_zpsd6b2626d.jpg

Så här ser skåpen ut om man skulle bygga en sump för skummare. Vänstra skåpet är ledigt.

DSC_0011_zpsc6c0b124.jpg

Så här sitter skummaren idag sett uppifrån (gammal bild innan uppstart).

image_zpsf82f7f56.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa förläng luftslangen och dra den bakom akvariumet. Från nippel

Det blev en stor skillnad till det bättre med min ljuddämpare som består av en slang från nippeln in i ett fotoburk med vadd och sen en ny slang ut från den.

Men det som lever om mest nu är nog pumpen och vibrationer från den. Blev bättre då jag la lite filtervadd på sidorna av den, men inte så tyst som jag hade velat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela beror lite på vilken version av mc500 du har "mk 1" versionen med gamla pumpen, gummibussningar och lös impeller-axel "skramlar" ju en del - men det finns ett silencer kit med siliconbussningar och dämpningar att köpa för kaffepengar.

Mkll versionen är svart pump med röda siliconbussningar med keramiska inlägg och fast impelleraxel - betydligt tystare.

Mklll versionen är den nuvarande med den vita pumpen - verkar motsvara MKll på det stora hela.

Deltec mc500 är relativt ensam herre på täppa i det här segmentet om man pratar hang in skummare - jag kan inte komma på någon rekommendation i a f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har en lös axel som jag satt på röda siliconbussningar & gummiskenor på undersidan. Antar att denna är Mk 1 då?

Kanske skulle siktat på att köpa en helt ny MkIII då om ingen har något annat tips.

Att montera överrinning med en liten sump är bortkastade pengar? Möjliggör ju att använda helt andra skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I första läget så tänker jag att en sump är lösningen, men problemet är att då måste du ha en returpump och de flesta vibrerar och låter för j-ligt. Men om man ändå ska göra något och vill ha en någorlunda tyst sump så till att börja med så måste den vara ganska stor så att skummaren får mycket vatten runt sig, alltså inte för nära en glasvägg och sedan ska den stå på någon typ av filtermatta. Faktiskt så säljer fish-street en skummare som är skapligt ok för ett akvarium i din storlek. Stefan Mohlin hade en sådan ett tag (skicka ett pm till han o fråga vad den heter). OCh som returpump, köp en dc-pump och kör den på 1/3 av full effekt, då kan det bli ok.

Det finns de som tycker en Aqua-Bee pump är tyst.... Det är samma som att säga att en bensindriven gräsklipare är tyst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltihop förutsätter ju naturligtvis att pumpen inte är utsliten eller defekt på annat sätt - utslitna lagringar eller oscillerande impellrar skapar naturligtvis onödiga vibrationer, och i en resonant låda som en mc 500 eller 600 märks det ju tydligt

Yepp, jag tycker att Aqua.bee är en tyst pump, om man jämför med de flesta andra 50Hz-pumpar på marknaden.

Gräsklipparmetaforen handlar om en defekt eller utsliten pump ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I första läget så tänker jag att en sump är lösningen, men problemet är att då måste du ha en returpump och de flesta vibrerar och låter för j-ligt. Men om man ändå ska göra något och vill ha en någorlunda tyst sump så till att börja med så måste den vara ganska stor så att skummaren får mycket vatten runt sig, alltså inte för nära en glasvägg och sedan ska den stå på någon typ av filtermatta. Faktiskt så säljer fish-street en skummare som är skapligt ok för ett akvarium i din storlek. Stefan Mohlin hade en sådan ett tag (skicka ett pm till han o fråga vad den heter). OCh som returpump, köp en dc-pump och kör den på 1/3 av full effekt, då kan det bli ok.

Det finns de som tycker en Aqua-Bee pump är tyst.... Det är samma som att säga att en bensindriven gräsklipare är tyst...

Låter intressant! Kan man bygga dit en överrinningsbox som startar själv osv vid strömavbrott eller dylikt då? Det är ju viktigt om man skulle välja sumpalternativet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...