Gå till innehåll

LED time-points, intensivitet & ljusspectra


JonasW

Rekommenderade inlägg

Köpte mig 2st Mazarra-P moduler för ett par veckor sedan och började rätt snabbt fundera över hur man bör konfigurera dessa gällande time-points över dygnet, intensivitet osv. Kontaktade Lasse här på forumet och vi pratade lite snabbt om detta.

Han gav mig denna länk som hade rätt mycket nyttigt att läsa: http://www.fishchannel.com/saltwater-aquariums/aquarium-frontiers/natural-reef-light.aspx

Där kan man bland annat se hur intensitiviteten stiger snabbt för att vara på topp över en rätt kort stund och därefter trappas ned lika fort igen.

post-7018-14468930295212_thumb.jpg

Som Lasse skrev till mig då, så var/är detta kanske inte lika relevant med T5/MH som inte ger lika mycket ljus på botten av ett kar, som moderna LED-lösningar som kan ge betydligt mer ljus på djupet än T5/MH.

Med detta i åtanke så har jag själv gjort mig en ljuskurva som startar upp 10'00 och trappas upp allt eftersom för att peaka mellan 16-18 för att sedan trappas ned. 22'00 har jag bara lite lite blåljus kvar ("månljus") och en halvtimme senare är det släckt. Funderar på att ev starta upp än lite senare då detta är 12 timmar med ljus, dock inte med max intensitivitet.

Det står även en del om användandet av UV (sub 400nm) i saltvattenskar. Att man trott/tror att UV ger mer färgstarka koraller, men att det troligen (?) bara beror på att de står grundare till och har mer pigment. Det finns dock inga konkreta bevis på att det verkligen är så. Väldigt intressant kan jag tycka då t.ex. Ecotech Radion Pro har UV utöver sin enklare modell (G2) om inte minnet sviker mig. Med MH så har man UV-skydd, men med LED så väljer man att lägga till UV.

Jag ska lägga upp mina egna time-points med intensivitetsskala under veckan då tid finns och hoppas att vi alla kan bidra med tankar gällande detta, gärna med egna skalor osv.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Skall bli intressant och se hur folk har ställt sin belysning. Har funderat mycket kring detta. Själv styr jag mina leds men en Arduino och har bara delat upp det i två kanaler. Har även läst liknande som det du länkar till, mycket intressant skall tilläggas.

Kanal 1 blå - 440-460 nm blandat. (blå kurva)

Kanal 2 vitt - 6500k till 10000k blandat. (röd kurva)

post-6860-1446893029597_thumb.png

Värdet på x-axels är alltså tid i timmar från att belysningen tänds till att den släcks. En 2- respektive 4-gradare för sätta ljusstykan. Tror egentligen att jag har ljuset tänt lite för länge men vill ju titta på det morgon och kväll..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ju 400 - 500 PAR på botten när jag krämar på för fullt. Jag har märkt att mina skivor redan innan mina 4 timmar med max är slut drar ihop sig, precis som de fått nog. Under hela tiden fram till denna punkt är de ordentligt utslagna även om intensiteten är mellan 25 % till 40 % av max. Under nedgången (efter max) är många inte fullt "utslagna".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Skall bli intressant och se hur folk har ställt sin belysning. Har funderat mycket kring detta. Själv styr jag mina leds men en Arduino och har bara delat upp det i två kanaler. Har även läst liknande som det du länkar till, mycket intressant skall tilläggas.

Kanal 1 blå - 440-460 nm blandat. (blå kurva)

Kanal 2 vitt - 6500k till 10000k blandat. (röd kurva)

Värdet på x-axels är alltså tid i timmar från att belysningen tänds till att den släcks. En 2- respektive 4-gradare för sätta ljusstykan. Tror egentligen att jag har ljuset tänt lite för länge men vill ju titta på det morgon och kväll..

Ditt vita ljus ser rätt likt ut min kurva, men du har betydligt mer blåljus. Smaksak rent estetiskt, men det är väl det blåa ljuset som påverkar tillväxten mest dock & bör ses som timmarna med mest intensivitet?

Du tror inte att tillväxten skulle bli än bättre om du hade lite blåa med lägre område än 440nm?

Jag kör ju 400 - 500 PAR på botten när jag krämar på för fullt. Jag har märkt att mina skivor redan innan mina 4 timmar med max är slut drar ihop sig, precis som de fått nog. Under hela tiden fram till denna punkt är de ordentligt utslagna även om intensiteten är mellan 25 % till 40 % av max. Under nedgången (efter max) är många inte fullt "utslagna".

MVH Lasse

Jag ser samma sak i mitt kar. De skivorna som sitter högt upp i mitt kar trivdes jättebra med T5:orna, nu med LED-modulerna på ~85% som max (ökar fortfarande lite i veckan) så drar de ihop sig rejält under dagen.

Här är mina 8 time-points fördelade över dagen. Släcker helt över natten.

belysning_zps639df140.png

Peakar på 88% vitt ljus och 83% blått vid 16:00. Mazarran har blå LED:ar med våglängder från 400nm upp till 490nm, samt varmvita och "vit" vita på färgtemp 3000K resp. 7-8000K.

Synpunkter på min ljusfördelning, tips?

Vore skoj om fler kunde bidra till denna tråd då jag tror att den kan bli till nytta för många LED-användare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt vita ljus ser rätt likt ut min kurva, men du har betydligt mer blåljus. Smaksak rent estetiskt, men det är väl det blåa ljuset som påverkar tillväxten mest dock & bör ses som timmarna med mest intensivitet?

Du tror inte att tillväxten skulle bli än bättre om du hade lite blåa med lägre område än 440nm?

Håller på att utöka med mitt med ljus inom 400-440. Merparten av ljuset jag har nu ligger kring 445nm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...