Gå till innehåll

Konkurrent lr samma chip?


jacs

Rekommenderade inlägg

De skickar portofritt inom USA gällande ordrar över 199$ & "Must ship within U.S." gäller nog endast det portofria erbjudandet.

För under "shipping" så står det:

"We can ship to virtually any address in the world. Note that there are restrictions on some products, and some products cannot be shipped to international destinations."

Så jag tror inte att de har några problem att skicka LED-lampor till Sverige :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett hemma. Det är ett 50 LED chip som går att köra upp mot 110 W faktiskt. Man har blandat inte flera olika färger och har det vita på ca 4000 K. Håller på att prova ut en metod att köra chipet med Jannes kort - som det är nu så har den röd-cyan kanalen alltför avvikande FV för att Jannes kort skall kunna användas rent av. Chippet kostar 98 dollar plus frakt. Först var frakten så dyr att det lönade sig att köpa från AC-RC och få dubbel effekt men nu erbjuder de en billigare frakt (jag betalade 19 dollar i frakt) Men innan moms och avgifter i Sverige så kostar detta chip på max 100 W 117 dollar och AC-RC:s Dream Chip går på 149 plus en frakt på ca 4 dollar. Om man inte nödvändigtvis vill ha ett chip med många våglängder så är dream Chippet fortfarande både det bästa och billigaste alternativet (effekt per krona)

Jag har inte testat färdigt Lumina´n men inga större missräkningar än - mer än att jag inte ser vitsen med de röda dioderna när jag gämför färgåtergivning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...mer än att jag inte ser vitsen med de röda dioderna när jag gämför färgåtergivning.

MVH Lasse

Möjligen kan man kanske tycka att en röd/turkos kanal kan stötta bättre som RGB och därmed erhålla vitt ljus till en nivå man önskar och slippa en vit kanal med dåligt CRI...

Finns ledarna på lumian specade mer i detalj?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lumiachipet verkar ha en avdelare i plast mellan de vita och blåa dioderna. Det saknar Dreamchipet. Det gör kanske att fosforn inte aktiveras lika lätt.
Lasse:!!! Stämmer det Daniel syftar på.. Slipper man insläpp helt av ljuset mellan chipen ??

Mvh Manne

Tyvärr inte. Det är ungefär samma effekt

Blåbert - här är det mer spec, bland annat säger de detta

Channel 1 – 4500K neutral white

Channel 2 – 450-453nm royal blue

Channel 3 – 427.5-430nm hyper violet

Channel 4 – 660-665nm deep red / 492.5-495nm turquoise

Channel 5 – 410-412.5nm violet / 470-472.5nm blue

Jag har provkört chippen och kan jämföra. Det röda och turkosa bidrar inte speciellt mycket till färgåtergivningen och 4500 K blir aldeles för gult om man kör det ensamt. De enda våglängderna som jag kan sakna på Dream Chippet är 470. När vi konfigurerade det så utgick jag ifrån att de vita kanalerna skulle utgå från ca 460 nm och att man då skulle få tillräckligt i området 470 nm. Kan tänkas att man får det men möjligen skulle man blanda in några 470 nm i Dreamchippet. Det ena DreamChippet jag kör har en mittenkanal bestående av 10 st 630 och 10 st 660 nm LED. När jag provar med dem (i olika nivåer) kan jag inte se att röda färger lyser upp mer. Kör jag kanalen för högt så blir det mycket rött :)

@jacs: Ja det är en copycat - det finns ett till men det är baserat på 1 watts LED, Lumina är åtminstone baserat på 2.5 W LED

MVH Lasse

Mer att läsa

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...