Gå till innehåll

Nätaggregat ac-dc 24v ca 400w


bjomat

Rekommenderade inlägg

Tack för tipset Manne. Kollade in ebay men lyckades inte hitta något "prio shipment". Hittade en del nätaggregat som skulle fungera för mig men samtliga hade beräknad leveranstid efter 21 aug. Har jag missat något eller är det bara vissa butiker som använder sig av "prio shipment"?

Ska tilläggas att jag aldrig handlat på ebay.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, modellflyg saker undrar om den levererar 50amp vid 24.5V lr om den klarar det ett tag bara.

Annars funkar väl två bil batterier i serie ett tag??

Den behöver nog inte klara 50A längre stunder, då TS efterfrågar 400W, denna kan lämna 1200W.

Så 33% belastning som värst & fläktkylt agg, det är nog lugnt. Det är priset jag själv tyckte var i saftigaste laget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!! Det verkar inte som jag hinner få något nytt aggregat innan helgen, tyvärr. Jag kontaktade stevesleds i usa där jag tidigare handlat min ledbelysning och de har nu skickat med expressleverans till kostnad för standardleverans :). Fick precis meddelande att det är på väg. Stevesleds gissade på leverans måndag.

Nu är det dags att fundera ut något vettigt sätt att få lite ljus till korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du dela upp din belysning? Här har du sådana som kan fungera om du kan köra flera nätagg

MVH Lasse

Hej Lasse :)

Ja det kan jag göra. Jag förstår egentligen inte varför "kittet" levererades med ett 400w aggregat. Min armatur (stevesleds) består av två slingor med vardera 28 st 3w leds. Varje slinga har en drivare och sen har jag ett kontrollkort som gör att jag kan styra med hjälp av profiluxdatorn.

56x3w blir ju 168w så 400w tycker jag känns lite overkill, eller tänker jag fel?

Tror du "din" lösning med länken du skickade skulle funka i mitt fall när du fått lite mer info?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte som Manne men frågan är om inte hela rampen skulle kunna fungera om du körde den dimmad till ca 60 - 75 % med det agg jag länkade till. Har du något kopplingsschema på allt ? Skulle tro att varje slinga består av 4 parallellkopplade strängar med 7 LED i serie - Får inte ihop volten annars. I så fall (om du kör med 700 mA så blir strömmen ca 5,6 A och agget klarar 6A vid 24 V. Tar man då hänsyn till lite egenförbrukning hos driv och styrkort så borde det funka om du dimmade ner. Skicka ett PM till Janne68 med schema så kan han nog bekräfta eller förkasta min ide. 1 slinga kan du köra på det agget i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter båda drivarna kopplade till nätagget så du skulle kunna koppla loss en av dom ? Dvs bara köra halva rampen ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Japp så är det - funderade lite i de banorna också.

Jag har fördelningen vitt/blått ca 80/20 på ena slingan och tvärtom på den andra slingan.

Om jag nu gör som du föreslog så är det väl bäst för korallerna om jag då kopplar in slingan med 80% blått isåfall?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplar du ena slingan så kör du Safe läge ang nätaggregatet.. Det ska palla utan problem.. Kör du a Lasse metoden med nerdimmat så kommer du att pressa nätaggregatet till det yttersta tillsist.. Om du verkligen inte "räknar" med god marginal , tror inte nätaggregatet tål Max last någon lång tid..

Mvh Manne

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...