Gå till innehåll

Juwel Lido 125L Skulle behöva lite hjälp!


TjenareMannen

Rekommenderade inlägg

Hej, Har ett Juwel Lido 125L Och ja undrar om man kan använda det Befintliga systemet Och vad som behövs mer för att få de och funka som Saltvattenkar ?

Tänkte köra utan Sump!

Har läst och Kollat runt, men de finns så mycket och välja på! Om nån kunde hjälpa mig och hitta ett bra paket på http://www.drakfisken.se så hade de varit Guld värt. :)

Har tänkt och ha Levande sten och nån Clownfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är väl att kolla på de trådar av oss som kör Lido och kolla vad vi kör för utrustning. Ljuset kan behöva kompletteras/bytas ut men om du inte ska ha några ljuskrävande koraller så är det inte så noga. Du behöver ha lite extra cirkulation i form av en streamerpump eller två och en skummare. Sen är det bara att köra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går alldeles utmärkt. Jag har själv ett Juwel Rio 180 där jag använder den inbyggda filterboxen för doppvärmare & 2st strumpor med aktivt kol (tar gifter, gör vattnet klart osv) samt fosfatremover (du vill ha väldigt låg nivå av fosfat).

Sen köpte jag en begagnad Deltec MC500 och satte i ena hörnet. Men det finns ju fler modeller av skummare.

Belysningen som följer med räcker ett tag om du byter lysrören till rör mer passande för koraller samt sätter dit reflektor. Mjuka koraller som skivor, sarcophyton & även LPS:er som euphyllia t.ex. klarar sig på det ljuset.

Du behöver även streamers för flödet i karet, 2st Tunze 6025 kanske? En Jebao WP-25 skulle troligen fungera bra också om man ställer ned flödet lite på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du inte ha koraller och bara sten och fisk så klara du dig med din befintliga belysning ( även om det är mes estetiskt snyggt med rätt typ av ljus) sen behöver du en skummare och lite streamers och salt.

2st http://www.drakfisken.se/stream-pumpar/1605-tunze-nanostream-6025.html

1st http://www.drakfisken.se/skummare/1396-tunze-doc-9006.html som till exempel

sen salt och levande sten och kanske lite sand?

jag tog bort min filterkassett för jag tyckte det var med estetiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en smaksak & upp till dig, men jag skulle rekommendera att spara filterboxen om du inte ska ha sump.

Rätt smidigt att ha två stycken strumpor med kol och fosfatremover samt doppvärmaren där. Där ser man dom då inte.

Min täcks allt eftersom med kalkalger & syns inte alls lika mycket nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag tog bort filterdelen för jag tyckte den tog plats. Uppgraderade belysningen till ett vitt och ett blått lysrör + reflektorer. Byggde en revpelare av död ls och la sedan i 5 kg levande sten. Förutom att jag gick bet på cyano (fick behandla akvariet med anti red), fungerar akvariet mycket bra :-) Har enbart enkla koraller, capnella, sarcophyton, skivanemoner och xenia. Har algbetande djur bestående av tre eremiter, 3 turbosniglar, säkert 7 st ormstjärnor och massor med märlkräftor och andra små djur. Två st clownfiskar flyttade hem till mig idag. Skummaren är en tunze nano, pumpar 2 st maxijet. Det fungerar bra! Doserar bara kolkälla och kalkvatten. Använder aktivt kol ibland. Ska framöver uppgradera ljuset till led samt öka cirkulationen beroende på hur akvariet utvecklar sig. Den teknik jag har och de tillsatser jag använder fungerar i mitt enklare akvariesystem. Det största problemet jag har nu... är att jag vill ha ett större akvarium ;-) Lycka till mvh Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...