Gå till innehåll

Prisvärt?


Flingson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har kollat runt lite på nätet och hittade denna leden: http://viewitem.eim.ebay.se/120W-Dimmable-30-white30-blue-LED-Aquarium-Tank-Light-Marine-Coral-Grow-Light-/370839664561/item

Så nu kommer min fråga då jag inte kan något alls om "lumen" m.m.

Är dessa bra? prisvärda? håller dem? Tysta? m.m.

Tänkte ha 2 st över ett 320L kar som är 120cm långt och ca 60cm högt.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet personer som försökt med dessa ramper över 60 cm höga kar. Ingen klar framgång. Mätte upp PAR värde till ca 100 under en sådan ramp - för lite även för mjukkoraller. Bättre att satsa på hemmabygge eller en MAX spectramp - tycker jag i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger samma inåut jär som i en annan tråd:

Jag har efter att ha läst mycket den senaste tiden fått uppfattningen att vita ledar kan bara en bidragande orsak till att korallerna utvecklar höga halter av zoaxantheller och blir bruna och tråkiga.

Har för två veckor sedan dragit ned vit kanal på min PS hyperion till ca 25% och märker redan att euphyllior slår ut mycket mer och en första tendens till att acropora börjar ljusna igen. Lite tidigt dock att ge nån definitiv rapport av egna erfarenheter, men jag anser att man nog skall passa sig för ledbelysning med stor andel vitt om man är ute efter färgranna sps:er. Min iaktagelsr är som sagt att de låser jag har verkar ha hållit igen under mycket vitt led-ljus.

Jag har även stöttat med två AM reef blue T5 en tid, dels för ljusspridning och för att jag tror att T5 har nåt som inte led har än vad häller spektra.

Dock har led naturligtvis andra trevliga egenskaper och den närmaste tiden kommer det att hända mycket.

När kag köpte min PS hyperion så hade jag ingen koll, var på vippen att köpa razor då. Nu (obs min åsikt) är jag glad att jag köpte en ramp med separat vit kanal och förhållandevis liten del av effekten i vitt så att jag kan tillgodogöra mig resten av flexibiliteten hos led och ändå inte vräka på för mycket låg-cri vitt (dvs icke önskvärda gula våglängder).

Faktum är att jag jar planer på att uppgradera till PS Pandora med integrerade T5 för att få det bästa ur två världar...

Med denna bakgrundsinfo sagd så är det ju ändå många som får bra resultat med blåvita ramper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är samma typ av ramp bara fler dioder och endast on/off funktion så du kan inte justera ljuset mer än att slå på eller av dom olika slingorna.

Jag kör med min gamla blåvita Cree-diod ramp och visst funkar den men även om jag har 2blåa per vit så får jag dimma ner dom vita så ljuset inte stressar fiskarna för mycket eller blir för gult.

För att göra det enklare att "hitta rätt" så kan du jämföra dioduppsättningar och funktioner med dom dyrare ramperna, enstaka saker är "bling" men för det mesta fyller det en funktion.

-Dimmer på olika kanaler, du kan få fram ett ljus som du tycker ser bra ut.

-Variation på dioder, färgåtergivningen blir bättre och vissa lägre frekvenser verkar gagna koraller medan dom vita är mer för din skull.

-Bättre fördelning(antal) av olika diodtyper, du eldar mindre för kråkorna och korallerna växer o trivs.

Slutligen så får man oftast lite vad man betalar för, det finns dyrare kinaramper med bättre diodkombon o funktioner men går dom sönder dom så har man snabbt ätit upp besparingen.

Handlar du en ramp i Sverige så kan du få den åtgärdad lättare ifall nåt skulle hända...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger samma inåut jär som i en annan tråd:

Jag har efter att ha läst mycket den senaste tiden fått uppfattningen att vita ledar kan bara en bidragande orsak till att korallerna utvecklar höga halter av zoaxantheller och blir bruna och tråkiga.

Har för två veckor sedan dragit ned vit kanal på min PS hyperion till ca 25% och märker redan att euphyllior slår ut mycket mer och en första tendens till att acropora börjar ljusna igen. Lite tidigt dock att ge nån definitiv rapport av egna erfarenheter, men jag anser att man nog skall passa sig för ledbelysning med stor andel vitt om man är ute efter färgranna sps:er. Min iaktagelsr är som sagt att de låser jag har verkar ha hållit igen under mycket vitt led-ljus.

Jag har även stöttat med två AM reef blue T5 en tid, dels för ljusspridning och för att jag tror att T5 har nåt som inte led har än vad häller spektra.

Dock har led naturligtvis andra trevliga egenskaper och den närmaste tiden kommer det att hända mycket.

När kag köpte min PS hyperion så hade jag ingen koll, var på vippen att köpa razor då. Nu (obs min åsikt) är jag glad att jag köpte en ramp med separat vit kanal och förhållandevis liten del av effekten i vitt så att jag kan tillgodogöra mig resten av flexibiliteten hos led och ändå inte vräka på för mycket låg-cri vitt (dvs icke önskvärda gula våglängder).

Faktum är att jag jar planer på att uppgradera till PS Pandora med integrerade T5 för att få det bästa ur två världar...

Med denna bakgrundsinfo sagd så är det ju ändå många som får bra resultat med blåvita ramper...

intressant om de vita LED:arna!

min åsikt är att de inte bidrar med något trevligt ljus i huvudtaget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...