Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har nyligen fått upp min nya ramp från rapidled och trivs bra med den och de dimmern som jag köpte till, men min tanke har alltid varit att styra det med min arduino. men jag vill ju inte hålla på och testa med ljusrampen hela tiden över akvariet så min tanke var nu att om någon har tips på schema och komponenter som behövs för att bygga en mini drivare för att styra en cree led med PWM. Jag hade tänkt att strömkällan ska vara den lilla fina ledtestaren som man får till när man handlar från rapided( 2xAA batteriehållare). På så sätt jag jag testa mina program/funktioner på ett smidigt sätt.

har sedan tänkt att köpa LDD för den slutliga installationen.

Tar emot alla tips

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
Mera som kollar på arduino, nice. Tänkte själv fixa till med en för både ljus och balling samt temp.

//Jonas

jag har kollat på det ett tag och gjort en del proof of concept på min arduino. Nu ska man bara orka och ha tid att göra det klart. Jag har så många ideer att man nästan blir trött bara man tänkter på det :P

Postat
Du kan ju pröva denna. Praktiskt taget vilken N- kanal effekt FET som helst duger.

vad gör det för skillnad om vilken man väljer för och nackdelar? även om det kanske inte har så stor betydelse för mitt ändamål så är jag nyfiken på skillnaden.

Postat (ändrat)
vad gör det för skillnad om vilken man väljer för och nackdelar? även om det kanske inte har så stor betydelse för mitt ändamål så är jag nyfiken på skillnaden.

Hej

Den du länkade till är en bipolär transistor och det är inte det lämpligaste, titta efter det som stig säger N-kanals effekt FET istället.

Det finns massor av data som skiljer de olika effekt FETsen åt men i denna enkla tillämpling har de ingen större betydelse, ska man däremot t.ex. använda dem i någon switchad regulator så finns det en hel del data att ta hänsyn till för att göra ett bra val.

MVH

/Janne

P.S

Denna sökning ger dig ett antal där du bör kunna ta någon lämplig: http://www.electrokit.com/transistorer-fet.c445/polaritet.nch-v16,t_case.to220-v28

D.S

Ändrat av Janne68
Postat
Hej

Den du länkade till är en bipolär transistor och det är inte det lämpligaste, titta efter det som stig säger N-kanals effekt FET istället.

Det finns massor av data som skiljer de olika effekt FETsen åt men i denna enkla tillämpling har de ingen större betydelse, ska man däremot t.ex. använda dem i någon switchad regulator så finns det en hel del data att ta hänsyn till för att göra ett bra val.

MVH

/Janne

P.S

Denna sökning ger dig ett antal där du bör kunna ta någon lämplig: http://www.electrokit.com/transistorer-fet.c445/polaritet.nch-v16,t_case.to220-v28

D.S

jag vet att ni har sagt att det spelar inte så stor roll men vilken man väljer men ni fick mig att tänka lite längre och då tänker jag så klart att om man kan bygga en simpel nu kan man inte bygga en riktig sen och komma biligare undan?

hur hade det set ut om man hade använd typ någon av dessa?

http://se.farnell.com/jsp/search/browse.jsp;jsessionid=QWUNUVQB5RVD2CQLCIPZMMQ?N=0&Ntk=gensearch&Ntt=IRFB4110PBF&Ntx=mode+matchallpartial&exposeLevel2Refinement=true&suggestions=false&ref=globalsearch&_requestid=24644

jag vet inte vad det är för skillnad på dem förutom priset. men hade de även fungerat bra för ett switchat nätagg som typ meanwell SP480-24 eller liknande?

Postat

Hej igen

Det där jag nämnde med att valet av FET spelar större roll i en switchad regulator lösning är alltså om du ska bygga ett switchat nätaggregat eller en switchad konstantströmsdrivare, inte när du bara ska använda den som du tänkt även om du skulle ha ett switchat nätaggregat som spänningskälla.

Den du listade ovan bör fungera i din tillämpning, motståndets storlek har väldigt liten betydelse vid denna användning.

När du ovan säger "Bygga en riktigt" så funderar jag lite vad du är inne på? Det du gjort nu är ju endast att göra det möjligt att PWMa en spänning.

Alltså strömmen genom din LED är ju inte styrd utan bestäms helt av din matningsspänning och LEDens karakteristik och kommer fungera bra för dina tester då du bara skulle köra med 3V om jag förstod det rätt.

Ska du istället driva LEDen "på riktigt" så måste du rimligen ha en konstantströmsdrivare vilket blir lite mer komplicerat även om det finns enkla kretsar man kan ta till för att lösa det t.ex. CAT4101.

MVH

/Janne

Postat

Motståndet är bara till för att skydda Arduinon om något blir fel. 10 K ohm eller 100 k ohm spelar ingen roll om man kör med högst 1000 Hz.

Kan du handla på Farnell är ju IRF 510 bra mycket billigare och duger bra.

Postat

Billigare och enklare än så här blir nog svårt att få till en konstantströmsdrivare:

http://dx.com/p/mr16-1-3w-650-700ma-constant-current-regulated-led-driver-8-40v-input-13557

Funkar med på AC och DC. Går att styra med PWM. Går att ändra output genom att byta ut ett motstånd. Går att driva i alla fall 3x3w leds på en drivare beroende på input. Femton spänn inklusive frakt.

Och ja just det, kom in till Malmö så får du en av mig och slipper leveranstiden (som ibland kan vara lång på DX). Har några som fortfarande väntar på att användas och jag kan nog avvara en så länge. :)

Postat

Eller så kan man göra en "enkel" konstantströmdrivare genom att sätta ett lågohmsmotstånd i serie med FET och LED.

Transistorn känner av spänningen över detta motstånd och styr därmed strömmen genom FET.

Motståndet bör vara av 2-4W typ. Jag har provat denna lösning och det fungerar galant, men det är inte speciellt effektivt. Bildas lite värme.

post-4773-14468930404504_thumb.jpg

Så här kan det se ut. För närmare info kan du googla på "Dan Goldwater" jag har tappat bort länken till hans beskrivning.

/Håkan

Postat

De flesta pulsbreddmodulerade konstantströmdrivare har en samlingskondensator på utgången som glättar strömmen.

Det betyder att om man seriekopplar den med en pulsbreddmodulering till så justerar den in medelströmmen till sina t.ex 0,7A.

Är då den egna pulsbreddmoduleringen inställd på 10% blir strömtopparna 7A = lysdiod bränd.

Ingen god idé.

Postat
De flesta pulsbreddmodulerade konstantströmdrivare har en samlingskondensator på utgången som glättar strömmen.

Det betyder att om man seriekopplar den med en pulsbreddmodulering till så justerar den in medelströmmen till sina t.ex 0,7A.

Är då den egna pulsbreddmoduleringen inställd på 10% blir strömtopparna 7A = lysdiod bränd.

Ingen god idé.

tack för alla idéer och feedback!

@Stig: Jag känner mig som en liten revfisk ute på öppet ( lite lost) skulle du skulle du kunna dumma ner terminologin lite så kanske jag hänger med ;) eller någon annan för den delen.

Jag tycker om att veta mer än jag kanske behöver så fortsätt med kommentarerna tack på förhand

Postat

Kort sagt: En konstantström drivare är gjord för att lämna konstant ström ut mer eller mindre oberoende av hur stor spänningen blir.

Kopplar man in en pulsbreddmodulerad dimmer som i mitt schema gör den ändå allt för att hålla strömmen konstant.

Pulser och sådant skiter den i. Den är gjord för att lämna t.ex 0,7A och då gör den allt för att hålla den strömmen konstant.

Postat

Alltså, det Stig menar, för den som ändå inte hänger med :)

Försök inte addera extern pulsbreddsmodulering (PWM) av typen beskriven ovan, till en köpt (eller självbyggd om du inte vet hur det ligger till) konstantströmsdrivare av switchande typ (de flesta köpta) då det sällan kommer fungerar och då istället kan resultera i brända LEDar.

Inte vet jag om det där blev klarare :)

Postat
Kort sagt: En konstantström drivare är gjord för att lämna konstant ström ut mer eller mindre oberoende av hur stor spänningen blir.

Kopplar man in en pulsbreddmodulerad dimmer som i mitt schema gör den ändå allt för att hålla strömmen konstant.

Pulser och sådant skiter den i. Den är gjord för att lämna t.ex 0,7A och då gör den allt för att hålla den strömmen konstant.

Alltså, det Stig menar, för den som ändå inte hänger med :)

Försök inte addera extern pulsbreddsmodulering (PWM) av typen beskriven ovan, till en köpt (eller självbyggd om du inte vet hur det ligger till) konstantströmsdrivare av switchande typ (de flesta köpta) då det sällan kommer fungerar och då istället kan resultera i brända LEDar.

Inte vet jag om det där blev klarare :)

Vill inte kapa tråden så jag hoppas Patrik har överseende med att jag hoppar in med en fråga!

Eftersom jag inte är så väldigt insatt i elektroniken undrar jag; detta gäller väl inte den drivaren jag länkat till ovan? Drivaren PT4115 som har en dedikerad dimningsingång som kan ta antingen en dc- eller pwm-signal (http://www.micro-bridge.com/data/CRpowtech/PT4115E.pdf). Som jag fattar det är det en ren styrsignal? Förstår jag det rätt om er varning gäller endast om PWM kopplas i serie med strömkällan till LEDn. Eller? Tacksam för enkel förklaring! :)

För övrigt funkar den jag länkat till nog inte med Patriks tänkta strömkälla (2xAA batteriehållare) eftersom den är designad för 8-30v. Men om du ändå är intresserad så har jag som sagt någon över som du kan få att testa med.

Postat
Vill inte kapa tråden så jag hoppas Patrik har överseende med att jag hoppar in med en fråga!

Eftersom jag inte är så väldigt insatt i elektroniken undrar jag; detta gäller väl inte den drivaren jag länkat till ovan? Drivaren PT4115 som har en dedikerad dimningsingång som kan ta antingen en dc- eller pwm-signal (http://www.micro-bridge.com/data/CRpowtech/PT4115E.pdf). Som jag fattar det är det en ren styrsignal? Förstår jag det rätt om er varning gäller endast om PWM kopplas i serie med strömkällan till LEDn. Eller? Tacksam för enkel förklaring! :)

För övrigt funkar den jag länkat till nog inte med Patriks tänkta strömkälla (2xAA batteriehållare) eftersom den är designad för 8-30v. Men om du ändå är intresserad så har jag som sagt någon över som du kan få att testa med.

Du har tolkat det helt rätt, finns det en ingång för en PWM signal så hanteras ju detta på ett korekt sätt inne i själva drivkretsen.

Detta är ju mer en "riktig" driver än den enkal PWM lösning som diskuterats tidigare som då bara var till för att laborera och testa med om jag förstod det rätt.

Om du ska bygga själv med denna krets så tänkt på att läsa databladet ordentligt och tänk på det som står under "Layout considerations", då det är viktigt för alla typer av switchade regulatorer,även denna fast den har inbyggd MOSFET.

Postat
Du har tolkat det helt rätt, finns det en ingång för en PWM signal så hanteras ju detta på ett korekt sätt inne i själva drivkretsen.

Detta är ju mer en "riktig" driver än den enkal PWM lösning som diskuterats tidigare som då bara var till för att laborera och testa med om jag förstod det rätt.

Om du ska bygga själv med denna krets så tänkt på att läsa databladet ordentligt och tänk på det som står under "Layout considerations", då det är viktigt för alla typer av switchade regulatorer,även denna fast den har inbyggd MOSFET.

Tack för snabbt och tydligt svar! :)

Jag ska inte bygga själva drivaren själv, utan har köpt några färdiga:

http://dx.com/p/mr16-1-3w-650-700ma-constant-current-regulated-led-driver-8-40v-input-13557

Postat
Jag tittar på bilden och ser ledningar för ström in och ut till lysdioder. Men ledningar eller kontakt för styrsignal till dimning ser jag inte...

Helt riktigt, de har inte lött på någon ledning från dimpinnen så det kräver lite modifiering. Finns mängder av exempel på hur det görs på DX eget forum och på andra ställen på nätet, tex:

http://club.dx.com/forums/forums.dx/threadid.963272

http://hackaday.com/2012/09/20/another-eerily-similar-high-power-led-driver-hack/

http://www.electronics.diycinema.co.uk/embedded/mini2440/accelerometer-controlled-rgb-lamp/

Här diskuteras dess för- och nackdelar på Reefcentral:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?p=17769253

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...